فرانسه با وجود کمبود نیرو، به کادر درمانی واکسینه نشده در برابر کووید اجازه بازگشت به کار نمی‌دهد

واکسن کووید
واکسن کووید Copyright SEBASTIEN BOZON/AFP or licensors
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

عالی‌ترین نهاد بهداشت و درمان فرانسه روز جمعه اعلام کرد پزشکان و پرستارانی که همچنان از تزریق واکسن کووید خودداری می‌کنند، اجازه بازگشت به کار ندارند.

آگهی

عالی‌ترین نهاد بهداشت و درمان فرانسه روز جمعه اعلام کرد پزشکان و پرستارانی که همچنان از تزریق واکسن کووید خودداری می‌کنند، اجازه بازگشت به کار ندارند. هیات دولت الیزابت بورن، نخست وزیر فرانسه این تصمیم را تائید کرده است. 

سپتامبر سال ۲۰۲۱ و همزمان با گسترش کارزار واکسیناسیون سراسری علیه بیماری کووید-۱۹ و با توجه به امتناع اقلیتی از کادر درمانی از تزریق این واکسن، مساله ممنوعیت کار این گروه از افراد به‌صورت قانونی اجرایی شد. 

با وجود این محدودیت، پس از انتخابات پارلمانی اخیر و تضعیف حزب متبوع امانوئل ماکرون، احزاب مخالف دولت بحث لزوم بازگشت به کار کادر درمانی مخالف واکسن را به پیش کشیدند. استدلال مخالفان کمبود شدید پرسنل در بیمارستان‌ها و درمانگاه‌های فرانسه بود. با این حال نهاد عالی بهداشت فرانسه شمار پزشکان و پرستاران «آنتی‌واکس‌» را تنها ۰.۳ درصد کادر درمانی این کشور یعنی ۴ تا ۵ هزار نفر برآورد کرده و می‌گوید بود و نبود این تعداد تاثیری بر وضعیت نظام درمانی این کشور ندارد.  

به این ترتیب تا زمان اجرای قانون واکسیناسیون اجباری در فرانسه تا پایان سال جاری میلادی، کادر درمانی مخالف واکسن، اجازه بازگشت به کار ندارند. 

وضعیت پزشکان و پرستاران «آنتی‌واکس» در کشورهای اروپایی

کشورهای اروپایی رویه واحدی در برابر پزشکان و پرستاران متمرد در برابر واکسیناسیون اجباری کووید ندارند. 

در یونان، وزارت بهداشت پیش از این کادر درمانی «آنتی‌واکس» را به اخراج کامل از کار تهدید کرده بود. با این حال و با توجه به وضعیت وخیم شمار پزشکان و پرستاران در بیمارستان‌ها، این تهدید هیچگاه عملی نشد و در این کشور هم این گروه دست‌کم تا پایان سال ۲۰۲۲ معلق هستند و اجازه بازگشت به کار ندارند.

در اسپانیا، آنطورکه دولت این کشور می‌گوید، مساله هیچگاه مطرح نشده است و همه شهروندان آزادانه و داوطلبانه واکسینه شده اند. پیلا آلگریا، وزیر آموزش دولت سوسیالیست پدرو سانچز می‌گوید در چالشی به این بزرگی، اجبار یک گروه شغلی خاص به واکسینه شدن دردی را دوا نمی‌کند. 

در بریتانیا، بلژیک و جمهوری چک، هیچ اجباری به زدن واکسن کووید برای کادر درمان وجود ندارد. 

در کشور فدرال آلمان، دولت‌های محلی محدودیت‌های متفاوتی را برای پزشکان و پرستاران آنتی‌واکس وضع کرده اند. در این کشور، ۱۰۰ عضو کادر درمانی به دلیل نقض قانون واکسیناسیون اجباری تنبیه شده اند اما مساله اخراج یا تعلیق از کار مطرح نیست.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پلیس آلمان مردی را پس از دریافت حدود ۹۰ دُز واکسن کرونا دستگیر کرد

واکسن مدرنا «برای حفاظت از کودکان زیر ۶ سال در برابر کرونا موثر است»

استعفای مدیر فرانسوی به دلیل تهدید به مرگ پس از تذکر حجاب؛ دولت از دانش‌آموز محجبه شکایت می‌کند