آغاز ترک منطقه سبز بغداد از سوی حامیان مقتدی صدر؛ بازگشایی مرزهای ایران و عراق شروع شد

ترک منطقه سبز بغداد از سوی حامیان مقتدی صدر
ترک منطقه سبز بغداد از سوی حامیان مقتدی صدر Copyright AFP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

حامیان مقتدی صدر، روحانی بانفوذ شیعه، بعدازظهر سه‌شنبه پس از تماس با او شروع به ترک منطقه سبز بغداد کردند.

آگهی

حامیان مقتدی صدر، روحانی بانفوذ شیعه، بعدازظهر سه‌شنبه پس از انتشار فرمان عقب‌نشینی او شروع به ترک منطقه سبز در بغداد کردند و همزمان مقام‌های ایرانی نیز از آغاز بازگشایی مرزهای ایران و عراق خبر دادند. 

با آغاز خروج حامیان مقتدی صدر از منطقه سبز عراق، ارتش بلافاصله لغو مقررات منع آمد و شد را که روزدوشنبه در سراسر عراق وضع کرده بود، ملغی اعلام کرد.

خیابان‌های منطقه سبز بغداد، پایتخت عراق از روز دوشنبه به دنبال کناره‌گیری مقتدی صدر از سیاست صحنه اعتراض و درگیری شده بود. 

بنا به گزارش‌ها دستکم ۳۰ نفر که اغلب آنها از هواداران مقتدی صدر بودند بر اثر تیراندازی کشته و صدها نفر نیز مجروح شدند. در طول دوشنبه شب صدای انفجار و شلیک ممتد سلاح‌های خودکار از منطقه سبز بغداد شنیده می‌شد. 

به گفته یک منبع امنیتی که نخواست نامش فاش شود تبادل آتش بین شبه‌نظامیان هوادار مقتدی صدر و نیروهای ویژه ارتش و شبه‌نظامیان حشد شعبی تا سه‌شنبه در جریان بود. این منبع امنیتی افزود که شبه‌نظامیان هوادار مقتدی صدر از دیگر بخش‌های شهر به منطقه سبز بغداد حمله می‌کردند. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

AP Photo
ناآرامی‌های عراقAP Photo

طبق همین گزارش، دستکم هفت خمپاره در طول شبانه روز گذشته به منطقه سبز بغداد اصابت کرد. 

منطقه سبز بغداد بخشی حفاظت شده از پایتخت عراق است که ساختمان‌های دولتی و سفارتخانه‌ها در آن واقع شده‌‌اند. بنا به گزارش‌ها به دنبال وضع مقررات منع رفت و آمد، آن دسته از خیابان‌های بغداد که در حالت عادی در طول شب شلوغ و پر رفت و آمد هستند دوشنبه شب خلوت بودند.  

بحران سیاسی عراق از زمان برگزاری انتخابات پارلمانی ماه اکتبر سال ۲۰۲۱ و اختلاف بر سر تشکیل دولت جدید، انتخاب نخست‌وزیر و رئیس‌جمهوری آینده آغاز شد. 

اعلام کناره‌گیری مقتدی صدر از سیاست روز دوشنبه این بحران را وارد مرحله خونین و جدیدی کرده است. 

مرزهای ایران و عراق بازگشایی شد

مرزهای ایران از جمله خسروی، مهران، شلمچه و چذابه که به دلیل ناآرامی‌های روز دوشنبه در عراق بسته شده بود، عصر روز سه‌شنبه بازگشایی شدند. با این حال، احمد وحیدی، وزیر کشور ایران اعلام کرد که برای تایید نهایی باز بودن مرزها که از سوی مقام‌های عراقی اعلام شده، نیاز به بررسی و مذاکره بیشتر برای حصول اطمینان از امنیت لازم در عمق مناطق مرزی وجود دارد. او از زائران ایرانی که قصد سفر به عراق دارند، خواست که سفر خود را یک روز به تاخیر بیندازند تا اطمینان لازم از امنیت مسیرهای زمینی حاصل شود. 

وزیر کشور ایران تصریح کرد که مرز هوایی دو کشور باز است و مانعی برای سفر هوایی ایرانی‌ها به عراق وجود ندارد. 

صدر به هوادارانش یک ساعت فرصت داد و از مردم عراق عذرخواهی کرد

مقتدی صدر روز سه‌شنبه در حالی که هوادارانش به منطقه سبز بغداد یورش برده‌ بودند، طی نطقی خشونت‌هایی را که هم از سوی مخالفان و هم از سوی هوداران او صورت می‌گیرد، محکوم کرد. وی در این نطق از این که کناره‌گیری او به دور جدیدی از ناآرامی‌ها در بغداد دامن زده است، از مردم عراق عذرخواهی کرد.

رهبر پرنفوذ شیعیان به حامیان خود «یک ساعت» فرصت داد تا از منطقه سبز بغدا خارج شوند. وی خطاب به هوادارانش گفت اگر چنین نکنند «آنها را طرد» می‌کند.

آقای صدر در سال‌های پیش‌ نیز اعلام کرده بود که از دنیای سیاست عراق کناره‌گیری می‌کند.

شلیک راکت به منطقه سبز بغداد

در دومین روز کناره گیری مقتدی صدر از صحنه سیاسی عراق و به دنبال آن آغاز درگیری‌ها در بغداد، چندین راکت راکت به منطقه سبز بغداد شلیک شد. به گزارش خبرگزاری رویترز خیابان‌های بغداد روز سه‌شنبه خالی از مردم عادی اما صحنه تردد شبه‌نظامیان و مردان مسلح است.  

واکنش‌های بین‌المللی به رویدادهای خشونت‌بار بغداد

کاخ‌سفید در واکنش به تحولات سیاسی روز دوشنبه در عراق ضمن ابراز «نگرانی» از شرایط موجود خواستار حفظ آرامش و گفتگوی طرف‌های درگیر شد. اتحادیه اروپا و آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد نیز از همه طرف‌ها در عراق خواستند تا «خویشتندار» باشند. 

وی همچنین خواستار اتخاذ فوری تدابیری برای کاهش تنش در عراق شد. 

آگهی

وزارت خارجه فرانسه هم دوشنبه شب از همه طرف‌ها در عراق خواست تا ضمن حفظ «خویشتنداری» خود فورا به «درگیری‌های مرگبار» پایان دهند. 

رهبر کُردهای عراق: سلاح و خشونت را کنار بگذارید

مسعود بارزانی، سیاستمدار کهنه‌کار کرد عراق نیز خواستار خویشتن‌داری شد و از همه طرف‌ها خواست «در حل مناقشات به زبان سلاح و خشونت متوسل نشوند».

بارزانی، رئیس‌ سابق اقلیم کردستان عراق و رئیس فعلی حزب دموکرات کردستان از طرفین خواست «به راه‌حل‌هایی فکر کنند که برای مردم عراق خیر می‌آورد.» وی همچنین از طرفین خواست تا به «منافع عمومی مردم و کشور» بیاندیشند.

«اعتصاب غذای» مقتدی صدر و گسترش ناآرامی از بغداد به دیگر مناطق عراق

ناآرامی‌های روز دوشنبه محدود به بغداد نبود و دیگر مناطق عراق نیز تحت تاثیر اعلام کناره‌گیری مقتدی صدر از سیاست قرار گرفت.

هواداران این روحانی بانفوذ شیعه در استان ذی‌قار در جنوب عراق به مقر استانداری یورش بردند. بنا به گزارش‌ها طرفداران مقتدی صدر شماری دیگر از ساختمان‌های دولتی در شهر ناصریه را تصرف کردند. 

آگهی

به گفته شاهدان عینی مقر استانداری بابل در شهر حله نیز به تصرف هواداران مقتدی صدر درآمد. 

این در حالی است که یکی از مسئولان جریان حامی مقتدی صدر اعلام کرد که این روحانی ۴۸ ساله «تا زمان پایان خشونت‌ها» دست به «اعتصاب غذا» می‌زند.

تعطیلی سراسری ادارات در عراق

همزمان و به گزارش خبرگزاری عراق (اینا)، دولت این کشور امروز سه‌شنبه همه ادارات و نهادهای رسمی این کشور را تعطیل اعلام کرده است. اینا با استناد به بیانیه کابینه دولت عراق نوشت که مصطفی الکاظمی، نخست وزیر، روز سه‌شنبه دستور به تعطیلی ساعات کاری رسمی داده است. 

پرواز شرکت‌های هوایی ایران به عراق لغو شد

سازمان هواپیمایی ایران اعلام کرد که به دنبال تحولات اخیر عراق و لغو پرواز شرکت‌هایی هوایی ایرانی به این کشور برنامه‌ریزی برای بازگرداندن اتباع ایرانی از طریق پروازی فوق‌العاده به نجف در جریان است. 

وزارت کشور ایران روز دوشنبه اعلام کرده بود که مرزهای زمینی با عراق بسته شده است. این در حالی است که تنها حدود دو هفته به مراسم اربعین باقی مانده است. شمار زیادی از زائران ایرانی طی سال‌های اخیر همزمان با مراسم اربعین به عراق می‌رفتند. 

آگهی

سازمان حج و زیارت ایران روز دوشنبه گفته بود که تعداد متقاضیان برای «زیارت اربعین» حدود «دو میلیون و ۱۰۰ هزار نفر» است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پیش از نشستی مهم در پارلمان عراق؛ منطقه سبز بغداد با ۹ راکت هدف حمله قرار گرفت

رهبران سیاسی عراق خواستار پیوستن مقتدی صدر به «گفت‌وگو‌ی ملی» شدند

درگیری‌ها بین کردها، عرب‌ها و ترکمن‌ها در کرکوک عراق ۳ کشته و ۱۴ زخمی بر جا گذاشت