روسیه یک روز پس از توافق بر سر صادرات غلات اوکراین به بندر کلیدی اودسا حمله کرد

عکس آرشیوی از شهر بندری اودسا
عکس آرشیوی از شهر بندری اودسا Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اوکراین اعلام کرد که موشک‌های روسیه روز شنبه ۲۳ ژوئیه (یک مرداد) بندر اودسا در دریای سیاه را هدف قرار دادند. کی‌یف، مسکو را متهم کرد که این اقدام اجرای توافقنامه امضا شده برای از سرگیری صادرات غلات اوکراین را به خطر می‌اندازد.

آگهی

اوکراین اعلام کرد که موشک‌های روسیه روز شنبه ۲۳ ژوئیه (یک مرداد) بندر اودسا در دریای سیاه را هدف قرار دادند. کی‌یف، مسکو را متهم کرد که این اقدام اجرای توافقنامه امضا شده برای از سرگیری صادرات غلات اوکراین را به خطر می‌اندازد.

اودسا بزرگترین شهر و مهمترین بندر در کل سواحل دریای سیاه است و به این دلیل برای از سرگیری انتقال غلات اوکراین بسیار مهم ارزیابی می‌شود.

سرگئی براچوک، سخنگوی اداره منطقه اودسا در بیانیه‌ای که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد گفت: «دشمن با موشک‌های کروز از نوع کالیبر به بندر اودسا حمله کرد. دو موشک از سوی پدافند ضد هوایی منهدم شد.»

این بمباران یک روز پس از امضای توافقنامه‌ای در استانبول صورت گرفت که به‌طور جداگانه از سوی دو کشور با میانجیگری ترکیه مورد تایید قرار گرفت. طبق این توافق اجازه صادرات بین ۲۰ تا ۲۵ میلیون تن غلات بلاتکلیف در بنادر اوکراین داده شد.

ولگ نیکولنکو، سخنگوی وزارت خارجه اوکراین گفت: «کمتر از ۲۴ ساعت طول کشید تا فدراسیون روسیه با حملات موشکی به قلمرو بند اودسا، توافقات و قول‌هایی را که به سازمان ملل و ترکیه در سند امضا شده دیروز در استانبول داده بود، زیر سوال برد.»

رئیس جمهوری روسیه با شلیک موشک به اودسا به صورت آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه که تلاش‌های زیادی برای رسیدن به این توافق انجام داده‌اند، تف انداخت
ولگ نیکولنکو
سخنگوی وزارت خارجه اوکراین

وی افزود: «رئیس جمهوری روسیه با شلیک موشک به اودسا به صورت آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه که تلاش‌های زیادی برای رسیدن به این توافق انجام داده‌اند، تف انداخت.»

وی از مسکو خواست تا «مسئولیت کامل» شکست این توافق را برعهده بگیرد.

وی هشدار داد: «اگر توافق حاصل شده رعایت نشود، روسیه مسئولیت کامل تشدید بحران غذایی جهان را بر عهده خواهد داشت.»

واکنش گوترش و بورل

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در بیانیه گفت که «بی‌تردید» این حملات را محکوم می‌کند و تاکید کرد که «اجرای کامل توافق از سوی روسیه، اوکراین و ترکیه ضروری است.»

توییت جوزپ بورل

جوزپ بورل، رئیس دستگاه دیپلماسی اتحادیه اروپا در توییتر خود این حمله را محکوم کرد و گفت: «بمباران مکانی حیاتی برای صادرات غلات یک روز پس از امضای قراردادهای استانبول بسیار مذموم است و بار دیگر نشان داد که روسیه به قوانین و تعهدات بین‌المللی کاملا بی توجه است.»

قبل از حمله به اودسا، اتحادیه آفریقا از توافقنامه صادرات غلات استقبال کرده بود چرا که این قاره با خطر افزایش قحطی روبرو است.

تهاجم روسیه به اوکراین- دو کشوری که به‌طور مشخص ۳۰ درصد صادرات گندم جهان را تامین می‌کنند- به افزایش قیمت غلات و نفت منجر شده و به قاره آفریقا که به صادرات این دو کشور وابسته است ضربه سختی می‌زند.

افزایش قیمت‌ها وضعیت کشورهایی را که در حال حاضر با بحران غذایی روبرو هستند به ویژه در شاخ آفریقا بدتر کرده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

موسیقی تکنو در خدمت بازسازی اوکراین؛ علاقه‌مندان کلوپ‌های شبانه وارد عمل شدند

حوثی‌ها تنها گروه مورد حمایت ایران با توان بالقوه موشکی تا خاک اسرائیل نیستند

کره شمالی مدعی پیشرفت در توسعه موشک‌های مافوق صوت برای حمله به اهداف دوردست آمریکا شد