رئیس جمهوری چین از نحوه اداره کردن هنگ‌کنگ بر اساس مدل «یک کشور، دو سیستم» دفاع کرد

شی جین‌پینگ، رئیس جمهور چین جان لی را به‌عنوان رئیس اجرایی جدید هنگ‌کنگ منصوب کرد
شی جین‌پینگ، رئیس جمهور چین جان لی را به‌عنوان رئیس اجرایی جدید هنگ‌کنگ منصوب کرد Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

شی جین‌پینگ، رئیس جمهور چین روز جمعه یک ژوئیه با دفاع از مدل «یک کشور، دو سیستم» برای اداره هنگ‌کنگ، گفت که هیچ دلیلی برای تغییر این مدل وجود ندارد و باید تا دراز مدت به آن پایبند بود.

آگهی

شی جین‌پینگ، رئیس جمهور چین روز جمعه یک ژوئیه با دفاع از مدل «یک کشور، دو سیستم» برای اداره هنگ‌کنگ، گفت که هیچ دلیلی برای تغییر این مدل وجود ندارد و باید تا دراز مدت به آن پایبند بود.

رئیس جمهور چین این سخنان را در مراسم رسمی بیست و پنجمین سال «بازگرداندن هنگ‌کنگ به چین توسط بریتانیا» بیان کرد. او برای نخستین بار در دو سال گذشته به خارج از سرزمین اصلی چین سفر کرده است.

شی جین‌پینگ در این مراسم که با حضور طرفداران حکومت پکن بر هنگ‌کنگ برگزار شد، گفت که مدل «یک کشور، دو سیستم» بارها آزمایش شده و به «تأیید اکثریت» ساکنان هنگ‌کنگ رسیده است.

مدل «یک کشور، دو سیستم» بر اساس توافق میان بریتانیا و چین اجرا می‌شود و قرار است تا سال ۲۰۴۷ برقرار باشد. بر اساس مدل «یک کشور دو سیستم»، هنگ‌کنگ باید از سطح بالایی از خودمختاری، آزادی بیان و تجمعات برخوردار باشد.

از همین رو جین‌پینگ در ادامه سخنان خود ادعا کرد که «دموکراسی واقعی» در هنگ‌کنگ با بازگشتش به چین شروع شده است.

رئیس جمهور چین در حالی این سخنان را بیان کرده که هنگ‌کنگ در سال‌های گذشته شاهد برگزاری اعتراض‌های گسترده ساکنانش به مداخلات رو به افزایش پکن در این منطقه بوده است.

اجرای قانون امنیت ملی در هنگ‌کنگ در سال ۲۰۲۰ که زمینه سرکوب آزادی بیان و هر نوع مخالفتی در این منطقه را فراهم می‌کند، اعتراض‌هایی را برانگیخت.

همچنین اصلاحات انتخاباتی چین برای اطمینان از نامزدی «میهن پرستان» در هنگ‌کنگ هم با انتقادهایی مواجه شده است. از همین رو رئیس جمهوری چین با دفاع از این تصمیم، گفت که اجرای این اصل برای «حفظ ثبات و امنیت بلندمدت هنگ‌کنگ» ضروری است. او گفت: «شهروندان هیچ کشور یا سرزمینی به کشورهای خارجی یا حتی نیروها و افرادی که خائن هستند، اجازه نمی‌دهند که قدرت را در دست گیرند.»

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

شی جین‌پینگ همچنین در مراسم روز پنج‌شنبه جان لی، رئیس سابق امنیت هنگ‌کنگ را به‌عنوان رئیس اجرایی جدید این منطقه منصوب کرد. بر اساس گزارش‌های منتشر شده، جان لی در یک انتخابات بی‌رقیب به این مقام رسیده است.

در هر حال سفر رئیس جمهور چین به هنگ‌کنگ با زندانی و تبعید شدن صریح الهجه‌ترین مخالفانش در این منطقه همراه بود.

از همین رو بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا و آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا روز پنجشنبه از چین به این دلیل که «به تعهدات خود در برابر هنگ‌کنگ عمل نکرده است»، انتقاد کردند، موضوعی که توسط پکن رد شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اولین محاکمه بر اساس قانون جدید امنیت ملی چین؛ معترض هنگ‌کنگی به ۹ سال زندان محکوم شد

تصاویری از وداع شهروندان هنگ‌کنگ با آخرین روزنامه هوادار جنبش دموکراسی‌خواهی

نُه تن از رهبران جنبش اعتراضی هنگ کنگ به زندان محکوم شدند