سیف العدل «رهبر جدید القاعده که در ایران به سر می‌برد» کیست؟

سیف العدل
سیف العدل Copyright FBI edited by Euronews
نگارش از Farhad Mirmohammadsadeghi
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سیف العدل، سرهنگ سابق ارتش مصر و از اعضای جهاد اسلامی مصر، مهم‌ترین گزینه جانشینی ایمن ظواهری، رهبر القاعده کیست؟

آگهی

مهم‌ترین گزینه جانشینی ایمن الظواهری، رهبر القاعده که روز اول اوت توسط حمله پهپادی ارتش آمریکا در افغانستان کشته شد، سیف العدل، سرهنگ سابق ارتش مصر و از اعضای جهاد اسلامی مصر است. 

سیف العدل از سوی پلیس فدرال آمریکا در ارتباط با بمب گذاری ۷ اوت ۱۹۹۸ در سفارت‌های آمریکا در دارالسلامِ تانزانیا و نایروبی کنیا تحت تعقیب است. در این حملات ۲۲۴ غیرنظامی کشته و ۵۰۰۰ نفر زخمی شدند. او به توطئه برای کشتن اتباع ایالات متحده، قتل، تخریب ساختمان‌ها و اموال آمریکا و نابودی تاسیسات دفاعی ملی آمریکا متهم است.

برنامه «پاداش برای عدالت» وزارت خارجه ایالات متحده برای اطلاعات مرتبط با سیف ‌العدل تا ۱۰ میلیون دلار پاداش اعلام کرده است. سیف العدل از فرماندهان ارشد، عضو شورای رهبری (مجلس ‌الشورا) و همچنین فرمانده کمیته نظامی القاعده است و به باور وزارت امور خارجه آمریکا در ایران به سر می‌برد. 

در صفحه اینترنتی وزارت امور خارجه آمریکا موسوم به «پاداش برای عدالت»، العدل پس از بمب گذاری سال ۱۹۹۸ به جنوب ایران نقل مکان کرده و تحت محافظت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار گرفته است. 

وزارت خارجه آمریکا در توضیح بیشتر در خصوص وی آورده است که مقامات ایرانی در آوریل ۲۰۰۳ میلادی العدل و دیگر رهبران القاعده مقیم ایران را تحت بازداشت خانگی قرار دادند و العدل و ۴ رهبر دیگر القاعده در سپتامبر ۲۰۱۵ در ازای آزادی دیپلمات جمهوری اسلامی که در یمن توسط القاعده ربوده شده بود، آزاد شدند. او همچنین فرمانده نظامی تحت فرمان ابومصعب الزرقاوی، موسس القاعده عراق که بعدا به دولت اسلامی عراق و شام (داعش) تبدیل شد، بود.

خداوند مرا در اوایل دهه ۱۹۸۰ به درک اسلام ناب رهنمون داد
سیف العدل
فرمانده ارشد القاعده

 مرکز مبارزه با تروریسم آکادمی نظامی ایالات متحده می‌گوید سیف العدل که متولد ۱۱ آوریل ۱۹۶۰ یا ۱۹۶۳ است، در اوایل دهه ۸۰ میلادی فعالیت خود را در ارتش مصر آغاز کرد و در سال ۱۹۸۷ سرهنگ نیروهای ویژه شد. وی در بهار ۱۹۸۷ در رابطه با احیای سازمان تنظیم الجهاد که شش سال پیش از آن انورسادات، رئیس جمهوری وقت مصر را به قتل رسانده و مسئولیت آن را بر عهده گرفته بود، در قاهره دستگیر شد.

 او در خاطراتش می‌نویسد: «به نظر من برادرانمان در جنبش الجهاد وگروه اسلامی فاقد تجربه عملی هستند تا بتوانند به تغییر در جامعه دست یابند. فکر می‌کنم این امر ناشی از شور و شوق بیش از حد آنان است که در برخی موارد منجر به بی تدبیری و اقدام عجولانه می‌شود.»

 العدل در اوایل دهه ۹۰ میلادی به همراه برخی دیگر از عوامل ارشد القاعده، به آموزش اطلاعاتی و نظامی اعضای القاعده و دیگر گروه‌های وابسته در افغانستان، پاکستان و سودان پرداختند. وی همچنین در سال‌های ۱۹۹۲ و ۱۹۹۳ به اعضای القاعده و قبایل سومالی که مقابل نیروهای آمریکایی جنگیدند، آموزش‌های نظامی داد.

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

العدل در ۲۳ سپتامبر ۲۰۰۱ در فهرست فرمان اجرایی ۱۳۲۲۴ رئیس جمهور آمریکا قرار گرفت و مشمول تحریم‌های این کشور علیه تروریست‌های بین‌المللی شد. در نتیجه کلیه اموال و منافع العدل که تحت صلاحیت قضایی ایالات متحده است مسدود شد و آمریکایی‌ها از هرگونه معامله با او منع شدند. همچنین العدل در فهرست تحت تعقیب‌ترین تروریست‌های اف بی آی قرار گرفت.

خبرنگار • Farhad Mirmohammadsadeghi

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

«بمب چاقویی»؛ موشکی که رهبر القاعده را کشت چه بود؟

رهبر القاعده: ضعف آمریکا دلیل حمله روسیه به اوکراین بود

آمریکا چهار فرد ساکن ایران را به دلیل کمک به گردان‌های الشتر در بحرین تحریم کرد