تایید ابتلای سه فرد در فرانسه؛ آبله میمون و راه‌ جلوگیری از آن چیست؟

ویروس آبله میمون
ویروس آبله میمون Copyright Cynthia S. Goldsmith, Russell Regner/CDC
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

هرچند سازمان جهانی بهداشت فعلا دلیلی برای واکسیناسیون جمعی نمی‌بیند، ولی در عوض خواسته تا تمهیدات بهداشتی بیشتر رعایت شود.

آگهی

مقامات بهداشتی فرانسه روز دوشنبه از شناسایی سه مورد ابتلا به ویروس آبله میمون خبر دادند. هرچند سازمان جهانی بهداشت فعلا دلیلی برای واکسیناسیون جمعی نمی‌بیند، ولی در عوض خواسته تا تمهیدات بهداشتی بیشتر رعایت شود.

فرانسه اولین مورد ابتلا به ویروسی آبله میمون را در روز جمعه ۳۰ اردیبهشت در شهر پاریس شناسایی کرده بود و روز دوشنبه از ابتلای سه مورد به این بیماری خبر داده است.

این ویروس از آبله‌ای که ده‌ها قبل ریشه کن شده بود ضعیف‌تر است. تاکنون این ویروس بیشتر در نواحی جنگل های بارانی استوایی در غرب و مرکز آفریقا مشاهده شده بود.

آنچه اکنون سبب نگرانی مقامات بهداشت عمومی شده است میزان نامتناسب مبتلایان به این بیماری در کشورهای اروپایی، آمریکا، کانادا و استرالیا است. در مناطق یاد شده بیش از یکصد مورد مشکوک یا تایید شده از ابتلا به این بیماری ثبت شده است.

سرایت سریع با عوارض نسبتا ملایم

ویروس آبله میمون از طریق روابط جنسی و تماس با عرق بدن فرد آلوده دارای ضایعات پوستی و همچنین از طریق استفاده از وسایل مشترک مانند رختخواب و حوله سرایت پیدا می‌کند.

این ویروس عموما با تب و لرز شدید و درد عضلانی، ورم غدد لنفاوی، آبله در دست‌ها و صورت، و ایجاد ضایعه در صورت یا اندام تناسلی همراه است، اگرچه اکثر افراد بدون نیاز به بستری شدن در بیمارستان ظرف دو تا چهار هفته بهبود می‌یابند.

آیا موارد مبتلا منجر به مرگ هم شده است؟

موارد تایید شده که تا کنون منجر به فوت فرد مبتلا شده باشد، رسما ثبت نشده است.

این بیماری تنها در شش درصد از موارد عفونتی کشنده بوده است. «مرکز اروپایی پیشگیری و کنترل بیماری‌ها» هشدار می دهد که زنان باردار و افراد دارای نقص ایمنی باید بیشتر از سایرین مراقب باشند. این مرکز توصیه می کند که مبتلایان تا زمان برطرف شدن کامل ضایعات پوستی با سایر افراد سالم در تماس نباشند. دوره کمون یا پنهان ویروس آبله میمون نیز بین ۵ تا ۲۱ روز به طول می‌انجامد.

سازمان جهانی بهداشت گفته است که شیوع کنونی این ویروس بسیار عجیب بنظر می‌رسد و موارد ابتلا در کشورهای گوناگون از سرایت پنهان این بیماری در مدت زمان طولانی حکایت دارد.

بیشتر این مبتلایان هیچگونه سفری به آفریقا نداشته‌اند. اکثریت مبتلایان مردانی بوده‌اند که با مردان دیگر رابطه جنسی داشته‌اند، البته ممکن است مراجعات پزشکی مردانه نیز دلیلی برای سرایت بوده باشد.

آیا واکسیناسیون جمعی لازم است؟

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده گفته است که در حال تهیه دُزهایی از واکسن آبله میمون می‌باشد. این در حالیست که سازمان جهانی بهداشت در حال حاضر اعتقادی به انجام این کار ندارد؛ به ویژه آنکه امکان تهیه این واکسن برای همگان وجود ندارد.

به گفته مرکز اروپایی پیشگیری و کنترل بیماری‌ها، خطر سرایت آبله میمون در جوامع عادی بسیار پایین است ولی در بین افرادی که دارای روابط جنسی با افراد مختلف هستند موارد ابتلا بالا می‌رود.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

نگرانی مقامات بهداشتی بیشتر از تجمعات و مراسم‌های دسته جمعی در تابستان پیش‌رو است. برای جلوگیری از سرایت این بیماری، سازمان جهانی بهداشت مردم را به رفتارهای جنسی ایمن، بهداشت مناسب و شست و شوی مرتب دست‌ها تشویق کرده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

گسترش ابتلا به آبله میمون؛ ۷۷ مورد جدید در بریتانیا شناسایی شد

شرکت فرانسوی توتال از بازنگری آمایش سرزمینی در پروژه‌های بحث‌برانگیز در اوگاندا و تانزانیا خبر داد

زوج سالمند یک اثر هنری ۴ میلیون یورویی را فقط ۱۵۰ یورو فروختند