شلیک به بزرگترین نیروگاه اتمی اروپا؛ گوترش: هر حمله‌ای به نیروگاه هسته‌ای، انتحاری است

نیروگاه اتمی اوکراین
نیروگاه اتمی اوکراین Copyright AFP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، روز دوشنبه هشت اوت (۱۷ مرداد) پس از گلوله‌باران یک مجتمع عظیم انرژی اتمی در جنوب اوکراین، هشدار داد که هرگونه حمله به یک نیروگاه هسته‌ای، عملی «انتحاری» است.

آگهی

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، روز دوشنبه هشت اوت (۱۷ مرداد) پس از گلوله‌باران یک مجتمع عظیم انرژی اتمی در جنوب اوکراین، هشدار داد که هرگونه حمله به یک نیروگاه هسته‌ای، عملی «انتحاری» است.

مسکو و کی‌یف، یکدیگر را مسئول حملات اخیر به نیروگاه «زاپوریژیا»، بزرگترین مجتمع انرژی هسته‌ای اروپا که از روزهای اولیه جنگ تحت کنترل روسیه در‌آمد مقصر می‌دانند. حملات جدید در طول شب شنبه تا یکشنبه رخ دادند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به‌عنوان نهاد ناظر هسته‌ای سازمان ملل نیز پس از حمله اول، درباره «خطر واقعی یک فاجعه هسته‌ای» هشدار داد. 

گوترش در یک نشست خبری در توکیو بدون اشاره به طرف‌های درگیر، چنین حملاتی را محکوم کرد.

وی افزود: «ما از تلاش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای ایجاد ثبات در آن نیروگاه حمایت می‌کنیم.»

هر حمله به یک نیروگاه هسته‌ای، موضوعی انتحاری است. من امیدوارم که این حملات پایان یابد و در عین حال امیدوارم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بتواند به این نیروگاه دسترسی پیدا کند
آنتونیو گوترش
دبیرکل سازمان ملل متحد

وی تاکید کرد: «هر حمله به یک نیروگاه هسته‌ای، موضوعی انتحاری است. من امیدوارم که این حملات پایان یابد و در عین حال امیدوارم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بتواند به این نیروگاه دسترسی پیدا کند.»

از سوی دیگر ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، روسیه را به «وحشت‌ آفرینی هسته‌ای» متهم کرد.

وی روز یکشنبه گفت: «هیچ کشوری در جهان وجود ندارد که بتواند با شلیک یک دولت تروریستی به یک نیروگاه هسته‌ای احساس امنیت کند.»

نیروهای روسیه در اوایل ماه مارس این نیروگاه را به تصرف خود درآوردند اما همچنان از سوی تکنیسین‌های اوکراینی اداره می‌شود.

با این حال مقامات روسیه گفتند نیروهای اوکراینی با یک موشک انداز چندگانه به این محل حمله کردند به طوریکه به ساختمان‌های اداری و منطقه نزدیک یک انبار آسیب رسید.

انرگواتم، متصدی نیروگاه‌های انرژی هسته‌ای اوکراین روز گذشته اعلام کرد که یکی از کارکنان در محل، باید به‌دلیل جراحت ناشی از انفجار عصر شنبه در بیمارستان بستری شود. این نهاد اضافه کرد که در حال حاضر تشخیص افزایش احتمالی رادیو اکتیویته و بنابراین مداخله به موقع غیرممکن است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

زمین‌لرزه کرواسی به تنها نیروگاه هسته‌ای اسلوونی آسیبی نرساند

حمله اوکراین به سواحل کریمه؛ کی‌یف: دو کشتی و زیرساخت‌های نیروی دریایی روسیه را هدف قرار دادیم

شکنجه «وحشتناک» اسیران جنگی اوکراینی در زندان‌های روسیه؛ کارشناسان سازمان ملل متحد محکوم کردند