تایوان می‌گوید امکان خرید هلی‌کوپترهای جدید از ‌آمریکا را ندارد

 هلی‌کوپتر ضد زیر دریایی مدل 12 MH-60R
هلی‌کوپتر ضد زیر دریایی مدل 12 MH-60R Copyright AFP
Copyright AFP
نگارش از مریم عباسی‌زاده با استفاده از  Reuters
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

وزیر دفاع تایپه دلیل این تصمیم را «گران بودن بیش از اندازه» این هلی‌کوپترها اعلام کرده اما رسانه‌های محلی تایوان گزارش داده‌اند که در واقع این آمریکا بوده که به «بهانه» عدم تطابق کاربری این هلی‌کوپترها با نیازهای تایوان، از فروش آن‌ها به جزیره خودداری کرده است.

آگهی

مقامات تایوان روز پنجشنبه پنجم ماه می اعلام کردند برنامه خرید هلی‌کوپترهای پیشرفته ضد زیردریایی از ایالات متحده آمریکا را کنار گذاشته‌اند. وزیر دفاع تایپه دلیل این تصمیم را «گران بودن بیش از اندازه» این هلی‌کوپترها اعلام کرده است. چیو کو-چنگ که در صحن پارلمان تایوان صحبت می‌کرد، گفت:‌ «قیمت خیلی بالاست و بسیار فراتر از توانایی مالی کشورمان است.»

تایپه پیش‌تر اعلام کرده بود در نظر دارد ۱۲ فروند هلی‌کوپتر ضد زیر دریایی مدل 12 MH-60R ساخت شرکت «لاکهید مارتین» را از واشنگتن بخرد.

انتشار این خبر در بحبوحه تقابل آمریکا و روسیه در اوکراین و تلاش واشنگتن برای «بهبود روابط» با پکن در حالی صورت می‌گیرد که رسانه‌های محلی تایوان گزارش داده‌اند که در واقع این آمریکا بوده که به «بهانه» عدم تطابق کاربری این هلی‌کوپترها با نیازهای تایوان، از فروش آن‌ها به مقامات جزیره خودداری کرده است.

همزمان، تحویل ۲ سفارش نظامی تایوان شامل ادوات توپخانه‌ای هویتزر و همچنین موشک‌های ضدهوایی استینگر به تاخیر افتاده است. این درحالیست که در حال حاضر نیروهای اوکراینی برای مقابله با هواپیماهای روسی به‌طرز چشمگیری از موشک‌های دوش‌پرتاب و از جمله موشک‌های استینگر شرکت «ریتیان تکنالوجیز» استفاده می‌کنند.

وزیر دفاع تایوان با تاکید بر اینکه خرید سلاح برای کشورش اهمیت دارد گفت پول موشک‌های استینگر را به آمریکا پرداخت کرده‌ایم و لذا خواستار تحویل فوری این سفارش هستیم. چیو کو-چنگ بدون اشاره به جزئیات بیشتر گفت که در صورت محقق نشدن این وعده، برنامه جایگزین دارد.

چین، تایوان را بخشی جدانشدنی از سرزمین خود می‌داند و طی دو سال گذشته فعالیت‌های نظامی در نزدیکی این جزیره «خودگردان» را افزایش داده و اعلام کرده در صورت لزوم برای پس گرفتن این «بخش از خاک خود» دست به اقدام نظامی خواهد زد. این درحالیست که پس از تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، نگرانی‌ها نسبت به اقدام مشابه پکن و حمله چین به تایوان تشدید شده است.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید 

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آمریکا برای تقویت سامانه دفاعی تایوان ۱۰۰ میلیون دلار تسلیحات به تایپه می‌فروشد

تایوان چگونه توانست خود را در مقابل زلزله آماده کند؟

«قوی‌ترین» زمین‌لرزه تایوان در ۲۵ سال گذشته دست‌کم ۴ کشته و ۶۰ زخمی برجای گذاشت