توافق ۳۲ ساله شرکت فرانسوی و قطر برای تسریع توسعه میدان گازی مشترک با ایران

وزیر انرژی قطر و مدیرعامل شرکت توتال انرژی
وزیر انرژی قطر و مدیرعامل شرکت توتال انرژی Copyright AFP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«این شرکت فرانسوی ۶.۲۵ درصد در پروژه عظیم توسعه تولید ال‌ان‌جی در بخش شرقی میدان گازی گنبد شمالی سهم خواهد داشت و به قطر کمک می‌کند تا تولید گاز طبیعی مایع (LNG) خود را تا سال ۲۰۲۷ بیش از ۶۰ درصد افزایش دهد.»

آگهی

قطر روز یکشنبه شرکت فرانسوی توتال انرژی را به عنوان بزرگ‌ترین شریک خارجی خود برای توسعه بزرگترین میدان گاز طبیعی جهان انتخاب کرد. 

سعد شریدا کعبی، وزیر انرژی قطر در نشست خبری مشترک با مدیرعامل توتال انرژی با اعلام این خبر گفت: «این شرکت فرانسوی ۶.۲۵ درصد در پروژه عظیم توسعه تولید ال‌ان‌جی در بخش شرقی میدان گازی گنبد شمالی سهم خواهد داشت و به قطر کمک می‌کند تا تولید گاز طبیعی مایع (LNG) خود را تا سال ۲۰۲۷ بیش از ۶۰ درصد افزایش دهد.»

وزیر انرژی قطر توافق حاصل شده با توتال انرژی را آغاز یک همکاری بلندمدت تا سال ۲۰۵۴ عنوان کرد. او همچنین تصریح کرد که سهم سایر شرکت‌های خارجی مشارکت کننده در این پروژه ۲۸ میلیارد دلاری کمتر از توتال انرژی خواهد بود. 

هر چند وزیر انرژی قطر نام سایر شرکای خارجی این پروژه را اعلام نکرد ولی گمانه‌زنی‌ها از انتخاب شرکت‌های شل و اکسان موبیل حکایت دارد. 

پاتریک پویان، مدیر عامل توتال انرژی نیز در این نشست خبری گفت که توافق حاصل شده با قطر به جبران هزینه خروج این شرکت از روسیه در پی تهاجم نظامی به اوکراین، کمک می‌کند.

با توجه به تلاش کشورهای اروپایی برای یافتن جایگزین‌هایی برای نفت و گاز روسیه، انتظار می‌رود گاز طبیعی مایع حاصل از توسعه میدان گنبد شمالی در سال ۲۰۲۶ وارد خط تولید شود.

تخمین زده می‌شود که میدان گنبد شمالی که با ایران مشترک است و به پارس جنوبی شهرت دارد، حدود ۱۰ درصد از ذخایر شناخته شده گاز طبیعی جهان را در اختیار دارد.

همزمان با ادامه تحریم بخش انرژی ایران و افزایش شتابان مصرف داخلی گاز در این کشور، قطر در پی بروز بحران انرژی در اروپا تا کنون با بریتانیا و آلمان برای افزایش صدور گاز به توافق‌های جدیدی دست یافته است. 

قطر در کنار ایالات متحده و استرالیا یکی از بزرگترین تولیدکنندگان گاز طبیعی مایع یا ال‌ان‌جی در جهان است.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید 

تانزانیا نیز روز شنبه قراردادی با شرکت‌های بریتانیایی و نروژی شل و اکوینور برای اجرای یک پروژه ۳۰ میلیارد دلاری با هدف توسعه صادرات گاز خود امضا کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آلمان مرحله اول طرح اضطراری برای مقابله با قطع صادرات گاز روسیه را فعال کرد

کدام شهرهای اروپا برای راه‌اندازی استارت‌آپ بهترین هستند؟

ده روز مانده تا انتخابات، بانک مرکزی ترکیه نرخ بهره را به ۵۰ درصد افزایش داد