نخستین سفر مقام‌های دیپلماتیک هند به افغانستان پس از بازگشت طالبان به قدرت

دیدار هیئت رسمی هند با امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه طالبان
دیدار هیئت رسمی هند با امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه طالبان Copyright عکس برگرفته از توئیت عبدالقهار بلخی سخنگوی وزارت خارجه طالبان
Copyright عکس برگرفته از توئیت عبدالقهار بلخی سخنگوی وزارت خارجه طالبان
نگارش از یورونیوز
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

هند سعی دارد سفر هیئت رسمی خود به افغانستان را کم‌اهمیت جلوه دهد، طالبان اما خواستار بازگشایی سفارت هند شد و این را نشانه‌ای از «آغاز خوب» توصیف کرد.

آگهی

درحالی‌که هند سعی دارد سفر اولین هیئت رسمی خود به افغانستان را کم‌اهمیت جلوه دهد، طالبان خواستار بازگشایی سفارت هند شده و این سفر را نشانه‌ای از یک «آغاز خوب» توصیف کرده است. همچنین از سوی طالبان اعلام شد که هر دو موافقت کرده‌اند تعاملات را گسترش دهند، امری که از سوی مقامات هندی تأیید نشده است.

روز پنجشنبه ۱۲ خرداد، هند اعلام کرد که گروهی به سرپرستی جی.پی. سینگ، دبیر وزارت امور خارجه این کشور در امور پاکستان، افغانستان و ایران، به‌منظور نظارت بر عملیات ارسال کمک‌های بشردوستانه به کابل سفر کردند.

هم‌زمان با سقوط جمهوری اسلامی افغانستان به دست طالبان در مرداد سال گذشته، هند دیپلمات‌های خود را از افغانستان خارج کرد. از آن زمان تا کنون، مقامات دو کشور تنها در چند دیدار عمومی با یکدیگر تماس داشته‌اند.

سخنگوی این هیئت در پاسخ به خبرنگاران مبنی بر احتمال گسترش روابط دیپلماتیک دو کشور گفت تنها هدف این دیدار نظارت بر نحوه اجرای کمک‌های بشردوستانه هند به افغانستان است ولی «رسانه‌ها در حال بزرگ‌نمایی آن هستند».

به نظر می‌رسد طالبان تفسیر دیگری از این سفر داشته‌اند. سخنگوی وزارت خارجه طالبان با انتشار عکسی از هیئت هندی در کنار امیرخان متقی، سرپرست وزارت امور خارجه طالبان نوشته است علاوه بر بحث در مورد کمک‌های بشردوستانه در مورد روابط دیپلماتیک و تجارت دوجانبه نیز صحبت شد.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

وزارت خارجه طالبان اعلام کرد آقای متقی از هند خواست تا حضور دیپلماتیک خود در افغانستان از جمله خدمات کنسولی به افغان‌ها را از سر بگیرد. او همچنین از هند خواسته است تا پروژه‌های کمک‌های توسعه‌ای معلق شده را از سر بگیرد.

از طرف هند، جزئیات بیشتری در مورد محتوای این گفت‌وگوها منتشر نشده است.

هند یکی از معدود کشورهایی بود که در جریان مذاکرات ایالات متحده با دولت سابق افغانستان، موضع سختگیرانه‌ای در مورد تماس با طالبان اتخاذ کرده بود. بااین‌حال، پس از بازگشت طالبان به قدرت، هند با برگزاری جلساتی در دوحه و مسکو موضع خود را ملایم‌تر کرد.

دولت هند اعلام کرده است که ۵۰ هزار تن گندم به افغانستان ارسال خواهد کرد. این کشور تا کنون حدود ۲۰ هزار تن گندم از طریق خاک پاکستان به افغانستان ارسال کرده است. همچنین گفته می‌شود هند واکسن‌هایی جهت تزریق به مردم در افغانستان و به پناهندگان افغان در ایران جهت مقابله با ویروس کرونا ارسال کرده است.

هند اعلام کرده است که هیچ‌کدام از این محموله‌های کمکی برای توزیع به دولت طالبان تسلیم نشده است، بلکه به آژانس‌های سازمان ملل مانند سازمان جهانی بهداشت و برنامه جهانی غذا و یا بیمارستان کودکان ایندیرا گاندی در کابل تحویل داده شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

۴۹۹ مهاجر «غیرقانونی» افغان از ترکیه اخراج شدند

رونمایی از یونیفرم پلیس طالبان؛ این لباس چه تفاوتی با لباس پلیس در حکومت قبل دارد؟

دست‌کم «هشت کشته» در پی حملات هوایی پاکستان به دو ولایت افغانستان؛ طالبان به نوار مرزی حمله کرد