سیل در ایران؛ افزایش تعداد جان‌باختگان و هشدار درباره ادامه بارش‌ها در سراسر کشور

سیل در کن
سیل در کن Copyright میزان
Copyright میزان
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

بر اساس اعلام مقام‌های رسمی آمار جان باختگان این سیل در سراسر کشور در حال افزایش است و تاکنون مرگ دست‌کم ۳۴ نفر تایید شده است. طبق گفته مقامات ۲۰ نفر نیز مفقود هستند.

آگهی

بارش باران‌های شدید و به راه افتادن سیل در ایران همچنان بسیاری از جاده‌های کشور را مسدود نگه داشته و خسارات فراوانی را هم به بار آورده است. همچنین بر اساس اعلام مقام‌های رسمی آمار جان باختگان این سیل در سراسر کشور در حال افزایش است و تاکنون مرگ دست‌کم ۳۴  نفر تایید شده است. طبق گفته مقامات ۲۰ نفر نیز مفقود هستند.

در تازه‌ترین مورد، فرماندار چالوس از فوت سه نفر در این شهرستان در اثر وقوع سیلاب خبر داده است. علی قاسمی، در گفتگو با خبرگزاری ایسنا ضمن اعلام این مطلب اضافه کرده که کار امداد و نجات با دشواری در حال انجام است و دسترسی به برخی از روستاهای این شهرستان امکانپذیر نیست. 

رانش زمین در الیگودرز

مدیرکل مدیریت بحران استان لرستان گفت که علاوه بر سیل در الیگودرز شاهد رانش زمین نیز بوده‌اند که تاکنون چهار نفر جان خود را از دست داده‌اند و ۱۵ نفر مفقود شده‌اند.

وزیر کشور: سه نقطه بیشتر تحت تاثیر سیل بوده است

احمد وحیدی، وزیر کشور ایران نیز گفت که سه نقطه کشور بیشتر از سایر مناطق تحت تاثیر فعالیت‌های سامانه‌های بارشی دچار مشکل شده‌اند. وی این سه نقطه را امامزاده داوود، فیروزکوه و یزد عنوان کرد.

وی درباره امدادرسانی به یزد گفت: «چندین گروه از استان‌های کرمان، اصفهان و تهران برای کمک به استان یزد اعزام شده که بدلیل بزرگی برخی از این تجهیزات، امکان حمل هوایی آنها وجود ندارد و به صورت زمینی ارسال شده تا امشب برای تخلیه آب آبگرفتگی ها اقدام مضاعف شود.»

وی تاکید کرد که حدود ۱۸ استان کشور درگیر سیل است. 

ایلنا
سیل در یزدایلنا
ایلنا
سیل در یزدایلنا

بارش‌ها تا دوشنبه ادامه دارد

در همین راستا، مهدی ولیپور، رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر از آماده‌باش کامل این سازمان برای وقوع سیل و آبگرفتگی احتمالی در ۲۱ استان ایران خبر داده است. او همچنین اعلام کرده که در مجموع در ۱۸ استان کشور سیل و آبگرفتگی مشاهده شده است. در برخی از شهرها هم گزارش‌هایی از رانش زمین منتشر شده است. 

 ولیپور در گفتگو با خبرگزاری ایسنا تاکید کرده که با پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی، تا روز دوشنبه ۱۰ مرداد ماه احتمال وقوع بارش‌های شدید و رگباری در استان‌های سیستان و بلوچستان، اصفهان،  کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، کرمان، یزد، فارس، بوشهر، سمنان، البرز، قزوین، قم، تهران، زنجان، گیلان، مازندران، گلستان، هرمزگان، خوزستان، مرکزی و خراسان شمالی وجود دارد. 

این مقام دولتی همچنین اضافه کرده که احتمال جاری شدن سیل و سیلاب نیز پیش‌بینی شده است. 

چه جاده‌هایی مسدود شده‌اند؟

احمد شیرانی، رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی در گفتگو با خبرگزاری مهر اعلام کرده که تعدادی از جاده‌های اصلی از جمله آزادراه تهران - شمال، جاده چالوس، جاده هزار در استان‌های تهران و مازنداران و جاده شهداد - نهبندان، ریگان- ایرانشهر و همچنین زاهدان -میرجاوه در استان سیستان بلوچستان مسدود هستند. بر اساس اعلام این مقام پلیس همچنین جاده سولقان به امامزاده داوود هم تا اطلاع ثانوی مسدود خواهد بود . 

در همین حال وقوع سیل در روزهای اخیر در استان مازندران باعث مسدود شدن جاده‌های هراز و کندوان در این استان شده است. حسینعلی محمدی، سرپرست اداره کل مدیریت بحران این استان در گفتگو با رسانه‌های محلی  تاکید کرده که بارش‌های رگباری منجر به بروز آبگرفتگی مسیل‌ها و تجمع سیلاب در مناطقی از استان مازنداران شده است. او ضمن درخواست از مردم برای رعایت نکات ایمنی تاکید کرد که مشخص نیست مسدود بودن جاده‌های این استان تا چه زمانی ادامه خواهد داشت. 

محسن منصوری، استاندار تهران هم ضمن اشاره به پیش‌بینی‌ها در خصوص ادامه بارش‌ها اعلام کرده که همچنان خطر جاری شدن سیل در بخش‌های شمالی این استان وجود دارد اما مردم بدون توجه به این هشدارها همچنان به سمت فیروزکوه حرکت می‌کنند. آقای منصوری همچنین تایید کرده که در فیروزکوه تاکنون ۱۰ نفر در اثر جاری شدن سیل کشته و ۱۶ نفر نیز مفقود شده‌اند. 

جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران هم از کشف سه جنازه در حوزه پایین دست رودخانه کن خبر داده است. این در حالیست که تعداد قربانیان سیل در امامزاده داوود در منطقه کن تهران هم به ۸ نفر افزایش یافته و ۱۹ نفر هم همچنان مفقود هستند. 

امید محترمی، مدیر کل بحران استان مرکزی هم از جان باختن یک نفر در پی جاری شدن سیل در این استان خبر داده است. این در حالیست که دست‌کم ۳ نفر دیگر هم در این استان مصدوم شده‌اند. 

تسنیم
سیل در محدوده امزاده داوودتسنیم

در استان فارس هم ستاد مدیریت بحران شهرستان کوه‌چنار طی اطلاعیه‌ای خواستار تخلیه فوری روستاهای در معرض سیل در حوالی این شهرستان شده‌است. رئیس اورژانس این استان هم از غرق شدن یک کودک ۷ ساله در سیلاب شهرستان کوار خبر داده است. 

بارش‌های شدید باران در دیگر استان‌های ایران هم مشکلات و خسارت‌های فراوانی را به بار آورده است. عباس شرفی، مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان هرمزگان با اشاره به اینکه در پی بارندگی‌های روزهای اخیر بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان به راه‌های ارتباطی این استان خسارت وارده شده تاکید کرد که چندین جاده از جمله راه اصلی بندر خمیر به بندر لنگه بر اثر طغیان رودخانه و همچنین جاده جاسک به بشاگرد مسدود شده است. 

این مقام محلی تاکید کرده علاوه بر این ۴۰ راه روستایی در شهرستان‌های میناب، بشاگرد، جاسک، حاجی آباد و بندرعباس همچنان در این استان بسته هستند. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

آگهی

پیش‌بینی‌های هواشناسی از ادامه داشتن بارندگی‌های شدید در استان‌های مختلف کشور حکایت دارد و نهاد‌های مسئول از مردم خواسته‌اند با توجه به هشدارهای صادر شده، تا حد امکان از ترددهای غیرضروری خودداری کنند و به مناطق خطرناک نزدیک نشوند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سیل در استان فارس؛ دست‌کم ۲۱ نفر جان خود را از دست داده‌اند

سیل‌های ویرانگر در افغانستان دست‌کم ۲۲ کشته برجای گذاشت

سیل استان سیستان و بلوچستان ایران؛ خطر حضور گاندوها همزمان با نبود مواد غذایی در شماری از روستاها