قطعنامه پارلمان اروپا علیه ایران؛ نمایندگان از رئیسی خواستند حکم اعدام جلالی را لغو کند

پارلمان اروپا
پارلمان اروپا Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نمایندگان پارلمان اروپا همچنین خواستار آن شدند که شورای اتحادیه اروپا تحریم‌های هدفمندتر اتحادیه را علیه مقامات حکومت ایران و نهادهایی که در بازداشت خودسرانه و احکام اعدام اتباع اتحادیه اروپا مشارکت دارند مورد بررسی قرار دهد.

آگهی

پارلمان اروپا روز پنجشنبه هشت ژوئیه (۱۷ تیر) سه قطعنامه درباره وضعیت حقوق بشر در ایران، هنگ‌کنگ و عربستان سعودی تصویب کرد.

این نهاد اروپایی از ایران تحت ریاست جمهوری تازه انتخاب شده خود یعنی ابراهیم رئیسی خواسته است تا حکم اعدام احمدرضا جلالی، دانشگاهی ایرانی-سوئدی را لغو کند. در متن این قطعنامه آمده است که «احمدرضا جلالی باید مورد عفو قرار گیرد، فورا و بدون قید و شرط آزاد شود و به او اجازه داده شود تا نزد خانواده‌اش در سوئد برگردد.»

این قطعنامه همچنین از ایران می‌خواهد که تهدیدها علیه خانواده آقای جلالی در سوئد و ایران را متوقف کند.

احمدرضا جلالی، پزشک و مدرس موسسه کارولینسکا در سوئد سال ۲۰۱۶ میلادی در سفر به ایران برای شرکت در یک کنفرانس علمی از سوی ماموران امنیتی بازداشت و سپس به اتهام جاسوسی و فروش اطلاعات به اسرائیل به اعدام محکوم شد.

اعتراض به احکام و اتهام‌های شهروندان اروپایی زندانی در ایران

نمایندگان پارلمان اروپا همچنین در بخش دیگری از قطعنامه امروز خود این درخواست را مطرح کردند که «احکام و اتهام‌های شهروندان اروپایی که به‌طور خودسرانه در ایران بازداشت شده‌اند» بلافاصله لغو شود. در این قطعنامه به نام‌های ناهید تقوی و جمشید شارمند اتباع آلمانی، بنجامن بریر و فریبا عادلخواه اتباع فرانسوی، کامران قادری و مسعود مصاحب اتباع اتریشی و مراد طاهباز، انوشه آشوری، مهران رئوف و نازنین زاغری اتباع بریتانیا اشاره شده است. غیر از آقای بنجامن بریر سایر افراد تابعیت ایران را نیز دارند.

نمایندگان پارلمان اروپا همچنین خواستار آن شدند که شورای اتحادیه اروپا تحریم‌های هدفمندتر اتحادیه را علیه مقامات حکومت ایران و نهادهایی که در بازداشت خودسرانه و احکام اعدام اتباع اتحادیه اروپا مشارکت دارند مورد بررسی قرار دهد.

شورای اتحادیه اروپا در ماه آوریل گذشته اعلام کرد که هشت مقام امنیتی و سه زندان ایران را به‌دلیل ایفای نقش در سرکوب اعتراضات آبان ۹۸ در فهرست تحریم‌های حقوق بشری اتحادیه اروپا قرار داده است. در جریان اعتراضات سراسری سال ۱۳۹۸ در بسیاری از شهرها و حاشیه‌های شهرهای بزرگ نسبت به گرانی قیمت بنزین صدها نفر کشته شدند. سازمان عفو بین‌الملل ۳۰۴ کشته این اعتراضات را شناسایی کرده است.

طبق تحریم‌های حقوق بشری اتحادیه اروپا علیه ایران که از سال ۲۰۱۱ آغاز شده، شمار مقام‌ها و نهادهای تحریم شده ایرانی از سوی این اتحادیه به ۸۹ شخص حقیقی و ۴ شخص حقوقی رسیده است.

این قطعنامه از ایران خواسته است سایر زندانیان سیاسی از جمله کنشگران حقوق بشر را آزاد کند. قطعنامه علیه ایران با ۶۶۶ رای موافق، پنج رای مخالف و ۱۶ رای ممتنع به تصویب رسید.

قطعنامه‌هایی علیه عربستان و هنگ‌کنگ

این نهاد اروپایی در قطعنامه خود علیه هنگ‌کنگ به تعطیلی اجباری روزنامه اپل دیلی اشاره کرد و مسدود کردن دارایی‌های این رسانه و بازداشت روزنامه‌نگاران آن را به شدت محکوم کرد. نمایندگان پارلمان اروپا از مقامات هنگ کنگ خواستند تا از آزار و اذیت و ارعاب روزنامه‌نگاران دست بردارند.

این نهاد همچنین در قطعنامه دیگر که ۶۶۱ رای موافق، سه رای مخالف و ۲۳ رای ممتنع نمایندگان را کسب کرد مجازات اعدام در عربستان به ویژه درباره مصطفی هاشم آل درویش و عبدالله الحویتی را محکوم کرد.

نمایندگان پارلمان اروپا تاکید کردند که علیرغم ادعای عربستان مبنی بر لغو چنین احکامی، اجرای حکم اعدام در عربستان درباره کودک مجرمان را به شدت محکوم کرد. آن‌ها به اعدام مصطفی هاشم آل درویش که اخیرا انجام شد اشاره کردند. وی زمانیکه ۱۷ سال داشت در اعتراض‌هایی در عربستان حاضر بود و به دلیل آنچه جرایم صورت گرفته در این تجمع‌ها عنوان شده است بازداشت و در نهایت اعدام شد.

پارلمان اروپا از عربستان خواسته است که حکم اعدام عبدالله الحوایتی را لغو کند. این قطعنامه تصریح کرده است که از اعمال تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه مقامات سعودی که مسئول نقض حقوق بشر است حمایت می‌کند.

این نهاد اروپایی به زندانی بودن رائف بدوی، وبلاگ‌نویس عربستانی که برنده جایزه ساخاروف است اشاره کردند و خواستار آزادی فوری وی شدند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بیانیه خانواده اتباع خارجی بازداشت شده در ایران: تهران سیاست گروگانگیری را پیگیری می‌کند

انتخاب ایران به عضویت کمیسیون مقام زن؛ دیده‌بان ملل متحد: روزی سیاه برای حقوق بشر بود

مرگ ناوالنی در حبس؛ در زندان‌های روسیه چه می‌گذرد؟