دوترته خروس‌بازی آنلاین را در فیلیپین ممنوع می‌کند

بازی خروس جنگی در فیلیپین
بازی خروس جنگی در فیلیپین Copyright AP Photo
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اپراتورهای خروس‌بازی آنلاین در این جلسه گفتند که روزانه حدود سه میلیارد پزو روی جنگ خروس‌ها در فیلیپین شرط‌بندی می‌شود.

آگهی

رودریگو دوترته، رئیس‌جمهوری فیلیپین تحت فشار اعتراض شاغلان در مسابقات خروس جنگی در کشورش قول داد خروس‌بازی آنلاین را ممنوع کند.

خروس‌بازی یک بازی پرطرفدار در این کشور آسیای جنوب شرقی است که علاقه‌مندان آن در میادین مخصوص این بازی حضور می‌یابند تا خروس‌هایی را که با پوشش تیغ‌دار تا سر حد مرگ با یکدیگر مبارزه می‌کنند، تماشا کنند.

همه‌گیری کووید-۱۹ باعث تعطیل شدن مسابقات سنتی در این رشته شد و چندین تن از شاغلان این صنعت بیکار شدند. پس از آن، دست‌اندرکاران این صنعت نسبت به حذف مشاغل اعتراض کردند. تصمیم دوترته همچنین واکنشی به افزایش نگرانی‌ها نسبت به بالا رفتن هزینه‌های اجتماعی قماربازی آنلاین است.

به فیسبوک یورونیوز فارسی بپیوندید

دولت فیلیپین در عوض به هفت شرکت مجوز داده تا مسابقات خونین خروس‌ها را به نمایش بگذارند و شرط‌ بندی آنلاین خروس‌بازی معروف به «ای-سابونگ» را بیست و چهار ساعته انجام دهند.

دوترته قبلاً درخواست‌ها برای توقف این عمل را رد کرده و خاطرنشان کرده و گفته بود که تقریباً ۶۴۰ میلیون پزو (۱۲ میلیون دلار) از مالیات ماهانه این صنعت را برای کمک به پر کردن خزانه دولت که به دلیل کرونا تمام شده، اختصاص می‌دهد.

او با این حال در یک سخنرانی تلویزیونی ضبط شده که روز سه‌شنبه، یعنی چند هفته قبل از پایان دوره ریاستش پخش شد، گفت: «ای-سابونگ امشب به پایان خواهد رسید.»

ادواردو آنو، وزیر کشور به دوترته توصیه کرده بود که این مسابقات آنلاین را به دلیل «تأثیر اجتماعی»اش ممنوع کند. دوترته گفت: «این توصیه او (وزیر کشور) است و من با آن موافقم، پیشنهاد خوبی است.»

یک مقام کاخ ریاست جمهوری فیلیپین روز سه‌شنبه به خبرگزاری فرانسه گفت که هنوز رسما ممنوعیتی صادر نشده است.

خروس‌بازی آنلاین امسال پس از ربودن و قتل مشکوک ۳۴ نفر که تعدادی خروس را به یک اپراتور مجاز خروس‌بازی آنلاین عرضه کرده بودند، مورد بازرسی قرار گرفت.

سناتور رونالد دلا روزا، یکی از متحدان دوترته که در ماه مارس ریاست یک جلسه بازرسی در مورد این ورزش را بر عهده داشت، گفت که این قربانیان، مظنون به دستکاری در خروس‌ها بودند به طوری که در مبارزه شکست بخورند. آنها سپس روی خروس‌های دیگر شرط‌بندی می‌کردند.

اپراتورهای خروس‌بازی آنلاین در این جلسه گفتند که روزانه حدود سه میلیارد پزو روی جنگ خروس‌ها در فیلیپین شرط‌بندی می‌شود.

در دسترس بودن آسان پلتفرم‌های ای-سابونگ نیز باعث ایجاد مشکلات و اعتراضاتی شده زیرا گزارش‌هایی مبنی بر اعتیاد افراد به این نوع قمار، غفلت از کار و خانواده و گرو گذاشتن دارایی‌ها برای شرط‌بندی ثبت شده است.

در یکی از بدترین موارد گزارش شده، مادری جوان اهل مانیل متهم است که دختر هشت ماهه‌اش را به قیمت حدود ۴۵ هزار پزو به خریداری که در ماه مارس در شبکه‌های اجتماعی پیدا کرده فروخته تا بدهی‌های خود به ای-سابونگ را بپردازد. پلیس گفت که این دختر نوزاد بعدا پیدا و خریدار او دستگیر شده است.

برگزارکنندگان سنتی خروس‌بازی نیز نسبت در مورد رواج بازی آنلاین خرسند نیستند زیرا می‌گویند که عملاً تمام عایدی آنها از این ورزش را از بین برده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

فردیناند مارکوس ۳۶ سال پس از انقلاب علیه دیکتاتوری پدرش رئیس جمهوری فیلیپین شد

صاحب خروس بی‌محل ۵۰۰ یورو جریمه شد

دادگاه «خروس بی‌محل» در فرانسه برگزار شد