ناتو از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواست فورا یک تیم تحقیق به نیروگاه زاپوریژیا اعزام کند

روسیه نیروگاه زاپوریژیا را اشغال کرده است
روسیه نیروگاه زاپوریژیا را اشغال کرده است Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

حملات متعدد به محوطه نیروگاه زاپوریژیا نگرانی اروپا و جامعه جهانی را برانگیخته است. روسیه و اوکراین هر یک دیگری را مسئول گلوله باران این سایت هسته‌ای معرفی می‌کنند.

آگهی

یانس استولتنبرگ، دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) روز چهارشنبه خواستار بازرسی فوری آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای از نیروگاه برق اتمی زاپوریژیا در اوکراین شد.

نظامیان روسیه در نخستین روزهای تهاجم به اوکراین سایت هسته‌ای زاپوریژیا را اشغال کردند. در زمان حمله، اخبار و تصاویر اصابت بمب به این نیروگاه منتشر شد و نگرانی عمیق جامعه جهانی از بروز یک فاجعه اتمی را برانگیخت. با وجود آنکه یاست زاپوریژیا، بزرگ‌ترین نیروگاه تولید برق هسته‌ای اروپا در کنترل ارتش روسیه است اما کارکنان اوکراینی همچنان آن را اداره می‌کنند.

در هفته‌های اخیر محوطه سایت زاپوریژیا بارها مورد اصابت گلوله‌ قرار گرفته است. روسیه و اوکراین یکدیگر را متقابلا مسئول این حملات معرفی می‌کنند. ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین بارها از متحدان این کشور خواسته است تا با اخراج اشغالگران روس، امنیت اروپا و کشورهای همسایه را تامین کنند. 

دبیر کل ناتو روز چهارشنبه و پس از دیدار با الکساند ووچیچ، رئیس جمهوری صربستان گفت: «اشغال نیروگاه زاپوریژیا احتمال یک حادثه‌ اتمی را بالا می‌برد و تهدیدی برای مردم اوکراین، اروپا و کشورهای همسایه است. امکان تحقیق آژانس و خروج نیروهای روسی از این سایت یک فوریت است.» 

حملات هفته گذشته با زاپوریژیا نگرانی شدید جامعه جهانی را برانگیخت. شورای امنیت برای بررسی این چالش یک جلسه فوق‌العاده تشکیل داد. رافائل گروسی، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در جریان نشست فوق‌العاده شورای امنیت خواستار اعزام یک تیم تحقیق از سوی آژانس «در کوتاه‌ترین زمان» شد و اعلام کرد که  اگر سازمان ملل اجازه دهد، خود او ریاست تیم تحقیق را بر عهده می‌گیرد. 

روسیه پیش‌تر اعلام کرده بود که حاضر است در اسرع وقت ماموران آژانس را برای بازرسی این سایت و منشاء حملات بپذیرد. اوکراین می‌گوید تا زمان حضور نظامیان روسیه در زاپوریژیا، بازدید نمایندگان آژانس از این محل مشروعیت بخشیدن به نیروهای اشغالگر است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دبیرکل ناتو: پوتین باید در جنگ اوکراین شکست بخورد

درباره زاپوریژیا، بزرگترین نیروگاه اتمی اروپا چه می‌دانیم؟

نیروگاه هسته‌ای اوکراین؛ مسکو نسبت به «اقدام خرابکارانه» احتمالیِ کی‌یف در زاپوریژیا هشدار داد