یوناما خواهان بازگشایی مدارس دختران و حق تحصیل برای تمام دانش‌آموزان افغان شد

دختران افغان از زمان حضور طالبان در قدرت از تحصیل در مدارس محروم شده‌اند
دختران افغان از زمان حضور طالبان در قدرت از تحصیل در مدارس محروم شده‌اند Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مارکس پوتزل، سرپرست یوناما و معاون سیاسی نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد برای افغانستان در سفر خود به ننگرهار تاکید کرد که مکتب‌های دخترانه در سراسر کشور باید بازگشایی شوند.

آگهی

مارکس پوتزل، سرپرست یوناما و معاون سیاسی نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل در امور افغانستان می‌گوید مدارس در سراسر افغانستان باید بازگشایی شوند و دختران و زنان هم مانند مردان باید از حق آموزش برابر برخوردار باشند. 

آقای پوتزل که به ننگرهار سفر کرده همچنین ضمن ابراز تاسف از تعطیل شدن مدارس دخترانه تاکید کرد که مکاتب دخترانه بالاتر از کلاس ششم باید بازگشایی شود و آنها هم مانند پسران از فرصت‌های مشابه استفاده کنند. به گزارش طلوع‌نیوز او همچنین افزوده که سازمان ملل صندوق ویژه‌ای برای افغانستان ایجاد کرده که بتواند برای امور ضروری مورد استفاده قرار گیرد. او در این خصوص گفت: «چالش‌های در بخش‌های مالی و بازرگانی قبل از آمدن طالبان نیز وجود داشت. ما برای بازسازی افغانستان صندوق ویژه‌ای با ظرفیت بیش از ۱۰۰ میلیون دلار ایجاد کردیم که بیشتر این پول‌ها برای ولایت‌ها، ولسوالی‌ها و روستاها اختصاص داده شده است.» 

در همین حال قاری نور محمد حنیف، رئيس سازمان اطلاعات و فرهنگ ننگرهار می‌گوید در دیدار با پوتزل در خصوص مشکلات این منطقه با او گفتگو کرده و اطمینان بیشتری پیدا کرده که این مسائل حل خواهد شد. 

نماینده دبیر کل سازمان ملل در افغانستان در حالی خواستار بازگشایی مکتب‌های دخترانه بالاتر از کلاس ششم شده که در حال حاضر بیش از ۳۰۰ روز است که مکتب‌های متوسطه دخترانه در این کشور تعطیل شده و دختران افغان امکان رفتن به مدارس را ندارند. 

درخواست برای به رسمیت شناختن طالبان

از سوی دیگر هنوز حکومت طالبان از سوی کشورهای مختلف جهان به رسمیت شناخته نشده است. اتفاقی که نارضایتی مقام‌های طالبان را به همراه داشته است. در همین رابطه سراج الدین حقانی، سرپرست وزارت داخله این حکومت با اشاره به اینکه طالبان به جهان اطمینان می‌دهد که خاک افغانستان علیه هیچ کشور دیگری مورد استفاده قرار نخواهد گرفت از کشورهای جهان خواست تا امارت اسلامی را به رسمیت بشناسند. 

او در ادامه با اشاره به اینکه این امر پیش‌نیاز آغاز روابط اقتصادی و سیاسی طالبان با جهان است، افزود: «بر اساس قوانین بین‌المللی این حکومت را به رسمیت بشناسید، اگر هم به رسمیت نمی‌شناسید اطمینان داشته باشید که افغان‌ها اینقدر بی همت و بی غیرت نیستند. افغان‌ها بیست سال مبارزه خود را بدون امکانات خارجی و به غیرت خود به سرانجام رساندند. حالا هم همین گونه با این وضعیت اقتصادی با زور بازوی خود می‌توانند به مبارزه خود ادامه دهند.»

این درخواست‌ها در حالی از سوی طالبان مطرح می‌شود زلمی خلیلزاد نماینده پیشین آمریکا در امور افغانستان می‌گوید که هنوز بخش‌هایی از توافقنامه دوحه از سوی امارت اسلامی عملی نشده است. آقای خلیلزاد در این رابطه می‌گوید: «هرچند این به سود ما نیست که افغانستان یک دولت درمانده باشد اما از سوی دیگر ممکن است حرکت به سمت توافق با طالبان برای آمریکا راهبردی پرهزینه باشد. واقعیت این است که بخش‌هایی از توافقنامه دوحه هنوز از سوی طالبان عملی و اجرایی نشده است.» 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

از زمان روی کار آمدن طالبان در افغانستان، آمریکا و جامعه جهانی به رسمیت شناختن حکومت امارت اسلامی را مشروط به رعایت حقوق بشر و به ویژه زنان و همچنین ایجاد یک حکومت فراگیر در افغانستان دانسته‌اند. اتفاقی که تاکنون رخ نداده و چشم‌اندازی امیدوارکننده‌ای هم از شکل‌گیری آن در افغانستان تحت حکومت طالبان دیده نمی‌شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تنها کشوری که دختران در آن از تحصیل محرومند؛ گفتگو با میرویس بلخی، وزیر سابق معارف افغانستان

دست‌کم «هشت کشته» در پی حملات هوایی پاکستان به دو ولایت افغانستان؛ طالبان به نوار مرزی حمله کرد

غارت میراث فرهنگی افغانستان؛ گنجینه‌های باستانی در ۱۶۲ مکان با بولدوزر تخریب شد