تسلیحات تازه دوربرد اوکراین آغازگر فصل تازه‌ای در جنگ با روسیه

یک سرباز اوکراینی در منطقه دونتسک روی گووزدیکا
یک سرباز اوکراینی در منطقه دونتسک روی گووزدیکا Copyright  (AP Photo/Efrem Lukatsky)
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

راکت‌های دوربرد اهدایی آمریکا به ارتش اوکراین با توان انهدام و زمین‌گیر کردن نیروهای روس در شرق دونباس، می‌تواند جنگ را وارد مرحله تازه‌ای کند و راه را برای پاتک نیروهای اوکراین هموار سازد.

آگهی

راکت‌های دوربرد اهدایی آمریکا به ارتش اوکراین با توان انهدام و زمین‌گیر کردن نیروهای روس در شرق دونباس، می‌تواند جنگ را وارد مرحله تازه‌ای کند و راه را برای پاتک نیروهای اوکراین هموار سازد.

بیش از ۱۵۰ روز از آغاز حمله نیروهای روس به خاک اوکراین و اشغال مناطقی در این کشور می‌گذرد. ریچارد مور، رئیس سازمان اطلاعات برون مرزی بریتانیا ( MI6) در ارزیابی خود از وضعیت جنگ روسیه و اوکراین می‌گوید که نیرو‌های روسی در شرایط مطلوب رزمی به سر نمی‌برند، اما در عین حال معلوم هم نیست که آیا ارتش اوکراین توان استفاده از شرایط موجود به نفع خود را دارد یا خیر.

دلایل بسیاری هم در جبهه جنگ و هم در جبهه سیاسی برای طراحی یک حمله تمام عیار از سوی نیروهای اوکراینی وجود دارد؛ دلایل سیاسی، اقتصادی و نظامی که از لزوم یک عملیات گسترده حکایت دارد.

انستیتو مطالعات جنگ در گزارش روزانه خود از احتمال آغاز پاتک نیروهای اوکراینی در روزهای گذشته سخن به میان آورده و از کاهش آتش‌ توپخانه‌های روس‌ها در منطقه دونباس از ۱۵ ژوئیه (تیر) به دنبال هدف گرفته شدن انبارهای مهمات آنها با سامانه جدید و دوربرد «هیمارس» اوکراین خبر داده است. این راکت‌اندازها برد موثری برابر با ۸۰ کیلومتر دارند.

به گزارش موسسه مطالعات جنگ، نیروهای اوکراینی تمام پل‌ها را هم در منطقه خرسون که امکان ارتباط  و دسترسی نیروهای روس به منابع پشتیبانی‌شان در کرانه شرقی رود دنیپر را ممکن می‌ساخت، منهدم کرده‌اند.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین در روز پنج‌شنبه پس از جلسه با فرماندهان امنیتی این کشور اعلام کرد: «ما توان لازم برای پیشروی و خسارت وارد کردن به نیروهای اشغالگر را داریم.»

در حال حاضر تلفات جانی نیروهای اوکراینی از رقم ۱۰۰ تا ۲۰۰ نظامی در ماه مه (خرداد) به ۳۰ نفر در روز کاهش یافته است. این آمار بیانگر ورود جنگ اوکراین به مرحله تازه‌ای است.

از سوی دیگر فرماندهان روس با معضل پیدا کردن راهی برای در امان ماندن از تیررس راکت‌اندازهای تازه نیروهای اوکراینی‌اند. روس‌ها در چاره‌اندیشی ممکن است تلاش کنند تا این سامانه‌های موشکی را با حملات هوایی نابود کنند. 

پس روس‌ها در تلاشند تا راهی تازه برای دستیابی به منابع پشتیبانی خود پیدا و همزمان سامانه‌های راکت‌انداز جدید اوکراین را نابود کنند. ارتش اوکراین در هر دو این سناریو‌ اگر تعلل کند فرصت پیش آمده را از خود سلب کرده است.

همزمان، برای ارتش اوکراین جلوگیری از پیشروی روس‌ها بدون اطمینان حاصل کردن از دریافت تسلیحات بیشتر نظیر توپخانه‌، خودروهای زرهی و سیستم‌های ضدهوایی از هم‌پیمانان خود، غیرممکن است.  

از سوی دیگر در شرایط کنونی یک حمله ناموفق هم می‌تواند نیروهای اوکراینی را دچار مشکلات جدی کند. 

با تمام این ملاحظات رئیس جمهور اوکراین در ماه گذشته متعهد شد تا اراضی از دست رفته در جنوب را باز پس‌گیرد، اراضی‌ای که  دستیابی به آب‌های آزاد و همچنین صنایع موجود در حاشیه رود « دنیپر» که تنها ۵۰ کیلومتر با جبهه جنگ فاصله دارند را ممکن می‌سازد.

از سوی دیگر، روسیه در تلاش است تا مناطق بیشتری مثل زاپوریژیا و خرسون را ضمیمه دو منطقه‌ لوهانسک و دونتسک کند، دو منطقه‌ جدایی‌طلب تحت حمایت مسکو که اعلام استقلال کرده‌اند. 

به گزارش بلومبرگ؛ یک مقام نزدیک به وزارت دفاع روسیه که نخواسته نام‌اش فاش شود به این رسانه اعلام کرده است: «درحالی که اوکراین تسلیحات جدیدی دریافت می‌کند نیروهای روسیه بیشتر و بیشتر مجبور به استفاده از تسلیحات قدیمی‌تر می‌شوند.»

ایگور گیرکین فرمانده نیروهای جدایی طلب دونباس نیز که پیش‌تر در دادگاهی غیابی در هلند به جرم قتل و سرنگونی هواپیمای خطوط هوایی مالزی و کشته شدن ۲۹۸ مسافر این پرواز در سال ۲۰۱۴ محاکمه شده در رابطه با شرایط کنونی نیروهای روس در این منطقه گفته است: « ما تسلیحات لازم برای حمله به عمق خاک اوکراین را نداریم.»

با این وصف، یک پاتک از سوی اوکراین در منطقه خرسون می‌تواند پیروزی‌هایی هرچند موقت به همراه داشته باشد، چرا که نیروهای روس حاضر در این منطقه بسیار ضعیف هستند و موقعیت سوق الجیشی مناسبی ندارند و رود دنیپر را پشت سر خود دارند.

میکولا بیلیسکوف محقق مرکز مطالعات استراتژیک دولت اوکراین در این رابطه گفت:« در نهایت این یک جنگ میان آتش‌بارها و نیروهای توپخانه دو کشور است. و این بدان معناست که ما به تجهیزات توپخانه‌ای بیشتری احتیاج داریم. هم برای عمق تاکتیکی با ۲۰ تا ۲۵ کیلومتر، هم سامانه موشکی «هیمارس» با ۸۰ کیلومتر برد موثر و هم «سامانه موشک‌های تاکتیکی» با برد ۳۰۰ کیلومتر».

اوکراین سامانه موشکی «هیمارس» را دریافت کرده است و شاهد تاثیرات آن بر افزایش قوای دفاعی اوکراین هستیم اما تاکنون خبری مبنی بر تایید ارسال «سامانه‌های موشک‌های تاکتیکی» با برد ۳۰۰ کیلومتر از سوی آمریکا به اوکراین مخابره نشده است.

آگهی

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تقویت همکاری‌های نظامی پکن و مسکو؛ چین از اعزام نیروی نظامی به روسیه خبر داد

تصاویر منتشر شده از یونیفرم تازه نیروهای چچنی با شعار «پیش به سوی کی‌یف»

جنگ اوکراین؛ با مهاجرت اتباع روس به ارمنستان مسکن در ایروان گران شد