فروریختن متروپل؛ علی شمخانی: مردم آبادان زیر آوار روانی رکس‌‌سازان سلطنت‌طلب هستند

عملیات آواربرداری پس از ریزش برج متروپل آبادان
عملیات آواربرداری پس از ریزش برج متروپل آبادان Copyright محمد آهنگر/ فارس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رئیس بانک اطلاعات هویت ژنتیک ایران گفت که جسد منسوب به حسین عبدالباقی، مالک ساختمان متروپل «احراز هویت شده است» وی گفت: «بر اساس محاسبات آماری احتمال صحت روابط ژنتیکی بین متوفی با مادر و فرزندانش ۹۹.۹۹۹۷ % به دست آمد لذا هرگونه شبهه‌ای در مورد احراز هویت جسد حسین عبدالباقی رد می‌شود.»

آگهی

عملیات آوار برداری در محل ریزش ساختمان متروپل آبادان در روز چهارشنبه ۱ ژوئن (۱۱ خرداد) در حالی ادامه پیدا کرده است که مقامات استانی می‌گویند با پیدا شدن تعداد دیگری از اجساد، شمار جانباختگان در مجموع به ۳۷ تن رسیده است.

به گفته مسئولان محلی عملیات جست‌وجو از ترس سقوط قسمت‌های باقی‌مانده ساختمان و سازه‌های مجاور به‌آرامی و با احتیاط انجام می‌شود و به همین خاطر شمار دقیق افرادی که زیر آوار گرفتار شده‌اند هنوز مشخص نیست. 

دانشگاه علوم پزشکی آبادان اعلام کرده است که دست‌کم «۳۸ نفر» همچنان مفقود هستند، با این حال رسانه‌های محلی تعداد مفقودین را بالاتر می‌دانند. پیشتر گزارش‌هایی از حضور ده‌ها کارگر افغان در طبقات زیرین ساختمان منتشر شده بود.

این در شرایطی است که نیروهای امدادی در محل به طبقات زیرین رسیده‌اند و تصاویر ویدئویی منتشر شده نشان از آبگرفتگی این طبقات دارد. 

شبکه‌های اجتماعی
یکی از ستون‌های ساختمان متروپل که زیر فشار جمع شده استشبکه‌های اجتماعی

ساختمان متروپل آبادان ساعت ۱۲.۴۰ دقیقه روز دوشنبه دوم خرداد  فروریخت و باعث مصدوم شدن ۳۷ نفر و کشته و مفقود شدن ده‌ها تن دیگر شد. با گذشته بیش از یک هفته عملیات آواربرداری با وسائل نقلیه سنگین ادامه دارد.

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، روز سه‌شنبه با بیان اینکه در این حادثه دو ریزش رخ داده است گفت علاوه بر آوار فروریختن ساختمان، «آوار روانی هدایت شده توسط رکس‌سازان سلطنت‌طلب خارج‌نشین و امتداد داخلی آن‌ها» نیز بر مردم آبادان وارد شده است.

در جریان آتش‌سوزی سینما رکس آبادان در سال منتهی به انقلاب ایران بیش از ۴۰۰ تن جان خود را از دست دادند. انقلابیون در آن زمان حکومت پهلوی را به آتش‌ زدن عمدی سینما متهم کردند.

آقای شمخانی که در مراسم یادبود جانباختگان متروپل آبادان در تهران شرکت کرده بود اضافه کرد: «سلطنت‌طلب‌ها، منافقین و تجزیه‌طلب‌ها با گسیل نیرو محورهای این آوارسازی روانی هستند. آن‌ها به کمک شبکه‌های مجازی و ماهواره‌ای وارد این معرکه شدند.»

اظهارات دبیر شورای عالی امنیت ملی می‌تواند پاسخی تلویحی باشد به اتهاماتی که طی روزهای اخیر در شبکه‌های اجتماعی و در گزارش‌های غیررسمی درباره ارتباط وی با مالک ساختمان متروپل مطرح شده است.

بنا بر این گزارش‌های تاییدنشده، موعود شمخانی برادرزاده علی شمخانی و معاون پیشین منطقه آزاد اروند از شرکای حسین عبدالباقی مالک برج متروپل بوده و خواهر آقای عبدالباقی نیز با خانواده شمخانی ارتباطی سببی دارد که گفته می‌شود این ارتباطات از عوامل موفقیت هلدینگ عبدالباقی در گرفتن پروژه‌های ساختمانی بزرگ شهری در آبادان بوده است.

در همین حال رئیس بانک اطلاعات هویت ژنتیک ایران گفته است جسد منسوب به حسین عبدالباقی مالک ساختمان متروپل «احراز هویت شده است».

آقای رئوفیان در این باره گفت: «بر اساس محاسبات آماری احتمال صحت روابط ژنتیکی بین متوفی با مادر و فرزندانش ۹۹.۹۹۹۷ % به دست آمد لذا هرگونه شبهه‌ای در مورد احراز هویت جسد حسین عبدالباقی رد می‌شود.»

اظهارات این مقام مسئول در حالی ایراد می‌شود که طی روزهای گذشته تردیدهایی درباره مرگ آقای عبدالباقی ابراز شده است.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

محمد آهنگر/ فارس
عملیات آواربرداری در محل ریزش ساختمان متروپلمحمد آهنگر/ فارس

در شرایطی که نهادهای رسمی اقدام به برگزاری مراسم «عزاداری» برای جانباختگان متروپل کرده‌اند، اعتراضات پراکنده در شب‌های گذشته در شهرهای خوزستان ادامه داشته و تصاویری از برخورد پلیس و تیراندازی به سوی معترضین منتشر شده است. همزمان اینترنت در این استان با اختلال شدید همراه بوده و گزارش‌ها در شبکه‌های اجتماعی حاکی از قطع متناوب اینترنت موبایل در شماری از شهرهای خوزستان حکایت دارد.

همچنین گزارش شده است که روز گذشته مردم معترض در آبادان خانه حسین عبدالباقی را به آتش کشیده‌اند. پیشتر یک مغازه آجیل‌فروشی متعلق به وی طعمه حریق شده بود.

صادق خلیلیان، استاندار خوزستان، نیز از مسدود شدن «تمامی حساب‌های مالک ساختمان متروپل» خبر داده و گفته است این حساب‌ها مسدود باقی خواهند ماند تا پرداخت به خسارت‌دیدگان تعیین تکلیف شود.

پیش‌تر دادستانی استان خوزستان از دستگیری ۱۳ نفر از جمله شهردار و معاون شهردار خبر داده بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بیمارستان گاندی تهران در آتش سوخت

هفتمین روز حادثه متروپل؛ کشف سه جسد مجهول‌الهویه و ادامه جو امنیتی در آبادان

فاجعه متروپل آبادان؛ شمار قربانیان شناسایی شده به ۲۹ نفر رسید و به «معترضان شلیک» شد