پیش‌بینی غلط بارش باران مدیران سازمان هواشناسی مجارستان را از کار بیکار کرد

مراسم روز سن استفان در مجارستان
مراسم روز سن استفان در مجارستان Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دولت مجارستان مدیر و معاون سازمان هواشناسی این کشور را به دلیل پیش‌بینی غلط بارش باران که باعث تعویق مراسم آتش‌بازی در یک جشن ملی شده بود، از کار برکنار کرد.

آگهی

دو مقام ارشد سازمان هواشناسی مجارستان، پس از پیش‌بینی نادرست باد و باران که باعث به تعویق افتادن مراسم آتش‌بازی در مراسم جشن ملی این کشور شده بود، از کار برکنار شدند. 

لازو پالکوویچ، وزیر صنعت و فناوری مجارستان طی بیانیه‌ کوتاهی اخراج رئيس و معاون سازمان هواشناسی ملی را به صورت رسمی اعلام کرد. 

مراسم آتش‌بازی سالانه روز سنت استفان قرار بود غروب روز شنبه ۲۰ اوت، در امتداد رودخانه دانوب در بوداپست برگزار شود اما پیش‌بینی سازمان هواشناسی این بود که در حدود ساعت ۹ شب وزش شدید باد و بارش باران مانع از برگزاری این مراسم خواهد شد و در نتیجه این برنامه به تعویق افتاد. 

اما این پیش‌بینی غلط از آب در آمد و هوای بوداپست در این روز بدون هیچ بادی سپری شد و همین مسئله خشم مقام‌های دولت دست راستی ویکتور اوربان را برانگیخت. 

کورنلیا رادیکس، رئیس اخراج شده هواشناسی، از سال ۲۰۱۳ و معاون او، گیولا هوروات، از سال ۲۰۱۶ در این سمت حضور داشتند.در حالی که وزیر دلیلی برای برکناری‌ها ارائه نکرد اما رسانه‌های همسو با دولت مجارستان به شدت به سازمان هواشناسی تاختند و از مدیران این نهاد به دلیل پیش‌بینی اشتباه که باعث به تعویق افتادن نمایش آتش‌بازی شده بود، انتقاد کردند. 

منتقدان دولت اوربان اما با انتقاد از دولت، این برخوردها و اخراج‌ها را اقداماتی با انگیزه سیاسی برشمردند که یادآور گذشته کمونیستی مجارستان است. 

این تصمیم دولت با واکنش سازمان هواشناسی مجارستان نیز رو به رو شد. این نهاد روز سه‌شنبه ۲۳ اوت در بیانیه‌ای خواستار بازگرداندن مدیران برکنار شده خود شد. در بیانیه این سازمان آمده است: «نظر قطعی ما این است که با وجود فشارهای غیرقابل توجیه و سیاسی که به همکاران ما وارد شده، آنها بهترین دانش خود را برای پیش‌بینی به کار گرفتند و مسئولیتی در قبال آسیب‌های ادعایی یا واقعی ندارند.» 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

به تعویق افتادن آتش‌بازی در مجارستان به ویژه از آن جهت حائز اهمیت بوده که ۱۶ سال قبل و در رویدادی مرگبار در مراسم روز سنت استفان سال ۲۰۰۶، پنج نفر از کسانی که در آن مراسم حضور داشتند جان باختند. در آن روز وزش بادهای شدید با سرعت بیش از ۱۰۰ کیلومتر در ساعت در بوداپست باعث شد تا حدود ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار نفری که برای تماشای آتش‌بازی در کنار رود دانوب جمع شده بودند، با مشکلات فراوانی رو به رو شوند. مردم هراسان و نگران تلاش داشتند از شرایط خطرناکی که در آن قرار گرفتند فرار کنند که در نهایت این همهمه باعث جان باختن ۵ نفر و زخمی شدن بیش از ۳۰۰ نفر دیگر شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بوداپست: ۸۲۰ هزار پناهجو از اوکراین وارد مجارستان شده‌اند

اوربان به بهانه جنگ اوکراین در مجارستان وضعیت اضطراری اعلام کرد

اعتراضات جدید در مجارستان؛ مقام سابق با انتشار صدای ضبط شده دولت اوربان را به فساد متهم کرد