استفاده پدر از نوعی داروی دیابت می‌تواند خطر ناهنجاری‌های مادرزادی را افزایش دهد

داروی متفورمین
داروی متفورمین Copyright Reuters connect
نگارش از مریم عباسی‌زاده
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

این مطالعه نشان داد که نوزادان پسر متولد شده از پدرانی که در این دوره حیاتی متفورمین مصرف کرده‌اند، نسبت به نوزادانی که پدرانشان این دارو را خارج از این بازه زمانی خاص مصرف کرده‌اند یا هرگز این دارو را مصرف نکرده‌اند، در معرض خطر بیشترناهنجاری‌های مادرزادی دستگاه تناسلی هستند.

آگهی

یک مطالعه نشان می دهد که اگر مردان قرص متفورمین، داروی رایج دیابت نوع ۲ را در طول دوره رشد اسپرم مصرف کنند، فرزندان آنها ممکن است بیشتر در معرض ناهنجاری‌های مادرزادی قرار بگیرند.

درمان با متفورمین قبل ازاقدام به بچه‌دار شدن (برای مردان) با نقایص مادرزادی عمده، به ویژه نقایص مادرزادی دستگاه تناسلی در پسران همراه است.

این مطالعه به‌طورخاص نشان داد که نوزادان پسر متولد شده از پدرانی که در این دوره حیاتی متفورمین مصرف کرده‌اند، نسبت به نوزادانی که پدرانشان این دارو را خارج از این بازه زمانی خاص مصرف کرده‌اند یا هرگز این دارو را مصرف نکرده‌اند، در معرض خطر بیشترناهنجاری‌های مادرزادی دستگاه تناسلی هستند.

تحقیقات جدید روز دوشنبه (۲۸ مارس) در مجله Annals of Internal Medicine منتشر شده است.

ژرمین ام. باک لوئیس، رئیس کالج بهداشت و خدمات انسانی در دانشگاه جورج میسون در ویرجینیا، در این‌باره می‌گوید: «با توجه به شیوع استفاده از متفورمین به عنوان داروی خط اول درمان دیابت نوع ۲، تأیید این یافته‌ها به فوریت مورد نیاز است. درضمن به راهنمایی‌های بالینی برای کمک به زوج‌هایی که قصد بارداری دارند نیاز است تا خطرات و مزایای استفاده از متفورمین برای پدر را نسبت به سایر داروها ارزیابی کنند.»

دکتر مارتن ونسینک، نویسنده اول این تحقیق و اپیدمیولوژیست دانشگاه دانمارک می‌گوید که تحقیقات بیشتری برای درک اینکه آیا و چگونه متفورمین بر رشد اسپرم و جنین حاصل تأثیر می‌گذارد، مورد نیاز است. وی گفت: «در این بین مردان دیابتی که قصد بچه دار شدن دارند و به داروهای جایگزین علاقه‌مند هستند، باید قبل از تعویض دارو با پزشک مشورت کنند. مصرف یا عدم مصرف متفورمین تصمیمی است که هر بیمار باید با پزشک معالج خود بگیرد.»

هم دیابت نوع ۱ که در آن بدن انسولین کافی تولید نمی‌کند و هم دیابت نوع ۲ که سلول‌ها در آن مقاومت به انسولین نشان می‌دهند، می‌توانند باروری مردان را مختل کنند. مطالعات نشان ‌می‌دهد دیابت و قند خون بالا مرتبط با آن می‌تواند هم تولید تستوسترون و هم تولید اسپرم را مختل کند و به کاهش تعداد اسپرم و اختلال نعوظ کمک کند و این بیماری همچنین با آسیب DNA در سلول‌های اسپرم مرتبط است.

تیم تحقیق در این مطالعه سه دسته از داروهای دیابت را مورد تحلیل و بررسی قرار داد؛ انسولین، متفورمین و سولفونیل‌اوره، اینها دسته‌ای از داروهایی هستند که برای درمان دیابت نوع ۲ استفاده می شوند و عملکرد متفاوتی با متفورمین دارند.

متفورمین با کاهش میزان قند آزاد شده در جریان خون توسط کبد عمل می کند در حالی که سلول‌ها را به انسولین نیز حساس می کند. به گفته پایگاه داده پزشکی StatPearls، سولفونیل‌اوره هم سلول‌ها را به انسولین حساس می کنند و هم سلول های لوزالمعده را به تولید بیشتر هورمون هدایت می کنند.

نتایج مطالعه نشان می‌دهد که متفورمین با ایجاد اختلال در رشد اسپرم در پدر، خطر نقص مادرزادی را افزایش می‌دهد. دکتر ونسینک می‌گوید که مطالعات آتی در جمعیت‌های مختلف برای تایید این یافته و درک اینکه چرا این دارو ممکن است با چنین خطری مرتبط باشد، مورد نیاز است.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

هشدار محققان درباره سرعت گسترش بیماری دیابت در جهان تا سال ۲۰۵۰ میلادی

نتیجه یک مطالعه علمی: داروی دیابت فایزر می‌تواند باعث کاهش وزن شود

خبر خوب برای دیابتی‌ها؛ قرص جدید انسولین با قابلیت جذب بالا در راه است