پارلمان اروپا صدور پاسپورت طلایی برای افراد ثروتمند را ممنوع می‌کند

پاسپورت طلایی قبرس
پاسپورت طلایی قبرس Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

صنعت پاسپورت طلایی که بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۹ بیش از ۲۰ میلیارد یورو وارد کشورهای اتحادیه اروپا کرد در حال حاضر تقریبا به صورت کامل در قاره سبز غیر قانونی است. کشورهایی چون مالت و قبرس با اجرای این طرح‌ها سودهای کلانی به دست آورده‌اند و توانسته‌اند به اقتصاد خود رونق بخشند.

آگهی

پارلمان اروپا قرار است روز چهارشنبه قانونی را تصویب کند که از کشورهای عضو اتحادیه اروپا می‌خواهد تا سال ۲۰۲۵ طرح‌های موسوم به پاسپورت طلایی را ممنوع کند و فورا صدور ویزا و گذرنامه برای ثروتمندان روسیه را در ازای سرمایه گذاری متوقف نماید.

صنعت پاسپورت طلایی که بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۹ بیش از ۲۰ میلیارد یورو وارد کشورهای اتحادیه اروپا کرد در حال حاضر تقریبا به صورت کامل در قاره سبز غیر قانونی است. هرچند هنوز برخی از کشورها این طرح را همچنان اجرا می‌کنند. کشورهایی چون مالت و قبرس با اجرای این طرح‌ها سودهای کلانی به دست آورده‌اند و توانسته‌اند به اقتصاد خود رونق بخشند.

قانونگذاران اتحادیه اروپا حالا می‌گویند قصد دارند با پایان دادن به چنین طرح‌هایی، مانع از ورود افراد و شخصیت‌های نزدیک به روسیه که با پولشویی و فساد به این درآمدها دست یافته‌اند، شوند.

در عین حال و با توجه به اینکه پایان دادن به این طرح می‌تواند تاثیرات قابل توجهی بر اقتصاد برخی از کشورها داشته باشد، قانونگذاران پیشنهاد داده‌اند که این حذف به صورت تدریجی صورت گیرد و قوانین سخت‌گیرانه برای اقامت افراد متقاضی در نظر گرفته شود.

در صورتی که این قانون در پارلمان اروپا به تصویب برسد برای اجرایی شدن به کمیسیون اروپا ارسال خواهد شد.

کمیسیون اروپا می‌گوید نیاز به اجرای قوانین جدید برای تشدید نظارت‌ها بر طرح‌های ویزای طلایی را ارزیابی خواهد کرد و همچنین به زودی توصیه‌ای غیرالزام‌آور در خصوص صدور پاسپورت طلایی و مجوز اقامت برای روس‌ها توسط کشورهای عضو اتحادیه اروپا صادر می‌کند.

ماه گذشته بریتانیا صدور ویزای طلایی سرمایه‌گذاری برای افراد ثروتمند را به دلیل نگرانی از ورود پول‌های غیرقانونی از روسیه متوقف کرد.

از زمان آغاز حمله نظامی روسیه به اوکراین، فشارهای بین‌المللی گسترده‌ای به مسکو وارد شده و تلاش دارد با این روند شرایط را برای روسیه دشوارتر نماید.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

«پذیراترین» کشورهای جهان و اروپا کدامند؟ آیا پاسپورت حرف آخر را می‌زند؟

«گذرنامه‌هایی که ماموران بریتانیا متوجه جعلی بودن آن‌ها نمی‌شوند» چقدر در بازار سیاه معامله می‌شود؟

بریتانیا صدور «ویزای طلایی» را برای سرمایه‌گذاران خارجی از جمله روس‌ها لغو کرد