جزایر سلیمان ورود ناوهای آمریکایی به بنادر خود را موقتا متوقف کرد

پلیس جزایر سلیمان / آرشو
پلیس جزایر سلیمان / آرشو Copyright ROB GRIFFITH/AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دولت جزایر سلیمان اعلام کرد که تمام برنامه‌های ورود ناوهای آمریکایی به بنادر خود را موقتا متوقف کرده است. این خبر در حالی اعلام می‌شود که روابط میان واشنگتن و هونیارا در ماه‌های گذشته و همزمان با نزدیکی این کشور کوچک با جمهوری خلق چین، تیره شده است.

آگهی

دولت جزایر سلیمان اعلام کرد تمام برنامه‌های ورود ناوهای آمریکایی به بنادر خود را موقتا متوقف کرده است. این خبر در حالی اعلام می‌شود که روابط میان واشنگتن و هونیارا در ماه‌های گذشته و همزمان با نزدیکی این کشور کوچک با جمهوری خلق چین، تیره شده است. 

 سفارت ایالات متحده آمریکا در جزایر سلیمان روز دوشنبه اعلام کرد از تصمیم این کشور آگاه شده است. 

این خبر پس از آن اعلام می‌شود که یک ناو وابسته به نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا روز ۲۳ سوم اوت  از گارد دریایی جزایر سلیمان درخواست اجازه سوخت‌گیری در ساحل داد اما پاسخی دریافت نکرد.

جان کربی، سخنگوی شورای عالی امنیت ملی ایالات متحده آمریکا درباره این ماجرا گفت: «نزدیک شدن ناوچه آمریکایی کاملا معمول بوده و پس از عدم دریافت پاسخ، این شناور درپاپوآ گینه نو سوخت‌گیری کرد. 

ماناسه سوگاواره، نخست وزیر جزایر سلیمان روز سه‌شنبه با رد روایت واشنگتن گفت: «ناو وابسته به نیروی دریایی ایالات متحده اجازه لنگر انداختن در بندر را گرفته بود اما پیش از آن، آب‌های سرزمینی ما را ترک کرده بود.» 

آقای سوگاواره در بیانیه‌ای گفت پیش از این بارها تجربه‌های تلخی از ورود شناورهای جنگی خارجی به آب‌های این کشور ثبت شده است. براساس این بیانیه، ممنوعیت ورود ناوهای خارجی شامل همه کشورها می‌شود و جزایر سلیمان پس از تنظیم یک سازوکار تازه و ابلاغ آن به همه دولت‌ها، پذیرش شناورهای نظامی در بنادر خود را از سر خواهد گرفت. 

نزدیکی جزایر سلیمان به چین و تیرگی روابط با ایالات متحده آمریکا

مناسبات میان آمریکا و جزایر سلیمان در ماه آوریل گذشته و در پی انعقاد پیمان امنیتی میان چین و این کشور کوچک اقیانوس آرام تیره شد. این اولین پیمان امنیتی چین با یکی از کشورهای منطقه اقیانوس آرام بود که به شکل سنتی و از زمان جنگ جهانی دوم، عملا تحت هژمونی ایالات متحده است. 

بر اساس بخشی از پیمان امنیتی مشترک پکن با هونیارا، ناوگان دریایی چین می‌تواند در ۲هزار کیلومتری استرالیا مستقر شود؛ امری که برای ایالات متحده، بریتانیا، استرالیا و همپیمانان منطقه‌ای این قدرت‌ها، یک تهدید به شمار می‌رود. 

در ماه‌های اخیر ایالات متحده و استرالیا بارها تلاش کرده اند تا با تقویت روابط دیپلماتیک با جزایر سلیمان، مانع از افزایش نفوذ چین در اقیانوس آرام شوند. دولت جزایر سلیمان هرگونه تصمیم برای اعطای پایگاه نظامی به چین را رد می‌کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جدال غرب و چین در اقیانوس آرام؛ چرا جزایر سلیمان مهم است؟

نفوذ پکن در منطقه اقیانوس آرام؛ چین با جزایر سلیمان توافق امنیتی امضاء کرد

زمین لرزه در جزایر سلیمان و آمادگی استرالیا برای کمک به آسیب دیدگان