«ایران»، یوزپلنگ پارک ملی توران سه قلو به دنیا آورد

Koushki; male Asiatic Cheetah
Koushki; male Asiatic Cheetah Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ایران یکی از آخرین کشورهای جهان است که یوزپلنگ‌های آسیایی در آن زندگی می‌کنند و بر همین اساس در سال ۲۰۰۱ میلادی یک برنامه حفاظتی تحت حمایت سازمان ملل در این کشور راه اندازی شد.

آگهی

یوزپلنگ مادۀ مرکز تکثیر یوز که «ایران» نام داشت، بامداد یکشنبه سه قلوهایش را به دنیا آورد؛ این خبر از سوی سازمان حفاظت محیط‌ زیست اعلام شد.

خبرگزاری ایرنا به نقل از علی سلاجقه، رئیس این سازمان نوشت که تیم دامپزشکی از یک هفته گذشته در محل نگهداری این یوز حضور داشت و با بررسی شبانه‌روزی رفتارهای این حیوان مشخص شد که دورۀ بارداری او کامل شده است.

او افزود: «با توجه به شرایط فیزیکی گونه و عدم توانایی در زایمان طبیعی، با نظر دامپزشکان مشاور و دامپزشک معتمد سازمان، نسبت به انجام زایمان سزارین صحرایی اقدام شد...و سه توله یوز ایرانی در این زایمان سزارین صحرایی، سالم متولد شدند.»

به گفتۀ او «این نخستین زایمان یوز آسیایی در اسارت است» و پس از تولد توله‌ها نیز اقدامات اولیه دامپزشکی برای یوز ماده انجام‌ شده و در حال حاضر حال مادر و توله‌ها طبیعی است و تحت مراقبت‌های ویژه قرار دارند.

علی سلاجقه ابراز امیدواری کرد که کارشناسان بتوانند با حفظ این توله‌ها، باعث افزایش جمعیت یوزپلنگ‌ها در شرایط اسارت و سپس در شرایط نیمه اسارت و درنهایت باعث حفظ ژن این‌ گونۀ در معرض خطر انقراض شوند.

به گفتۀ او تا کنون کمتر از ۲۰ قلاده یوز در هفت استان سمنان، کرمان، یزد خراسان‌های رضوی، شمالی و جنوبی که زیستگاه اصلی یوز است دیده شده است.

یوزپلنگ سریع‌ترین حیوان جهان است که می‌تواند با سرعت ۱۲۰ کیلومتر در ساعت بدود. این حیوان که از خانوادهٔ گربه‌سانان است، زمانی در بخش پهناوری از کره زمین از شرق هند گرفته تا سنگال در غربی‌ترین نقطه قاره آفریقا زندگی می‌کرد و هنوز نیز شماری از آنها در بخش‌هایی از جنوب آفریقا یافت می‌شوند، اما جمعیت قابل توجهی از آنها از شمال آفریقا و آسیا ناپدید شده‌اند.

اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت، زیرگونه «Acinonyx jubatus venaticus» که با نام یوزپلنگ آسیایی شناخته می‌شود را یک زیرگونۀ به شدت در معرض خطر انقراض معرفی کرده است.

ایران یکی از آخرین کشورهای جهان است که یوزپلنگ‌های آسیایی در آن زندگی می‌کنند و بر همین اساس در سال ۲۰۰۱ میلادی یک برنامه حفاظتی تحت حمایت سازمان ملل در این کشور راه اندازی شد.

به کمک این برنامه، سازمان حفاظت محیط زیست چندسالی است که به کمک سه یوزپلنگ در اسارت (یک یوزپلنگ نر به نام کوشکی و دو ماده به نام‌های ایران و دلبر) سعی دارد تولید مثل آنها را افزایش دهد.

از آنجا که نگهداری چندسالۀ این سه یوزپلنگ در پارک پردیسان تهران با هدف زاد و ولدشان بی‌نتیجه بود؛ درنهایت مسئولان با انتقال آنها به زادگاهشان یعنی پارک ملی توران در استان سمنان موافقت کردند تا شرایط طبیعی را برای زادآوری‌شان فراهم کنند.

آنها سپس یک یوزپلنگ نر دیگر به نام «فیروز» را به این مجموعه اضافه کردند تا احتمال بارداری یوزپلنگ‌های ماده را افزایش دهند. سه قلوهای تازه به دنیا آمده حاصل آمیزش «فیروز» و «ایران» هستند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دو توله‌یوز در منطقه حفاظت شده توران در «پدیده‌ای نادر» در پاییز متولد شدند

کشف موجودی با نقوش هیروگلیفی در تپه‌های شنی ایران؛ گونه جدید مارمولک‌های دونده چه ویژگی‌هایی دارند؟

مدارس تهران به دلیل آلودگی هوا غیرحضوری شدند اما کارمندان «موظف به حضور در محل کارند»