سومین تقابل رئال و آنجلوتی در مقابل لیورپول در فینال لیگ قهرمانان؛ آمارها چه می گویند؟

پیروزی رئال مادرید در مقابل منچستر سیتی و صعود به دیدار پایانی لیگ قهرمانان اروپا
پیروزی رئال مادرید در مقابل منچستر سیتی و صعود به دیدار پایانی لیگ قهرمانان اروپا Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رئال و آنجلوتی با شکست منچستر سیتی توانستند به دیدار پایانی لیگ قهرمانان اروپا راه یابند؛ این سومین دیدار رئال و لیورپول در فینال لیگ قهرمانان اروپا خواهد بود؛ همچنین سومین بار است که کارلو آنجلوتی باید در دیدار پایانی روی نیمکت تیم مقابل لیورپول بنشیند.

آگهی

با نمایش درخشان شاگردان کارلو آنجلوتی، حالا رئال مادرید و لیورپول باید برای سومین بار در فینال رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا به مصاف یکدیگر بروند. 

این مسابقه تکراری که پیشتر در فینال رقابت‌های فصل ۲۰۱۷-۲۰۱۸ نیز برگزار شده بود، می‌تواند برای قرمز پوشان آنفیلد جنبه انتقامی داشته باشد تا لیورپولی‌ها بتوانند شکست ۳-۱ در ورزشگاه المپیسکی شهر کی‌یف را جبران کنند. دیداری که این بار قرار بود در مسکو برگزار شود اما به دلیل حمله نظامی روسیه به اوکراین به پاریس منتقل شد. 

رئال مادرید اما برای رسیدن دوباره به فینال رقابت‌ها، کار ساده‌ای در پیش نداشت و تا دقیقه ۹۰ مسابقه شب گذشته حذف شده بود. اما سفیدپوشان بار دیگر با معجزه کارلو آنجلوتی توانستند یک بازگشت فوق‌العاده رقم بزنند و  بار دیگر هواداران حاضر در سانتیاگو برنابئو را خوشحال به خانه بفرستد. 

مسابقه چهارشنبه شب دو تیم رئال مادرید و منچستر سیتی در حالی در ورزشگاه سانتیاگو برنابئو مادرید آغاز شد که تیم انگلیسی موفق شده بود در دیدار رفت با نتیجه ۴-۳ پیروز شود. بر همین اساس مادریدی‌ها باید دیدار برگشت را با اختلاف ۲ گل برنده می‌شدند تا بتوانند به فینال راه یابند. 

دیدار برگشت برخلاف جدال دور رفت پر گل نبود و نیمه نخست این مسابقه بدون اینکه توپی از خط دروازه‌ها عبور کند به پایان رسید. نیمه دوم اما حکایت متفاوتی داشت. شاگردان پپ گواردیولا که با دفاعی منظم و سازمان‌دهی شده جلوی تمام حرکات نفوذی رئال را گرفته بودند روی یک ضد حمله سریع در دقیقه ۷۳ توسط ریاض محرز به گل دست یافتند تا کار برای مادریدی‌ها به نظر تمام شده بیاید. اما آنجلوتی با چندین تعویض که در ابتدا به نظر عجیب می‌آمد جریان بازی را به سود سفیدپوشان تغییر داد. مربی کارکشته ایتالیایی هر سه هافبک مرکزی خود یعنی لوکا مودریچ، تونی کروس و کاسمیرو را از بازی خارج کرد و رودریگو، کاماوینگا و آسنسیو را به میدان فرستاد؛ همین تعویض‌ها روند بازی را تغییر داد و رودریگو، بازیکن ۲۱ ساله برزیلی توانست در دقایقه ۹۰ و ۹۱ دو بار دروازه سیتی را باز کند و بازی به وقت‌های اضافه کشیده شد. 

در وقت‌های اضافه رئالی‌ها همچنان به حملات خود ادامه دادند تا اینکه دقیقه ۹۵ خطای بازیکنان سیتی روی کریم بنزما از سوی داور پنالتی اعلام شد. بنزمای فرانسوی که به ستاره درخشان این روزهای کهکشانی‌ها تبدیل شده، مانند بازی رفت پشت توپ ایستاد و موفق شد دروازه ادرسون برزیلی را برای سومین بار باز کند. 

در ادامه بازی تلاش‌های شاگردان پپ برای جبران گل خورده بی‌نتیجه بود و در نهایت مسابقه با همان نتیجه ۳-۱ به سود رئال مادرید به پایان رسید. 

با این حساب دو تیم رئال مادرید و لیورپول باید روز ۲۸ ماه مه در ورزشگاه استاد دو فرانس شهر پاریس به مصاف یکدیگر بروند تا قهرمان جدید اروپا مشخص شود. 

جدال دو مربی آلمانی و ایتالیایی در رقابتی که دو تیم اسپانیایی و انگلیسی با یکدیگر خواهند داشت، مشخص می‌کند که پادشاه جدید رقابت‌های باشگاهی قاره سبز کدام تیم خواهد بود. یروگن کلوب، مربی آلمانی لیورپول پیشتر در فصل ۲۰۱۹-۲۰۲۰ توانسته لک‌لک‌های شهر لیورپول را به عنوان قهرمانی این رقابت‌ها برساند. این در حالیست که در مقابل او مربی کارکشته ایتالیایی قرار می‌گیرد که تاکنون موفق شده ۳ بار این جام را به همراه دو تیم میلان و رئال مادرید بالای سر ببرد. آنجلوتی همچنین تنها مربی تاریخ دنیای فوتبال است که توانسته در ۵ لیگ معتبر فوتبال اروپا، یعنی ایتالیا، انگلستان، فرانسه، آلمان و اسپانیا قهرمان رقابت‌های داخلی شود. 

این سومین بار است که رئال و لیورپول در دیدار پایانی لیگ قهرمانان اروپا در مقابل یکدیگر قرار می‌گیرند. در دو بار قبلی یک بار لیورپول در سال ۱۹۸۱ و یک بار هم رئال در سال ۲۰۱۸ حریف خود را شکست داده‌اند. همچنین این سومین جدال کارلو آنجلوتی با لیورپول در فینال لیگ قهرمانان اروپا خواهد بود؛ سرمربی ایتالیایی پیشتر دو بار با میلان مقابل این تیم در فینال قرار گرفته است.

تمام این آمار و ارقام از رقابتی هیجان انگیز برای فینال رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا حکایت دارد. جایی که رئال با ۱۳ قهرمانی عنوان پرافتخارترین تیم این رقابت‌ها را یدک می‌کشد با لیورپولی مسابقه می‌دهد که پس از میلان، سومین تیم پرافتخار این مسابقات است. رئالی‌ها از سال ۱۹۸۱ که در دیدار پایانی در مقابل لیورپول شکست را پذیرا شدند، هرگز نشده که به فینال لیگ قهرمانان اروپا راه یابند و قهرمان نشوند. سفیدپوشان در سالهای ۱۹۹۸، ۲۰۰۰، ۲۰۰۲، ۲۰۱۴، ۲۰۱۶، ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ به فینال رسیده‌اند و در تمام این سالها با شکست حریف خود، جام قهرمانی را بالای سر برده‌اند. 

این سومین بار است که رئال و لیورپول در دیدار پایانی لیگ قهرمانان اروپا در مقابل یکدیگر قرار می‌گیرند. در دو بار قبلی یک بار لیورپول در سال ۱۹۸۱ و یک بار هم رئال در سال ۲۰۱۸ حریف خود را شکست داده‌اند. همچنین این سومین جدال کارلو آنجلوتی با لیورپول در فینال لیگ قهرمانان اروپا خواهد بود؛ سرمربی ایتالیایی پیشتر دو بار با میلان مقابل این تیم در فینال قرار گرفته است. بار نخست دیدار عجیب و غریب فینال استانبول در سال ۲۰۰۵ بود که میلانی‌ها پیروزی ۳-۰ را تساوی ۳-۳ عوض کردند و در نهایت در ضربات پنالتی شکست خوردند. بار دوم سال ۲۰۰۷ بود که این بار میلانی‌ها انتقام دو سال قبل را گرفتند و با دو گل فیلیپو اینزاگی توانستند حریف خود را در آتن شکست دهند و بار دیگر قهرمان لیگ قهرمانان اروپا شوند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

فینال چمپیونز لیگ؛ باشگاه لیورپول خواستار عذرخواهی وزیر ورزش فرانسه شد

قرعه‌کشی لیگ قهرمانان اروپا؛ میلان، اتلتیکو، لیورپول و پورتو در گروه مرگ

لیگ قهرمانان اروپا؛ بایرن در رم مغلوب لاتزیو شد، پاریس با درخشش امباپه حریف خود را شکست داد