هشدار پیامکی قوه قضائیه ایران؛ مصادیق قاچاق ارز چیست و چه مجازاتی دارد؟

صرافی در تهران
صرافی در تهران Copyright AFP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

به گفته مدیرکل سیاست ها و مقررات ارزی بانک مرکزی دارندگان ارز ( بالاتر از ۱۰ هزار یورو) که سند معتبری ندارند، یا باید ارز‌ خود را به صرافی‌های مجاز بفروشند و یا در اختیار بانک‌ها قرار دهند و حساب ارزی باز کنند.

آگهی

رسانه‌های ایران روز دوشنبه از ارسال گسترده پیامکی از سوی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه خبر دادند که حاوی هشدار به شهروندان در مورد تبعات عدم رعایت قانون مبارزه با قاچاق در زمینه نگهداری ارز بوده است.

بر پایه اخبار منتشر شده در این خصوص، متن پیامک ارسال شده از سوی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه ایران بدین شرح بوده است: «عرضه، حمل یا نگهداری ارزِ فاقد صورتحساب خرید معتبر یا فاقد مجوز ورود توسط اشخاصی غیر از صرافی، بانک یا موسسه مالی اعتباری دارای مجوز از بانک مرکزی، قاچاق ارز محسوب می‌شود.»

در واقع، متن این پیامک همان بند ح ماده ۲ مکرر (الحاقی) به قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز است. در این قانون همچنین قید شده که منظور از صورتحساب خرید معتبر، رسید سامانه ارزی، حاوی اطلاعاتی نظیر شناسه پیگیری، طرفین معامله، میزان و زمان انجام معامله است که شماره مسلسل ارزهای موضوع معامله نیز ضمیمه آن است.

البته مدیرکل سیاست ها و مقررات ارزی بانک مرکزی ایران نیز دهم اردیبهشت ماه گذشته گفته بود: «دارندگان ارز ( بالاتر از ۱۰ هزار یورو) که سند معتبری ندارند، از امروز سه ماه فرجه دارند که ارز‌ خود را به صرافی‌های مجاز بفروشند و یا در اختیار بانک‌ها قرار دهند و حساب ارزی باز کنند.» 

در ماده ۱۸ مکرر قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز تاکید شده که نگهداری‌، عرضه‌ یا فروش‌ ارز‌ قاچاق‌ تخلف محسوب و مرتکب علاوه بر ضبط کالا و ارز به ترتیب زیر جریمه می‌شود:

الف‌ ـ مرتبه‌ اول‌: جریمه‌ نقدی‌ معادل‌ دو برابر بهای ریالی ارز قاچاق.

ب‌ ـ مرتبه‌ دوم‌: جریمه‌ نقدی‌ معادل‌ چهار برابر بهای ریالی ارز قاچاق.

ج‌ ـ مرتبه‌ سوم‌: جریمه‌ نقدی‌ معادل‌ شش ‌برابر بهای ریالی ارز قاچاق. همچنین اگر متخلف یک واحد صنفی باشد، پارچه‌ یا تابلویی بر سر در محل‌ کسب‌ به‌عنوان‌ متخلف ‌صنفی‌ نصب و محل‌ کسب‌ به‌ مدت‌ شش‌ماه‌ تعطیل می‌شود. 

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید 

بانک مرکزی ایران همزمان با بازگشت تحریم‌های اقتصادی آمریکا، تقاضای واقعی ارز را گذشته از نیاز واردکنندگان کالاهای ضروری، محدود به فروش نقدی ارز در سرفصل‌های تعیین شده همانند ارز درمان، سفرهای زیارتی یا سفرهای با ویزا، هزینه شرکت‌های هواپیمایی، ثبت نام در آزمون‌های بین‌المللی و برخی موارد دیگر می‌داند. 

بنابراین، بانک مرکزی ایران تقاضای سوداگرانه، احتیاطی و یا خرید ارز با هدف مقابله با افت ارزش ریال و جبران تبعات بحران اقتصادی را غیرواقعی می‌داند و خود را موظف به تامین این نیازهای غیرقانونی شده، نمی‌داند. به همین دلیل، با وجود هشدارهای قوه قضائیه ایران، معامله در بازار آزاد یا به تعبیر بانک مرکزی ایران «بازار غیررسمی» همچنان در جریان است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پیشروی تا مرزی تازه؛ نرخ دلار آمریکا در بازار تهران رکورد تاریخی جدیدی را ثبت کرد

تصمیم جدید اتحادیه اروپا در رابطه با رمز‌ارزها؛ آیا مقررات سختگیرانه‌‌ای در راه است؟

جهش ۲۱ درصدی نرخ ارز در ۱۴۰۱؛ شکاف نرخ آزاد و رسمی دلار به ۶ هزارتومان نزدیک شد