«گذرنامه‌هایی که ماموران بریتانیا متوجه جعلی بودن آن‌ها نمی‌شوند» چقدر در بازار سیاه معامله می‌شود؟

عکس تزئینی است
عکس تزئینی است Copyright Canva
Copyright Canva
نگارش از مریم عباسی‌زاده
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

قاچاقچیان با وعده ارائه خدمات سریع به خریداران ادعا می‌کنند که کیفیت این گذرنامه‌ها به اندازه‌ای است که ماموران گیشه‌های مرزی متوجه جعلی بودن آن‌ها نمی‌شوند

آگهی

رسانه‌های بریتانیایی می‌گویند پاسپورت جعلی این کشور در معاملات آنلاین به قیمت ۳۵۰۰ پوند خرید و فروش می‌شود. قاچاقچیان که بیشتر از شبکه‌های اجتماعی نظیر تلگرام یا تیک تاک برای پیدا کردن مشتری استفاده می‌کنند ضمن وعده ارائه خدمات سریع به خریداران ادعا می‌کنند که کیفیت این گذرنامه‌ها به اندازه‌ای است که ماموران گیشه‌های مرزی ویژه پاسپورت بیومتریک هم متوجه جعلی بودن آن‌ها نمی‌شوند.

گفته می‌شود حتی هولوگرام و واتر مارک‌ها که قاعدتا فقط زیر نور فرابنفش اسکنرهای فرودگاه قابل تشخیص هستند هم نسخه جعلی دارند.

دکتر هانس جاکوب شیندلر از مسئولان پروژه مبارزه با افراط گرایی در این‌باره می‌گوید: «اسناد هویتی و پاسپورت جعلی همچنان یکی از چالش‌های عمده امنیتی محسوب می‌شود».

نشریه دیلی میل نخستین رسانه‌ای بود که درباره این گذرنامه‌های جعلی گزارش داد. تازه ترین مورد این پاسپورت‌های جدید به ادعای این نشریه از آلبانی هدایت و جعل شده بود. این درحالیست که امکان تهیه نسخه جعلی گذرنامه کشورهای عضو اتحادیه اروپا که گذشتن از مرزهای اروپا و ورود به بریتانیا را میسر می‌کند با قیمتی حدود ۲ هزار پوند نیز قابل دستیابی است.

برای ترغیب مشتریان بالقوه به هزینه کردن چنین مبلغی برای برخورداری از گذرنامه «مرغوب» بریتانیایی معمولا از تصاویر ملکه الیزابت و کاخ باکینگهام بهره گرفته می‌شود.

AP Photo
ملکه الیزابت به‌همرا خانواده در کاخ باکینگهامAP Photo

در سایت‌های فروش  آنلاین این پاسپورت‌ها معمولا تجارب موفق افرادی که با چنین گذرنامه‌ای موفق به پرواز شده‌اند هم به اشتراک گذاشته شده است، از آن جمله یک زن که با  پاسپورتی جعلی متعلق به کشور اسلوونی توانسته بدون مشکل وارد خاک بریتانیا شود.

در ویدئوی تبلیغی پاسپورت جعلی بریتانیا اینطور ادعا شده است: «گذرنامه انگلیسی با قابلیت نمایش تراشه و داده‌های با کیفیت بالا در سیستم »

گذرنامه بریتانیایی از جمله معتبرترین پاسپورت‌های دنیاست و کشورهای بسیاری در دنیا برای این سند هویتی ارزش زیادی قائل هستند. دارنده این پاسپورت در کنار پاسپورت‌های دیگری از جمله گذرنامه‌های اتحادیه اروپا، از کنترل‌های امنیتی معاف هستند و سفر به بسیاری از کشورهای دنیا با آن به‌مراتب آسانتر است.

دکتر شیندلر در ادامه می‌گوید با این اوراق هویتی عبور افراد، وسایل نقیله، پول و اجناس از گذرگاه‌های بازرسی تسهیل می‌شود.

مزیتی که به زعم او برخورداری از چنین پاسپورتی را برای اعضای باندهای تبهکار، جنایتکاران و تروریست‌ها دو چندان می‌کند و تبعات منفی امنیتی مضاعفی را برای بریتانیا به‌همراه دارد.

این افراد با استفاده از گذرنامه‌های جعلی پست‌های بازرسی مرزی را در واقع دور می‌زنند و بدون اینکه نامشان ثبت شود و یا مورد شناسایی قرار گیرند و ردی از خود به جای بگذراند از کشور خارج یا به آن وارد می‌شوند.

گذرنامه‌های جعلی همچنین به مجرمان و تروریست‌ها این امکان را می‌دهد که به طور کامل پشت هویت جعلی خود پنهان شوند. با تقلب شغل پیدا کنند و براحتی برای خود حساب بانکی باز کنند.

از این روست که به اعتقاد این کارشناس مسائل امنیتی متوقف کردن تجارت پاسپورت‌های جعلی برای محافظت از شهروندان بریتانیا در برابر کسانی که درصددند برای عملی کردن نیات شوم وارد کشور شوند، حیاتی است.

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پارلمان اروپا صدور پاسپورت طلایی برای افراد ثروتمند را ممنوع می‌کند

تکرار سناریوی گرجستان با صدور صدها هزار پاسپورت روسی به ساکنان مناطق جدایی‌طلب اوکراین

بریتانیا ۵۸۰ میلیون یورو کمک نظامی جدید در اختیار اوکراین می‌گذارد