پکن با تاکید بر یکپارچگی و تمامیت ارضی چین: تایوان اوکراین نیست

رژه خودورهای نظامی ساخت آمریکا در خیابان‌های تایوان به مناسبت روز ملی تاسیس جمهوری چین (عکس آرشیوی)
رژه خودورهای نظامی ساخت آمریکا در خیابان‌های تایوان به مناسبت روز ملی تاسیس جمهوری چین (عکس آرشیوی) Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

چین ادعای مالکیت بر تایوان را دارد و اعلام کرده است که در صورت لزوم برای پس گرفتن این «بخش از خاک خود» دست به اقدام نظامی خواهد زد.

آگهی

وزارت امور خارجه چین روز چهارشنبه ضمن اشاره به تحولات مرتبط با تنش میان مسکو وکی‌یف اعلام کرد که تایوان «اوکراین نیست» و این جزیره همیشه بخشی جدایی ناپذیر از این کشور است.

این موضع در حالی بار دیگر از سوی دستگاه دیپلماسی چین مطرح و تکرار شده که تسای اینگ-ون، رئیس جمهوری تایوان به تازگی نسبت به تقویت ضریب هوشیاری و آمادگی برای مقابله با اقدامات نظامی احتمالی چین هشدار داده است.

رئیس جمهوری تایوان روز چهارشنبه ضمن محکوم کردن ورود نیروهای روسیه به مناطق مورد مناقشه در شرق اوکراین به ارتش دستور داد تا توان دفاعی خود را در میانه افزایش تنش‌ها با کشور همسایه‌اش، چین افزایش دهد.

خانم تسای در این خصوص تصریح کرد:«دولت ما نقض حاکمیت اوکراین به دست روسیه را محکوم می‌کند و از همه طرف‌ها می‌خواهد که به حل و فصل اختلافات از طریق راه‌های صلح‌آمیز و منطقی ادامه دهند».

وی با یادآوری تفاوت‌های ژئوپلیتیک کشورش با اوکراین افزود: «با این حال در مواجهه با نیروهای خارجی که سعی در دستکاری اوضاع در اوکراین و تأثیرگذاری بر روحیه جامعه تایوان دارند، همه واحدهای دولتی کشور باید در برابر خطر یک جنگ حساب‌شده هوشیارتر باشند.»

رئیس جمهوری تایوان در حالی این سخنان را ایراد کرده که بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا هفته گذشته با طرح هشداری در خصوص عمل نکردن کشورهای غربی به وعده‌های خود برای حمایت از استقلال اوکراین، تاکید کرده بود که این موضوع تبعات زیان‌باری در سطح جهان و به خصوص خطراتی برای تایوان به همراه خواهد داشت.

چین که تایوان را قلمرو خود می‌داند، طی دو سال گذشته فعالیت‌های نظامی در نزدیکی این جزیره خودگردان را افزایش داده است.

با این حال گفته می‌شود که تایوان همزمان با افزایش تنش‌ها بر سر اوکراین، به تازگی شاهد هیچگونه تحرک یا مانور نظامی غیرعادی از سوی چین نبوده است.

هوا چونینگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز چهارشنبه طی سخنانی هرگونه ارتباط بین مسائل اوکراین و تایوان را رد کرد.

وی در این زمینه تاکید کرد: «تایوان اوکراین نیست. تایوان همیشه بخشی جدا نشدنی از چین بوده است. این یک واقعیت غیرقابل انکارِ قانونی و تاریخی است.»

سخنگوی وزارت امور خارجه چین سپس مسئله تایوان را «از موضوعات باقی مانده و حل نشده از زمان جنگ داخلی» بر شمرد و تصریح کرد: «اما یکپارچگی چین هرگز نباید به خطر بیفتد و هرگز به خطر نیفتاده است.»

دولت شکست خورده جمهوری چین پس از تاب نیاوردن در جنگ داخلی در برابر کمونیست‌ها که پایه‌گذاران جمهوری خلق بودند، در سال ۱۹۴۹ به تایوان گریخت.

پکن از زمان به قدرت رسیدن خانم تسای اینگ-ون به عنوان رئیس جمهوریِ تایوان در سال ۲۰۱۶ میلادی بر فشار‌های سیاسی و تهدیدهای نظامی علیه این جزیره افزوده است.

تسای اینگ-ون بارها بر مواضع استقلال‌طلبانه خود تاکید کرده و یادآور شده که تایوان جزیره‌ای مستقل با ساختار سیاسی دموکراتیک است و بخشی از خاک چین محسوب نمی‌شود.

چین اما ادعای مالکیت بر تایوان را دارد و اعلام کرده است که در صورت لزوم برای پس گرفتن این «بخش از خاک خود» دست به اقدام نظامی خواهد زد.

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تایوان چگونه توانست خود را در مقابل زلزله آماده کند؟

«قوی‌ترین» زمین‌لرزه تایوان در ۲۵ سال گذشته دست‌کم ۴ کشته و ۶۰ زخمی برجای گذاشت

گروهی از اعضای کنگره آمریکا با وجود واکنش‌های خشمگینانه چین به تایوان رفتند