آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: ایران تاسیسات ساخت سانتریفیوژ خود را از کرج به نطنز منتقل کرده است

تصویر آرشیوی است
تصویر آرشیوی است Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

آژانس بین‌المللی انرژیدر گزارش‌های منتشر شده اشاره‌ای به مکان دقیق این کارگاه‌ نشده است. شرکت تکنولوژی سانتریفیوژ ایران (تسا) که در کرج واقع شده در اوایل تیر ماه سال گذشته خورشیدی هدف حملات پهپادی قرار گرفت و بخش گسترده‌ای از آاتمی می‌گوید ایران یک کارگاه جدید ساخت سانتریفیوژ در نطنز فعال کرده است.

آگهی

همزمان با اعلام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص آغاز به کار یک مرکز جدید ساخت سانتریفیوژ در نطنز، سرپرست هیئت ایرانی نزد این نهاد اعلام کرد که تهران پیش‌تر این مسئله را به اطلاع مدیران آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رسانده است.

آژانس پیشتر اعلام کرده بود که ایران تمام دستگاه‌های ساخت و مونتاژ سانتریفیوژ خود را از کرج به سایتی بزرگ‌تر در نطنز منتقل کرده است. بعد از وقوع حملات خرابکارانه در مرکز ساخت تاسیسات هسته‌ای کرج، مسئولان ایرانی تصمیم گرفته‌اند با انتقال این مرکز به نزدیکی نیروگاه نطنز، نظارت امنیتی بیشتری روی این مرکز داشته باشند.

در گزارش‌های منتشر شده اشاره‌ای به مکان دقیق این کارگاه‌ نشده است. شرکت تکنولوژی سانتریفیوژ ایران (تسا) که در کرج واقع شده در اوایل تیر ماه سال گذشته خورشیدی هدف حملات پهپادی قرار گرفت و بخش گسترده‌ای از آن تخریب شد. ایران همواره اسرائيل را مسئول این حملات معرفی کرده است.

آژانس در گزارش جدید خود گفته است که نصب دوربین‌های نظارتی خود را در تاسیسات جدید نطنز انجام داده است. این در حالیست که مسئولان ایرانی می‌گویند فعلا آژانس دسترسی به حافظه این دوربین‌ها نخواهد داشت. محمدرضا غائبی، سرپرست نمایندگی ایران در سازمان های بین‌المللی مستقر در وین روز پنجشنبه با اشاره به این مطلب افزود: «آژانس هیچگونه دسترسی به اطلاعات حافظه دوربین‌های نصب شده نداشته و تا زمانیکه ایران مجددا به اجرای برجام برنگردد اطلاعات مربوطه در اختیار آژانس قرار نخواهد گرفت و نزد ایران ذخیره می‌شود.»

ایران و آژانس پیش‌تر هم در این خصوص به توافقاتی سه و ۶ ماهه رسیده بودند و قرار بود حافظه این دوربین‌ها تا زمانی که تکلیف مذاکرات هسته‌ای روشن نشود نزد ایران باقی بماند.

دیپلمات ایرانی همچنین در خصوص گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید کرد که تهران روز چهار آوریل به این نهاد بین‌المللی اطلاع داده بود که تمامی ماشین‌های مربوط به تولید سانتریفیوژ در کرج به نطنز منتقل شده‌اند. او در ادامه با تاکید بر اینکه تمام این موارد در گزارش آژانس نیز ذکر شده افزود: «در همان روز بازرسان آژانس راستی‌آزمایی‌های لازم را انجام دادند و متوجه شدند که تمامی آن ماشین‌ها غیرفعال هستند.»

غائبی در ادامه گفت: «در ۱۲ آوریل آژانس نصب دوربین‌های نظارتی خود را در نطنز به اتمام رسانده و همان روز مهر و موم از این ماشین‌ها برداشته شده است. همان روز ایران به آژانس اطلاع داد که این ماشین ها برای تولید لوله‌ها و بیلوز روتور سانتریفیوژ مورد استفاده قرار گرفته است. همچنان در ۱۳ آوریل ایران به آژانس اطلاع داد که این ماشین ها در همان روز در این مکان جدید فعال و عملیاتی شده‌اند.»

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

گزارش جدید آژانس در حالی منتشر می‌شود که تردیدها در خصوص احتمال احیای توافق هسته‌ای ایران افزایش یافته است. در هفته‌های اخیر موضوع خروج یا باقی ماندن سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی ایالات متحده به یکی از گره‌های اساسی در مسیر مذاکرات تبدیل شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران به ۱۸ برابر حد مجاز رسیده است

روسیه مذاکرات‌‌ هسته‌ای وین را تقریبا تمام شده دانست؛ نماینده بریتانیا به فارسی توئیت کرد

افزایش قدرت جناح‌های طرفدار سلاح هسته‌ای در ایران؛ دیپلمات‌های غربی نگرانند