روسیه مذاکرات‌‌ هسته‌ای وین را تقریبا تمام شده دانست؛ نماینده بریتانیا به فارسی توئیت کرد

آیا مذاکرات برای احیای برجام در وین به خط پایان نزدیک شده است؟
آیا مذاکرات برای احیای برجام در وین به خط پایان نزدیک شده است؟ Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

میخائيل اولیانوف، نماینده روسیه در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز پنج‌شنبه سوم مارس در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: «دیروز ١١ ماه از آغاز مذاکرات وین گذشت. یک ماراتن طولانی و طاقت‌فرسا. اکنون تقریباً تمام شده است.»

آگهی

میخائيل اولیانوف، نماینده روسیه در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز پنج‌شنبه سوم مارس در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: «دیروز ١١ ماه از آغاز مذاکرات وین گذشت. یک ماراتن طولانی و طاقت‌فرسا. اکنون تقریباً تمام شده است.»

اظهار نظر آقای اولیانوف در حالی بیان شده است که علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در حساب کاربری خود در توئیتر نوشته بود: «مذاکرات وین اگر به توافق خوب منتهی نشود بطور قطع در آینده نه چندان دور، دولت فعلی آمریکا نیز بدلیل عدم استفاده به موقع از فرصت دیپلماسی، احساس شکست خواهد کرد.»

در همین حال سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه ایران بعد از دیدار امروز علی باقری و میخائيل اولیانوف با بیان اینکه مذاکرات وین همچنان ادامه دارد، اعلام کرد: «هیچکس نمی تواند بگوید که توافق انجام شده، تا زمانی که همه مسائل مهم باقی مانده حل و فصل شود.»

در همین حال مذاکره کننده ارشد بریتانیا هم در یک پست توییتری به زبان فارسی از نزدیک بودن توافق نهایی خبر داده است.

این اظهارنظرها در حالی بیان می‌شود که قرار است رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز شنبه پنجم مارس (۱۴ اسفند) برای چند ساعت به تهران سفر کند.

نظر میخائيل اولیانوف، نماینده روسیه در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره مذاکرات وین

سفر برنامه‌ریزی شده آقای گروسی به تهران در حالی انجام می‌شود که مذاکرات احیای برجام در وین به دلیل سئوالات بی‌پاسخ مانده بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره منشاء اورانیوم در مراکز از پیش اعلام نشده ایران به این نهاد بین‌المللی با اختلافاتی مواجه شده است.

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین زمانی به ایران می‌رود که این نهاد بین‌المللی در گزارشی که روز پنج‌شنبه منتشر کرد، نوشت که میزان ذخایر اورانیوم غنی‌شده توسط ایران بیش از ۱۵ برابر حد مجاز در توافق‌ هسته‌ای سال ۲۰۱۵ است.

با این حال برخی منابع خبری در وین از احتمال بالای دستیابی به توافق هسته‌ای میان ایران با قدرت‌های جهانی سخن می‌گویند. آن‌ها همچنین بر این نکته تأکید دارند که هیات آمریکایی حاضر در وین به بسیاری از درخواست‌های ایران برای رفع تحریم‌ها پاسخ مثبت داده است.

لغو تحریم‌های شمار زیادی از افراد نزدیک به رهبر ایران و نهادهای مالی زیر نظر او از جمله مواردی است که به گفته افراد مطلع از مذاکرات وین روی آن‌ها توافق شده است. آن‌ها می‌گویند که علی اکبر ولایتی، مشاور رهبر ایران در امور بین‌الملل و وزیر خارجه اسبق ایران، محسن رضایی، فرمانده اسبق سپاه پاسداران و حسین دهقان، وزیر دفاع پیشین ایران و همچنین نهادهایی مانند بنیاد مستضعفان شامل لغو تحریم‌ها خواهند بود.

با وجود این برخی ناظران بین‌المللی از سخنان روز چهارشنبه رافائل گروسی چنین برداشت کرده‌اند که برخی خوش‌بینی‌ها در مورد نزدیک بودن دستیابی به توافق برای احیای برجام کمرنگ شده است.

تلاش برای باز نگه داشتن یا بستن یک پرونده

آقای گروسی گفت که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی «هرگز» پرونده‌ای را که با هدف شفاف‌سازی درباره مکان‌های مشخصی در ایران باز کرده است، به دلایل سیاسی نخواهد بست.

موضع مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حالی مطرح شده که تهران خواسته است تا پرونده کشف آثار اورانیوم در مراکز از پیش اعلام نشده ایران هم‌زمان با توافق احتمالی بر سر احیای برجام مختومه اعلام شود.

تودیت علی شمخانی درمورد مذاکرات وین

اما آقای گروسی گفت که تنها راه حل و فصل اختلافات این است که تهران پای میز گفت‌وگو با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حاضر شود و مسئله را برای این نهاد روشن کند، موضعی که حمایت بریتانیا، فرانسه، آلمان و آمریکا را به همراه داشته است.

وب‌سایت نورنیوز، نزدیک به شورای عالی امنیت ملی ایران روز پنج‌شنبه سوم مارس با اعلام خبر سفر آقای گروسی به تهران نوشت: «موضوعات پادمانی جاری میان ایران و آژانس به یکی از اصلی‌ترین عوامل کندی روند مذاکرات وین مبدل شده و اگر سفر گروسی به تهران بتواند در دستیابی به نقشه راه مشترک برای حل و فصل موضوعات پادمانی جاری میان ایران و آژانس کمک نماید می‌توان به رفع یکی از موانع مهم حصول توافق در مذاکرات رفع تحریم ها در وین امیدوار بود.»

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

این وب‌سایت به نقل از منابع خود در وین نوشت که مذاکرات میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در طول ۱۰ روز گذشته «بسیار سخت و پرچالش» بوده است.

به این ترتیب این احتمال وجود دارد که سفر آقای گروسی به تهران، روند مذاکرات برای احیای برجام را که در وین در جریان است به خط پایان نزدیک کند، مذاکراتی که اینک به صورت فشرده میان هیات ایرانی به ریاست علی باقری کنی با هیات‌های حاضر در وین و همچنین «انریکه مورا»، نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات احیای برجام ادامه دارد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: ایران تاسیسات ساخت سانتریفیوژ خود را از کرج به نطنز منتقل کرده است

تروئیکای اروپایی: روسیه برای توافق با ایران شرط جدید تعیین نکند

افزایش قدرت جناح‌های طرفدار سلاح هسته‌ای در ایران؛ دیپلمات‌های غربی نگرانند