نتایج یک تحقیق: یک داروی دیابت منجر به کاهش وزن قابل توجه در افراد مبتلا به چاقی مفرط شد

عکس تزیینی است
عکس تزیینی است Copyright کانوا
Copyright کانوا
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نتایج یک تحقیق: یک داروی دیابت منجر به کاهش وزن قابل توجه در افراد مبتلا به چاقی مفرط شد

آگهی

به‌نظر می‌رسد دُز هفتگی یک داروی دیابت منجر به کاهش وزن قابل توجهی در افراد دچار چاقی مفرط می‌شود که کارشناسان آن را تغییر دهنده بازی می‌دانند.

طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت، چاقی سالانه باعث مرگ ۱.۲ میلیون نفر در اروپا می‌شود.

مدت‌ها تلاش برای مقابله با این موضوع بر روی رژیم غذایی و ورزش متمرکز بوده است اما بسیاری از افرادی که به این روش وزن خود را کاهش می‌دهند در صورتی رعایت نکردن به مرور زمان دوباره با افزایش وزن روبرو می‌شوند.

اکنون محققان می‌گویند یک داروی دیابت می‌تواند به افراد دارای اضافه وزن کمک کند. شرکت‌کنندگان در یک آزمایش ۷۲ هفته‌ای ۲۰ درصد از وزن خود را کم کردند.

یک گروه تحقیقاتی بین‌المللی در مجله پزشکی نیوانگلند گزارش دادند که ۲ هزار و ۵۳۹ شرکت کننده دارای اضافه وزن یا چاقی بیش از حد را به طور تصادفی به چهار گروه مساوی تقسیم کردند. به گروه نخست یکبار در هفته به مدت ۷۲ هفته دارونما تزریق می‌شد در حالی که به سه گروه دیگر میزان ۵، ۱۰ و ۱۵ میلی‌گرم دارویی با نام تیرزپاتید داده می‌شد. همچنین همه شرکت‌کنندگان در این کارآزمایی در جلسات مشاوره منظم درباره سبک زندگی شرکت می‌کردند تا به آن‌ها کمک شود به وعده‌های غذایی کم کالری روی آورند و دست کم به ۱۵۰ دقیقه فعالیت بدنی در هفته پایبند باشند.

میانگین وزن شرکت کنندگان در این آزمایش ۱۰۴.۸ کیلوگرم برآورد شده بود که ۹۴.۵ درصد آن‌ها چاقی بیش از حد داشتند. اکثریت سفیدپوست و زن بودند و هیچ کدام دیابت نداشتند.

نتایج حاصل از این آزمایش نشان داد ۸۲ درصد از شرکت کنندگان به مداخله اختصاصی خود پایبند بودند که بر این اساس، در پایان دوره ۷۲ هفته‌ای شرکت‌کنندگانی که هر هفته پنج میلی گرم تیرزپاتید را دریافت کرده بودند به طور متوسط ۱۶.۱ کیلوگرم کاهش وزن داشتند. آن‌هایی که ۱۰ میلی‌گرم هفتگی دریافت کردند به طور متوسط ۲۲.۲ کیلوگرم وزن کم کردند و آن‌هایی که ۱۵ میلی‌گرم از این دارو را استفاده کردند به طور متوسط با کاهش وزن ۲۳.۶ کیلوگرمی روبرو شدند. اما افرادی که دارونما دریافت کرده بودند به‌طور متوسط ۲.۴ کیلوگرم وزن کم کردند.

دکتر آنیا جاستربوف از دانشگاه ییل و نویسنده اصلی این تحقیق گفت: «ما باید چاقی مفرط را با رویکردهای موثر و ایمن که سازوکارهای بیماری زمینه‌ای را هدف قرار می‌دهند، مانند هر بیماری مزمن دیگر درمان کنیم.»

این مطالعه پس از آن انجام شد که موسسه ملی بهداشت و مراقبت‌های عالی بریتانیا استفاده از داروی دیگر با نام سماگلوتید را برای گروه‌های خاصی مبتلا به چاقی مفرط در ماه فوریه تایید کرد.

تیرزپاتید مانند سماگلوتید با تقلید از برخی از هورمون‌ها در بدن عمل می‌کند که طبق آن این هورمون‌ها به افراد کمک می‌کند بعد از خوردن غذا احساس سیری کنند. این هورمون‌ها اغلب در افراد دارای چاقی مفرط در سطوح پایین قرار دارد.
پروفسور راشل باترهام
متخصص حوزه چاقی بیش از حد در کالج لندن

پروفسور راشل باترهام، متخصص حوزه چاقی بیش از حد در کالج لندن گفت که تیرزپاتید مانند سماگلوتید با تقلید از برخی از هورمون‌ها در بدن عمل می‌کند که طبق آن این هورمون‌ها به افراد کمک می‌کند بعد از خوردن غذا احساس سیری کنند. این هورمون‌ها اغلب در افراد دارای چاقی مفرط در سطوح پایین قرار دارد.

سماگلوتید تنها مطابق یکی از این هورمون‌ها عمل می‌کند اما تیرزپاتید عملکرد دو هورمون را شبیه‌سازی کرده است که این موضوع نشان می‌دهد که چرا تیرزپاتید موثرتر است.

باترهام گفت: «کاهش وزن مرتبط با سلامتی یک فرد است. اگر می‌خواهید از عوارض واقعا سخت چاقی بیش از حد رها شوید به کاهش وزنی بین ۱۵ تا ۲۰ درصد نیاز دارید.»

وی افزود: «اگر می‌خواهید نارسایی قلبی را رفع کنید یا خطر مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی-عروقی را کاهش دهید به کاهش وزن بسیار بیشتری نیاز است.»

دُزهای بالاتر تیرزپاتید منجر به کاهش وزن بیشتر می‌شود اما عوارض جانبی بیشتری دارند که شامل حالت تهوع، استفراغ و اسهال است. همزمان نگرانی اصلی درباره این دسته از داروها اثرات آن روی لوزالمعده (پانکراس) است.
تام سندرز
استاد بازنشسته تغذیه و رژیم‌شناسی در کینگز کالج لندن

تام سندرز، استاد بازنشسته تغذیه و رژیم‌شناسی در کینگز کالج لندن گفت که دُزهای بالاتر تیرزپاتید منجر به کاهش وزن بیشتر می‌شود اما عوارض جانبی بیشتری دارند که شامل حالت تهوع، استفراغ و اسهال است. همزمان نگرانی اصلی درباره این دسته از داروها اثرات آن روی لوزالمعده (پانکراس) است.

وی تصریح کرد: «این دسته از داروها تنها به شرطی موثر هستند که استفاده کنندگان به رژیم غذایی کم کالری تجویز شده همراه با دارو پایبند باشند بنابراین دارو یک گلوله جادویی نیست.»

دکتر سیمون کورک، مدرس ارشد فیزیولوژی در دانشگاه آنگلیا راسکین نیز گفت که چالش‌هایی وجود دارد. او افزود: «این داروها در زمینه چاقی در حال تغییر هستند اما فقط تا زمانی که دارو مصرف شود موثر هستند.»

وی تصریح کرد: «راهنمای فعلی موسسه ملی بهداشت و مراقبت‌های عالی بریتانیا درباره سماگلوتید این است که دارو را حداکثر برای دو سال مصرف شود و بعد از آن این دارو تجویز نمی‌شود. می‌دانیم که این امر به احتمال زیاد منجر به معکوس شدن اثرات کاهش وزن برای بسیاری از افراد می‌شود. این موضوع احتمالا درباره تیرزپاتید نیز صادق است.»

نوید ستار، استاد حوزه متابولیک پزشکی در دانشگاه گلاسکو که در این تحقیق حضور نداشته است گفت که آخرین یافته‌ها خبر خوبی است.

آگهی

او گفت با این حال مانند سماگلوتید، تیرزپاتید نیز برای سال‌ها گران خواهد بود و استفاده از آن در ابتدا محدود خواهد شد.

او افزود: «تولید این داروهای جدید به این معنا نیست که مردم باید سبک زندگی مناسب را کنار بگذارند زیرا در مرحله نخست پیشگیری از چاقی بسیار بهتر از درمان آن در مراحل پایانی است.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

فراتر از تولید ناخالص داخلی دانمارک؛ با ارزش‌ترین شرکت اروپایی کدام است؟

داروی جدید مقابله با چاقی مفرط در آلمان در پی تقاضای بالا کمیاب شد

رابطه تغییرات اقلیمی و ناپدید شدن شهاب‌سنگ‌ها؛ زیان جبران‌ناپذیری که علم بشر می‌بیند