سخنگوی گردان‌های قدس فسلطین از «شهر تونلی» غزه: ایران همیشه در کنارماست

تونل‌های زیرزمینی
تونل‌های زیرزمینی Copyright AFP
نگارش از یورونیوز /AFP
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

ابوحمزه، سخنگوی گردان‌های قدس، شاخه نظامی جهاد اسلامی درباره همکاری ایران با این گروه نظامی می‌گوید: «جمهوری اسلامی ایران حمایت‌اش را از مقاومت فلسطین دریغ نمی‌کند اعم از گردان‌های قسام، ناصر، قدس و یا هر جناح مقاومت مسلح دیگری. آنها از ما در ابعاد نظامی، مالی و معنوی حمایت می‌کنند.

آگهی

همزمان با افزایش تنش‌ها در بیت‌المقدس، در یک «شهر تونلی» در جنوب غزه، شبه نظامیان فلسطینی خود را برای درگیری بعدی با اسرائیل آماده می‌کنند.

گذرگاه‌های زیرزمینی آنها تونل‌هایی هستند که نمی‌توان هیچ اثری و ردی از آنها بر روی سطح زمین مشاهده کرد.

در یک منطقه جنگلی در نزدیکی خان‌یونس، هفت مرد نقابدار با پوشش نظامی، مجموعه‌ای از مسلسل و نارنجک‌انداز را تا ورودی تونل حمل می‌کنند و بعد وارد آن شده و تجهیزات را مورد بررسی قرار می‌دهند.

ابوحمزه، سخنگوی گردان‌های قدس، شاخه نظامی جهاد اسلامی، درباره همکاری ایران با این گروه نظامی می‌گوید: «جمهوری اسلامی ایران حمایت‌اش را از مقاومت فلسطین دریغ نمی‌کند اعم از گردان‌های قسام، ناصر، قدس و یا هر جناح مقاومت مسلح دیگری. آنها از ما در ابعاد نظامی، مالی و معنوی حمایت می‌کنند و همیشه از نظر سیاسی، نظامی و امنیتی در کنار ما بوده‌اند.»

به گفته او «نبرد بعدی اسرار بیشتری را هویدا خواهد کرد؛ مقاومت در زمین، دریا و در جاهایی که دشمن اصلا انتظارش را ندارد.»

AFP
نمای داخلی از تونل‌هاAFP

ذخیره تجهیزات نظامی در داخل تونل

جنگجویان از سربندهای تیپ قدس، بازوی نظامی جهاد اسلامی که دومین جناح مسلح بزرگ در غزه به شمار می‌آید، استفاده می‌کنند. مطرح‌ترین جناح مسلح، جنبش اسلامگرای حماس است که بر این منطقه حکومت می‌کند.

آنها دیواره این تونل‌ را با بلوک‌های سیمانی بالا آورده‌اند.

AFP
نمایی از تونل‌هاAFP

این تونل‌ها به چراغ‌های برق، سیستم تهویه و کابل‌های مخابراتی مجهز هستند. اتاق‌هایی کوچک نیز برای نگهداری سلاح و مهمات در این تونل‌ها تعبیه شده است.

دو نوع تونل داریم؛ تهاجمی و دفاعی

ابوحمزه می‌گوید: «ما دو نوع تونل داریم؛ تونل‌های تهاجمی و دفاعی. تونل‌هایی دفاعی برای پنهان شدن از هواپیماهای شناسایی و سیستم‌های جاسوسی اسرائیل طراحی شده و تونل‌های تهاجمی برای اسیر گرفتن سربازان اسرائیلی، دفع حملات زمینی اسرائیل و انجام عملیات‌های میدانی مختلف.»

AFP
ابوحمزهAFP

ابوحمزه می‌افزاید: «آنها طی روزهای آینده خواهند فهمید که مقاومت و گردان‌های قدس می‌توانند از این به اصطلاح دیوار ساخته شده در شرق نوار غزه هم عبور کنند.»

ماه مه گذشته طی یک جنگ ۱۱ روزه، اسرائیل حملات متعددی را علیه آنچه «مترو غزه» نامیده بود، انجام داد. شبکه‌ای از تونل‌ها که به جنگجویان اجازه می‌داد بدون این توسط توسط پهپادهای اسرائیلی شناسایی شوند، جابجا شده و اسرائیلی‌ها را غافلگیر کنند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جنگ غزه؛ جهاد اسلامی پس از اسرائیل با اجرای آتش‌بس پیشنهادی مصر موافقت کرد

وزیر خارجه آمریکا از اسرائیل و فلسطینی‌ها خواست به چرخه خشونت پایان دهند

محمود عباس کابینه جدید تشکیلات خودگردان فلسطینی را معرفی کرد