آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران به ۱۸ برابر حد مجاز رسیده است

پرچم ایران در مقابل دفتر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین
پرچم ایران در مقابل دفتر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

یک گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) که روز دوشنبه ۳۰ مه (۹ خرداد) منتشر شده است نشان می‌دهد ذخایر اورانیوم غنی‌شده در ایران اکنون به بیش از ۱۸ برابر حدی رسیده است که توافق هسته‌ای موسوم به برجام مجاز برشمرده بود.

آگهی

یک گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) که روز دوشنبه ۳۰ مه (۹ خرداد) منتشر شده است نشان می‌دهد ذخایر اورانیوم غنی‌شده در ایران اکنون به بیش از ۱۸ برابر حدی رسیده است که توافق هسته‌ای موسوم به برجام مجاز شمرده بود.

بر اساس برآوردهای این نهاد، در اواسط ماه مه تهران مجموع ذخایر اورانیوم غنی‌شده خود را به ۳۸۰۹.۳ کیلوگرم افزایش داده است که فاصله زیادی با سقف ۲۰۲.۸ کیلوگرم مجاز شمرده شده در برجام دارد. همچنین ذخایر اورانیوم ۲۰ درصد غنی‌شده ایران از ۱۸۲.۱ کیلوگرم به ۲۳۸.۴ کیلوگرم رسیده است.

این نهاد وابسته به سازمان ملل متحد تخمین زده است که ذخایر اورانیوم غنی‌شده ۶۰ درصدی ایران از ۳۳.۲ کیلوگرم به «مقدار قابل توجه» ۴۳.۱ کیلوگرم افزایش یافته است. اورانیوم غنی‌شده تا ۶۰ درصد بسیار نزدیک به اورانیوم غنی‌شده ۹۰ درصدی است که برای ساخت بمب اتم به کار می‌رود.

آژانس همچنین گفته است که علی‌رغم تلاش‌های این نهاد برای دستیابی به اطلاعات بیشتر، ایران هنوز درباره منشا ذرات اورانیوم یافت‌شده در سه سایت اعلام‌نشده خود پاسخ قانع‌کننده‌ای نداده است.

در این گزارش قید شده است: «ایران در رابطه با یافته‌های آژانس در آن مکان‌ها توضیحاتی را ارائه نکرده است که بتوان آن‌ها را معتبر دانست. مسائل پادمانی مربوط به این سه مکان هنوز [حل‌نشده] باقی مانده است.»

گزارش انتقادی جدید آژانس می‌تواند تقابلی جدید با ایران را در جلسه هفته آینده شورای حکام رقم بزند. اگر قدرت‌های غربی به دنبال تصویب قطعنامه‌ای در محکوم کردن تهران باشند، احیای توافق هسته‌ای برجام می‌تواند از پیش نیز دشوارتر شود.

گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که جزئیات عدم اقدامات موثر ایران در ارائه پاسخ‌های رضایت‌بخش را توضیح می‌دهد، در حالی منتشر شده است که تهران و این نهاد در ماه مارس اعلام کرده‌ بودند تلاش‌های جدیدی را برای روشن کردن مسائل موجود انجام می‌دهند.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

بیش از یک سال از آغاز مذاکرات هسته‌ای غیرمستقیم ایران با ایالات متحده و با میانجیگری بریتانیا، آلمان و فرانسه برای احیای برجام می‌گذرد و به گفته طرفین بسیاری از اختلافات حل شده است. با این حال در پی بروز برخی اختلافات این مذاکرات از ماه مارس بدین سو متوقف شده است.

رابرت مالی، نماینده ویژه ایالات متحده آمریکا در امور ایران و عضو تیم مذاکره کننده این کشور در گفت‌وگوهای هسته‌ای، پیشتر در روز چهارشنبه هفته گذشته اعلام کرده بود که چشم انداز رسیدن به یک توافق با ایران «در بهترین حالت بسیار ضعیف است.»

او که در مقابل اعضای کمیته روابط خارجی سنای آمریکا حاضر شده بود گفت هشدار داد واشنگتن آماده نشان دادن «واکنش» در صورت نرسیدن به توافق با تهران است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سخنگوی سازمان انرژی هسته‌ای ایران: مذاکرات به نتیجه نرسد، اطلاعات دوربین‌های آژانس را حذف می‌کنیم

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: ایران تاسیسات ساخت سانتریفیوژ خود را از کرج به نطنز منتقل کرده است

اختلافات دامنه‌دار ایران و آژانس؛ دیپلمات‌ها به رویترز: غرب همچنان از رویارویی با تهران طفره می‌رود