غنی‌سازی اورانیوم با سانتریفیوژهای پیشرفته‌تر در ایران؛ آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هشدار داد

Director General of the International Atomic Energy Agency, Rafael Grossi
Director General of the International Atomic Energy Agency, Rafael Grossi Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید: «این گزارش هشدارها را دو برابر می‌کند و چیز پیش پا افتاده‌ای نیست.»

آگهی

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه اعلام کرد که ایران تولید اورانیوم غنی‌شده با سانتریفیوژهای پیشرفته‌تر و کارآمدتر را در نیروگاه فردو آغاز کرده است.

این خبر همزمان با برگزاری سومین روز از دور جدید مذاکرات این کشور با قدرتهای بزرگ بر سر نجات توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ میلادی اعلام شد.

بنا بر گزارش آژانس، ایران فرآیند غنی‌سازی اورانیوم تا خلوص ۲۰ درصد را با گازدهی به آبشاری متشکل از۱۶۶ سانتریفیوژ پیشرفته IR-6 که دستگاه‌هایی بسیار کارآمدتر از نسل اول ماشین‌های IR-1 هستند آغاز کرده؛ آنهم در حالی که توافق سال ۲۰۱۵ میلادی به هیچ وجه به ایران اجازه غنی سازی اورانیوم در سایت فردو را نمی‌دهد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ خود اعلام کرد که ۹۴ دستگاه IR-6 در یک آبشار فردو نصب شده است و در گزارش جامع‌تری که از سوی این آژانس برای اعضای شورای حکام ارسال شد، اعلام گردید که در نتیجه این اقدام ایران، ضروری است تا ناظران هسته‌ای از سایت غنی‌سازی سوخت در فردو (FFEP) که سانتریفیوژها را در خود جای داده، بازدید کنند.

ایران: گزارشی معمولی و توافق در دسترس است

در واکنش به انتشار اطلاعیه آژانس، ایران آنچه را که دیده‌بان اتمی سازمان ملل شرح داده بود، یک گزارش معمولی تلقی کرد و نمایندگی دائم ایران در در دفتر سازمان در وین در توییتر خود نوشت: «گزارش اخیر آژانس درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران، یک به‌روزرسانی عادی در راستای راستی‌آزمایی منظم فعالیت‌های ایران است.»

با این حال رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به صراحت اعلام کرد که این تحول را با نگرانی دنبال می‌کند.

او در جریان مصاحبه‌ای با شبکه خبری «فرانس ۲۴» بار دیگر خواستار دسترسی بدون محدویت بازرسان آژانس به تاسیسات هسته‌ای ایران شد و گفت: «این گزارش هشدارها را دو برابر می‌کند و چیز پیش پا افتاده‌ای نیست. ایران می‌تواند این کار را انجام دهد، اما اگر چنین جاه طلبی دارد باید ضرورتا بازرسی‌ها را نیز بپذیرد.»

آقای گروسی همچنین رسیدن به توافق جدیدی با ایران را «ممکن» دانست اما هشدار داد که «زمان کمی باقی مانده است» و تهران باید درباره نظارت بر فعالیت‌هایش از سوی بازرسان آژانس، قطعا تضین دهد.

اگرچه جزئیات مذاکراتی که میان ایران با دیگر اعضای توافق سال ۲۰۱۵ میلادی و مذاکرات غیرمستقیم با ایالات متحده در جریان است اما جزئیات این گفتگوها منتشر نمی‌شود.

با این وجود حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران بامداد پنج‌شنبه در پیامی توییتری نوشت که «اگر غرب حسن نیت نشان دهد، توافق خوب در دسترس است».

در پیام او آمده است: «مذاکرات وین با اولویت اساسی رفع تحریم‌ها و با جدیت جریان دارد. مذاکرات جدی کارشناسان هم تداوم دارد. با مذاکره کننده ارشد کشورمان دکتر باقری در ارتباط روزانه هستیم. اگر غرب حسن‌نیت نشان دهد، توافق خوب در دسترس است. هیات ایرانی مذاکراتی منطقی، قوی، متین و‌ نتیجه محور را دنبال می‌کند».

بر اساس گزارش رسانه‌های ایران، در سومین روز مذاکرات وین در کنار گفتگوهای فنی، دیدارهایی نیز میان علی باقری، رئیس هیأت مذاکره‌کننده ایران و انریکه مورا، معاون رئیس دستگاه دیپلماسی اتحادیه اروپا همچنین رؤسای سه هیأت اروپایی حاضر در مذاکرات انجام شده است.

بنا بر گزارش ایرنا، او با مایکل لینهارت، وزیر خارجه اتریش نیز دیدار کرده و در پی این دیدار، وزیر خارجه اتریش با رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران گفتگو کرده است.

رابرت مالی در هتل دیگری در نزدیکی هتل «کوبورگ» محل برگزاری مذاکرات اقامت دارد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رافائل گروسی در تهران با محمد اسلامی و حسین امیرعبداللهیان دیدار کرد

سفر مدیر کل آژانس به تهران در بیم و امید؛ ابراز امیدواری گروسی به حصول توافق با ایران

گروسی با ابراز نگرانی از حمله احتمالی اسرائیل: بازرسی‌ها از تأسیسات هسته‌ای ایران از سر گرفته می‌شود