ماکرون به‌ جوانان آفریقا: دشمنان به شما القاء می‌کنند فرانسه دشمن شما است

امانوئل ماکرون در الجزایر
امانوئل ماکرون در الجزایر Copyright AP Photo
نگارش از Amirbehnam MASOUMI
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه بار دیگر از جوانان آفریقا و به‌ویژه الجزایر خواست تا استعمارگر سابق را دیگر دشمن خود حساب نکنند.

آگهی

امانوئل ماکرون بار دیگر از جوانان آفریقا و به‌ویژه الجزایر خواست تا فرانسه را دیگر دشمن خود حساب نکنند. آقای ماکرون حدود یک ماه پیش و در جریان سفر به مالی هم همین موضع را بیان کرده بود. 

رئیس جمهوری فرانسه در پاسخ به پرسش یک خبرنگار درباره احساسات ضد فرانسوی در قاره آفریقا گفت: «به جوانان می‌گویم مشکل را به من توضیح دهید و نگذارید بر شما سوار شوند. آینده شما فرانسه ستیزی نیست.»

امپراطوری و جمهوری سوم فرانسه از اواسط قرن نوزدهم سرزمین‌های بسیاری را در قاره آفریقا به مستعمره خود تبدیل کرد. روند استقلال از فرانسه، به‌ویژه در الجزایر بسیار خونبار بود. هیچکدام از روسای جمهوری فرانسه به خاطر تاریخ استعماری این کشور از الجزایر عذرخواهی نکرده اند. 

امانوئل ماکرون با تاریخی توصیف کردن بی‌اعتمادی میان آفریقا و کشورش گفت: «بله فرانسه مورد انتقاد قرار دارد. از فرانسه به‌دلیل گذشته‌اش انتقاد می‌شود. علت هم این است که سال‌ها اجازه دادیم سوءتفاهم در میان ما ریشه دار شود، به‌علاوه با حجم عظیمی از دستکاری [افکار عمومی] و مداخله هم روبه‌رو هستیم... شاید این ماجرا جنگ پدربزرگ‌ها و پدران شما بوده است، اما همه‌جا به شما اطلاعات بی‌فایده داده می‌شود.» 

تلاش برای بازخوانی دقیق تاریخ و پاسخ به پرسش‌ها درباره جنگ‌های استعماری و همچنین تاریخ متاخر حضور فرانسه در قاره آفریقا یکی از برنامه‌های دولت‌های اول و دوم امانوئل ماکرون بوده است. افشای اسناد مسئولیت نیروهای فرانسوی در نسل‌کشی رواندا هم در همین چارچوب انجام شد. 

رئیس جمهوری فرانسه درباره دیدگاه خود ناظر بر دست‌های دشمنان پشت پرده برای تخریب ذهنیت جوانان گفت: «روراست باشیم: بسیاری از فعالان اسلام‌گرای سیاسی یک دشمن دارند: فرانسه. بسیاری از شبکه‌ها که از سوی افراد پشت پرده از ترکیه، روسیه یا چین هدایت می‌شوند، یک دشمن دارند: فرانسه. همین کشورها برنامه‌های نواستعماری را در دستور کار خود دارند.» 

فرانسه، بریتانیا و بسیاری دیگر از کشورهای اروپایی دست‌کم در یک دهه گذشته روسیه و به مقیاسی کم‌تر چین را به تلاش برای دستکاری افکار عمومی به‌ویژه از طریق اینترنت و شبکه‌های اجتماعی متهم می‌کنند. با این حال نام بردن از ترکیه به‌عنوان کشوری هم ردیف روسیه و چین، معمول به نظر نمی‌رسد.

امانوئل ماکرون با ابراز اطمینان نسبت به برنامه دولت کنونی فرانسه برای بازسازی اعتماد مردم آفریقا گفت: «به جلو برویم. می‌دانم که اعتمادسازی زمان می‌برد اما من کارم را با صبر، تعهد و عشق نسبت به قاره آفریقا و الجزایز انجام می‌دهم.» 

فرانسه به شدت نگران از دست دادن همپیمانان سابق در آفریقا و واگذار کردن این قاره ثروتمند به روسیه و چین است. آقای ماکرون در الجزایر خواستار تقویت همکاری دوجانبه برای مبارزه با تروریسم و به‌ویژه مزدوران شرکت روسی واگنر شد. این شرکت همزمان با کاهش حضور نظامی فرانسه در ساحل، نفوذ خود را در مناطق مختلف آفریقا گسترش می‌دهد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

فیلم «پلنگ سیاه»؛ فرانسه نمایش سربازانش در نقش «غارتگران آفریقا» را محکوم کرد

ماکرون خطاب به وزرای دولت فرانسه: اوضاع را آخرالزمانی جلوه ندهید اما کمربندها را محکم کنید

پایان حضور نظامی ۹ ساله فرانسه در مالی همزمان با سالگرد سقوط کابل