بیانیه خانواده اتباع خارجی بازداشت شده در ایران: تهران سیاست گروگانگیری را پیگیری می‌کند

تجمع در پاریس در دفاع از بنژامن بری‌یر، شهروند فرانسوی زندانی در ایران (عکس از آرشیو)
تجمع در پاریس در دفاع از بنژامن بری‌یر، شهروند فرانسوی زندانی در ایران (عکس از آرشیو) Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در بخشی از این بیانیه از دولت‌های اروپایی خواسته شده است که در «جبهه‌ای مشترک» تداوم مذاکره با تهران را مشروط به آزادی فوری همه اتباع اروپایی بازداشت‌شده در ایران کنند.

آگهی

گروهی از خانواده و دوستان اتباع خارجی بازداشت شده در ایران روز پنجشنبه در بیانیه‌ای تهران را به «پیگیری سازماندهی‌شده سیاست گروگانگیری» متهم کردند. 

در این بیانیه آمده است که بازداشت دو شهروند فرانسوی و تهدید به اعدام احمدرضا جلالی، پژوهشگر ایرانی-سوئدی نشان می‌دهد که ایران در تلاش است تا از طریق «گروگانگیری» بر روی روند مذاکرات جاری با غرب تاثیر بگذارد. خانواده و دوستان اتباع خارجی بازداشت شده در ایران همچنین مقامات این کشور را به تلاش به مبادله بازداشت‌شدگان با آن دسته از «ماموران امنیتی ایران» که در کشورهای اروپایی محاکمه شده‌اند متهم کرده‌اند. 

در بخش دیگری از این بیانیه از دولت‌های اروپایی خواسته شده است که در «جبهه‌ای مشترک» تداوم مذاکره با تهران را مشروط به آزادی فوری همه اتباع اروپایی بازداشت‌شده در ایران کنند. در این بیانیه سپاه پاسداران ایران به عنوان عامل بازداشت اتباع اروپایی به تلاش برای قطع رابطه تهران با پایتخت‌های اروپایی متهم شده است. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

این گروه از خانواده و دوستان اتباع خارجی بازداشت شده در ایران همچنین رویکرد تهران را با حکومت کره شمالی مقایسه کرده‌اند. 

مقامات ایران از احمدرضا جلالی که در سال ۱۳۹۵ بازداشت شد به عنوان «جاسوس» یاد می‌کنند. او به اتهام جاسوسی از سوی دستگاه قضایی ایران محاکمه و به اعدام محکوم شده است.  

صدا و سیمای ایران چند روز پیش گزارشی درباره دو شهروند فرانسوی که اخیرا بازداشت‌ شدند پخش کرد. در این گزارش آنها به «ارتباط‌گیری با فعالان صنفی معلمان و کارگران با هدف ایجاد آشوب در کشور» متهم شدند. 

فریبا عادلخواه، محقق ایرانی-فرانسوی و بنژامن بری‌یر، تبعه دیگر فرانسه نیز هم اکنون در ایران در زندان به سر می‌برند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

قطعنامه پارلمان اروپا علیه ایران؛ نمایندگان از رئیسی خواستند حکم اعدام جلالی را لغو کند

خانواده پزشک دو تابعیتی: جلالی به زندان رجایی شهر برای اجرای حکم اعدام منتقل شد

وزیر خارجه سوئد: برای جلوگیری از اجرای حکم اعدام احمدرضا جلالی تلاش می‌کنیم