پنجمین و آخرین شریک بین‌المللی قطر برای افزایش برداشت از میدان گازی مشترک با ایران تعیین شد

وزیر انرژی قطر و مدیرعامل شل
وزیر انرژی قطر و مدیرعامل شل Copyright AFP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

پیش‌بینی می‌شود که توسعه ۲۸.۷۵ میلیارد دلاری میدان گنبد شمالی، تولید ال ان جی قطر را از ۷۷ میلیون تن فعلی به ۱۱۰ میلیون تن در سال ۲۰۲۷ افزایش دهد.

آگهی

شرکت نفتی بریتانیایی-هلندی «شل» روز سه‌شنبه به عنوان پنجمین و آخرین شریک بین‌المللی قطر در پروژه ۲۹ میلیارد دلاری افزایش تولید از میدان گنبد شمالی (پارس جنوبی)، بزرگترین میدان گاز طبیعی جهان، محلق شد.

سعد شریدا کعبی، وزیر انرژی قطر در نشست خبری مشترک با مدیرعامل شل گفت: «شل به عنوان یکی از بزرگترین بازیگران در عرضه تجارت گاز طبیعی مایع (ال ان جی)، قادر به نقش‌آفرینی بالایی در تامین تقاضا و امنیت انرژی در سطح جهان است.»

شل با دریافت سهام ۶.۲۵ درصدی این پروژه به جمع دیگر شرکای بین‌المللی قطر از جمله توتال‌انرژی (ConocoPhillips)، اِنی (Eni)، اکسان‌موبیل (ExxonMobil) و كونوكو فيلیپس (ConocoPhillips) اضافه شد. 

پیش‌بینی می‌شود که توسعه ۲۸.۷۵ میلیارد دلاری میدان گنبد شمالی، تولید ال ان جی قطر را از ۷۷ میلیون تن فعلی به ۱۱۰ میلیون تن در سال ۲۰۲۷ افزایش دهد. محصول اولیه این طرح توسعه قرار است در سال ۲۰۲۶ وارد بازار جهانی شود.

همزمان با ادامه تحریم بخش انرژی ایران و افزایش شتابان مصرف داخلی گاز در کشور، قطر در پی بروز بحران انرژی در اروپا تا کنون با بریتانیا و آلمان برای افزایش صدور گاز به توافق‌های جدیدی دست یافته است. بر همین اساس، کارشناسان انتظاردارند که قطر در ماه‌های آینده جزئیات طرح توسعه دیگری را نیز در میدان گنبد شمالی اعلام کند.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید 

تخمین زده می‌شود که میدان گنبد شمالی که با ایران مشترک است و به پارس جنوبی شهرت دارد، حدود ۱۰ درصد از ذخایر شناخته شده گاز طبیعی جهان را در اختیار دارد.

قطر در کنار ایالات متحده و استرالیا یکی از بزرگترین تولیدکنندگان گاز طبیعی مایع یا ال‌ان‌جی در جهان است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

توپ در زمین آلمان؛ گازپروم از زیمنس خواست توربین گاز تعمیر شده را تحویل دهد

کدام بازار سرمایه در طول ۱۰ سال گذشته سود بیشتری داشته است: بیت کوین یا مسکن در لندن؟

کدام شهرهای اروپا برای راه‌اندازی استارت‌آپ بهترین هستند؟