جام جهانی ۲۰۲۲ و نگرانی‌های هواداران فوتبال از هزینه‌های نجومی محل اقامت و پرواز به قطر

قرعه کشی جام جهانی قطر
قرعه کشی جام جهانی قطر Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در حالی که تنها چند ماه تا زمان برگزاری مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲ قطر زمان باقیست هنوز بیشتر بلیت‌های مربوط به این مسابقات از سوی فیفا در اختیار هواداران قرار نگرفته و هزینه‌های گزاف محل اقامت در این کشور بسیاری از هواداران را برای حضور احتمالی در این رقابت‌ها دچار تردید کرده است.

آگهی

هشت استادیوم مجهز و لوکس قطر که به سیستم‌های خیره کننده‌ای چون تهویه هوا مجهز هستند آماده‌اند تا از ۲۱ نوامبر میزبان جام جهانی ۲۰۲۲ باشند اما بسیاری از هواداران فوتبال در سرتاسر جهان نگران هزینه سفر و اقامت به قطر در جریان  جام جهانی هستند. 

این روزها ده‌ها چرثقیل غول‌پیکر بر فراز آسمان‌‌خراش‌های پایتخت این کشور کوچک دیده می‌شوند تا شرایط را برای برگزاری جام جهانی مهیا کنند؛ در حالی که برگزارکنندگان با دردسر بزرگی برای استقبال از حدود ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر هوادار هستند که می‌خواهند علاوه بر تماشای فوتبال اوقاتی خوشی را در این کشور  نسبتا محافظه‌کار اسلامی بگذرانند.

جانی اینفانتیو، رئيس فیفا وعده داده که «بهترین جام جهانی در پیش خواهد بود» و سخنگوی فیفا هم به خبرگزاری فرانسه گفته که مسئولان فیفا تحت تاثیر برنامه زیر ساختی قطر قرار گرفته‌اند. 

با این حال طرفداران فوتبال نگران افزایش وحشتناک قیمت‌ها برای مکان‌های اقامتی در این کشور محل برگزاری جام جهانی است. کارشناسان می‌گویند مشخص نیست روند افزایش قیمت‌ها تا چه زمانی در قطر ادامه خواهد داشت. 

با افزایش قیمت‌ها پس از همه‌گیری کووید-۱۹ قیمت بلیت‌های رفت و برگشت از مقصد‌های اروپایی به دوحه به بیش از هزار و ۶۰۰  دلار رسیده که تقریبا سه برابر هزینه آن در سال ۲۰۲۱ است. 

بسیاری از هواداران هنوز نمی‌دانند که بلیت‌های مسابقات را دارند یا خیر و سیستم عجیب و غریب فروش بلیت‌ها از سوی فیفا و برگزاری قرعه‌کشی‌های متعدد برای فروش بلیت‌ بسیاری از طرفداران فوتبال را خسته و کلافه کرده است. فیفا هنوز به صورت مستقیم بلیت بازی‌ها را نفروخته و در چندین مقطع مختلف و در بازه‌های زمانی طولانی از طرفداران خواسته تا بازی‌های مورد علاقه خود را در سایت فیفا ثبت کنند تا در صورتی که تعداد متقاضی برای آن مسابقه به میزان کافی نرسید آن بلیت‌ها را برای فروش در اختیار هواداران قرار دهد. 

این در حالیست که اگر تعداد متقاضیان بیشتر باشد قرعه کشی صورت خواهد گرفت. این ثبت‌نام‌های طولانی باعث شده تا رکوردهای عجیب و غریبی برای خریداران بلیت این مسابقات ثبت شود و برگزارکنندگان قطری با خوشحالی از ثبت این رکوردها سخن بگویند اما واقعیت اینجاست که این روند طولانی بیشتر باعث سردرگمی طرفداران فوتبال شده و در فاصله تنها چند ماه مانده به زمان برگزاری جام جهانی هنوز طرفداران نمی‌توانند برای این مسابقات که کم هزینه هم نخواهد بود، برنامه‌ریزی کنند. به ویژه که طرفداران بدون داشتن بلیت مسابقات نمی‌توانند هتل و محل‌های اقامتی را برای مدت زمان حضور خود در قطر رزرو کنند. 

این در حالیست که قیمت بلیت‌ها به صورت متوسط یک سوم از سال ۲۰۱۸ گرانتر شده است. 

قطر می‌گوید صد و سی هزار اتاق برای طرفداران در هتل‌ها، آپارتمان‌ها، کشتی‌های تفریحی و کمپ‌های بیابانی مهیا خواهد شد اما هنوز مشخص نیست قیمت این مکان‌ها دقیقا چقدر خواهد بود و اعدادی که تاکنون مطرح شده به صورت نجومی بالا هستند. در حال حاضر ارزان‌ترین مکان برای اقامت طرفداران، آپارتمان‌هایی است که هواداران می‌توانند در آنجا اتاق کرایه کنند. 

بر اساس قیمت‌هایی که از سوی قطر اعلام شده، اقامت در این اتاق‌ها با دو تخت برای اقامت دو نفر شبانه دست‌کم ۳۰۰ دلار آمریکا خواهد بود. در نتیجه اگر شما قصد داشته باشید برای تماشای ۳ مسابقه در مرحله گروهی تیم مورد علاقه خود به قطر بروید، باید حدودا ۱۰ روز در قطر اقامت داشته باشید و باید مبلغی حدود ۳ هزار دلار آمریکا تنها برای محل اقامت خود هزینه کنید. 

از سوی دیگر کمبود اطلاعات در خصوص اقامت هواداران و نحوه سازماندهی و برخورد با طرفداران فوتبال یکی دیگر مشکلاتی است که تصویر روشنی را برای کسانی که قصد دارند جام جهانی ۲۰۲۲ را از نزدیک تماشا کنند، ارائه نمی‌دهد. 

فابین بوئل سخنگوی یکی از گروه‌های طرفدارای فوتبال در فرانسه می‌گوید: «فیفا و قطر اصلا اطلاعات کافی درباره جزئيات ارائه نمی‌دهند و عدم شفافیت در خصوص بسیاری از مشکلات از جمله محدودیت‌های احتمالی برای مصرف الکل باعث می‌شود که احتمالا تعداد فرانسویان کمتری نسبت به جام جهانی قبلی در قطر حضور داشته باشند.» 

دانیل ریچه، استاد دانشگاه جرج تاون، شعبه قطر و نویسنده کتاب «قطر و جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲؛ سیاست، اختلاف و تغییر» در خصوص بزرگترین رویداد فوتبالی جهان می‌گوید: «پیش از این و در تقریبا تمام جام‌های جهانی گذشته همواره بحث‌ها پیرامون آماده نبودن استادیوم‌ها مطرح می‌شد اما این بار نگرانی‌ها و چالش‌ها متفاوت است.» 

این استاد دانشگاه در ادامه افزود: «شاخص‌های زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد این جام جهانی، یک تورنمنت عالی خواهد بود. چالش اصلی در قطر برآورده کردن نیازهای هواداران غربی است که به مصرف الکل در حین تماشای مسابقات عادت دارند. در عین حال باید به فرهنگ محلی یک کشور نیز احترام گذاشت. در نتیجه من فکر می‌کنم باید مصالحه‌های عمل‌گرایانه‌ای از سوی هر دو طرف برای این چالش‌ها پیدا شود.» 

فیفا و سازمان‌دهندگان جام جهانی قطر تلاش کرده‌اند که به هواداران اطمینان دهند که تدابیر لازم برای تامین محل اقامت و همچنین اجازه نوشیدن الکل اندیشیده شده است.  

سازمان دهندگان جام جهانی می‌گویند که احتمالا الکل در مناطق مربوط به طرفداران و همچنین مناطق ویژه نزدیک به استادیوم‌ها با قیمت یارانه‌ای حدود ۶.۲۵ دلار برای یک آبجو فروخته خواهد شد. چنین فرمولی پیشتر در طول مسابقات جام جهانی باشگاه‌های جهان در سال ۲۰۱۹ و مسابقات فرمول یک در سال گذشته که قطر میزبان آنها بوده، رعایت شده است. 

با این حال سخنگوی کمیته عالی برگزاری جام جهانی در خصوص حساسیت‌های فرهنگی قطر نسبت به مصرف الکل هشدار داده است. او در این رابطه می‌گوید: «بسیاری از کشورها برای مصرف عمومی مشروبات الکلی محدودیت‌هایی دارند و قطر هم در این زمینه تفاوتی با دیگر کشورها ندارد و به سادگی از هواداران می‌خواهد که به فرهنگ محافظه‌کارانه این کشور احترام گذاشته شود.» 

مسائل مربوط به همجنسگرایان هم از دیگر مسائلی است که برخی از گروه‌های حامی حقوق بشر در این رابطه ابراز نگرانی کرده‌اند. با این حال فیفا تاکید کرده که بر موضع صریح خود در مورد وضعیت حقوق بشر و همچنین همجنس‌گرایان در قطر پایبند است. 

آگهی

سخنگوی فیفا تاکید کرده که نمادها و رنگ‌های مربوط به همجنس‌گرایان در داخل و خارج استادیوم‌ها بدون مشکل می‌تواند از سوی هواداران مورد استفاده قرار گیرد و محدودیتی در این مسائل در قطر مشاهده نخواهد شد. 

پیشتر رنگین کمان و سایر مولفه‌های مربوط به همجنس‌گرایان روی پرچم‌های مربوط به برگزاری مسابقاتی که زیر نظر فیفا در قطر برگزار شده، مشاهده شده و مشکلی در این خصوص پیش نیامده است. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

با این حال احتمالا اصلی‌ترین چالش پیش‌روی هوادارانی که می‌خواهند از تماشای مسابقات جام جهانی لذت ببرند، همچنان هزینه‌های بالای محل اقامت و همچنین پرواز به محل برگزاری مسابقات جام جهانی خواهد بود، جایی که هواداران حتی هنوز بلیت بازی‌ها را هم در دست ندارند که بتوانند برای حضور خود در قطر برنامه‌ریزی کنند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

فوتبالیست‌های اوکراینی آماده رقابت با ولز برای صعود به جام جهانی

بازی تیم ملی فوتبال ایران و کانادا لغو شد

قطر با شکست اردن برای دومین بار قهرمان جام ملت‌های آسیا شد