امیدواری فرانسه به احیای برجام؛ خرازی: حضور سپاه در فهرست‌ تروریستی مانعی جدی است

مذاکرات هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی
مذاکرات هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در حالیکه وزیر امور خارجه فرانسه از نزدیک بودن حصول توافق بر سر برنامه هسته‌ای ایران می‌گوید، مشاور سیاست خارجی علی خامنه‌ای معتقد است مسئله دریافت تضمین‌ها و همچنین خروج سپاه از فهرست سازمان‌های تروریستی از اختلافات مهم طرفین بر سر حصول به توافق است.

آگهی

ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه روز دوشنبه ۲۸ مارس ابراز امیدواری کرد که مشکلات باقی مانده در مذاکرات برای احیای برجام به سرعت برطرف شود.

لودریان در یک نشست خبری در پایتخت قطر یک روز پس از پایان مجمع دوحه، مسائل باقی‌مانده در چارچوب توافق را «حاشیه‌ای» توصیف کرد.

او گفت: «ما تبادلات بسیار مثبتی داشتیم. می‌خواهیم اهمیت توافق با ایران را تکرار کنیم.» وی افزود: «ما به توافق نزدیک هستیم.»

در همین زمینه کمال خرازی مشاور سیاست خارجی علی خامنه‌ای که او هم در دوحه حضور دارد مسئله دریافت تضمین‌ها و همچنین دامنه رفع تحریم‌ها را از مسائل مهمی دانست که باید پیش از حصول به توافق بر سر احیای برجام حل و فصل شود. آقای خرازی که این صحبت‌ها را در دیدار با نجیب میقاتی نخست وزیر لبنان به زبان آورد همچنین در ادامه تاکید کرد که مسائلی مانند خروج سپاه از فهرست گروه‌های تروریستی، رفع تحریم‌ها و همچنین دریافت تضمین از جمله موضوعات مهمی است که حل و فصل آنها به اراده آمریکا بستگی دارد.

موضوع خروج سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی از جمله مسائلی است که در هفته‌های اخیر به یک چالش اساسی در مذاکرات هسته‌ای ایران و غرب تبدیل شده است. رسانه‌های آمریکایی گزارش داده‌اند که واشنگتن به تیم ایرانی پیشنهاد داده در ازای دادن تضمین در خصوص کاهش تنش‌های منطقه‌ای از سوی تهران حاضر خواهد بود سپاه پاسداران را از فهرست سازمان‌های تروریستی خود خارج کند. پیشنهادی که با پاسخ منفی ایران رو به رو شده است.

از سوی دیگر اظهارات حسین امیرعبداللهیان در خصوص اینکه فرماندهان سپاه تاکید داشته‌اند در صورتی که توافق در دسترس بود، مسائل مربوط به سپاه را در اولویت قرار ندهید با واکنش تند تندروها در ایران مواجه شد. هرچند در ابتدا برخی این اظهار نظر وزیر خارجه ایران را نشانه‌ای از نرمش تهران در موضوع خروج سپاه از فهرست سازمان‌های تروریستی ارزیابی کردند اما یادداشت تند حسین شریعتمداری، سردبیر روزنامه کیهان خطاب به امیرعبداللهیان و البته توضیحات بعدتر شخص وزیر امور خارجه ایران نشان داد که جمهوری اسلامی قصد ندارد در این موضع خود تغییری ایجاد کند.

در همین حال آنتونی بلینکن که برای حضور در نشستی با حضور ۴ کشور عربی در اسرائيل حضور دارد تاکید کرد که چه توافقی با ایران در کار باشد و چه خیر، «تعهد ایالات متحده برای مقابله با رفتارهای بی‌ثبات‌کننده ایران» سر جای خود باقی خواهد ماند.

رابرت مالی پیشتر در نشست دوحه تاکید کرده بود که تحریم‌های سپاه پاسداران همچنان سر جای خود باقی خواهد ماند. نماینده ویژه آمریکا در امور ایران البته اشاره‌ای به این موضوع نکرده بود که واشنگتن قصد دارد سپاه پاسداران را از فهرست سازمان‌های تروریستی خارج کند یا خیر. اتفاقی که در دولت دونالد ترامپ رخ داد و تهران خواهان خروج این نهاد نظامی خود از این فهرست است.

هنوز مشخص نیست سرنوشت مذاکرات هسته‌ای ایران چه خواهد شد اما روشن است که سپاه پاسداران به گره‌ای در این مسیر تبدیل شده و انتخاب طرفین در خصوص نحوه برخورد با این مسئله و همچنین تحریم‌های مرتبط با آن نقش تعیین کننده در به نتیجه رسیدن یا شکست مذاکرات هسته‌ای برای احیای برجام خواهد داشت.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

خطیب‌زاده: آزاد کردن پول‌های مسدود شده ایران ربطی به آمریکا ندارد

بورل: در آستانه رسیدن به توافق هسته‌ای بودیم اما روسیه مانع‌تراشی کرد

افزایش قدرت جناح‌های طرفدار سلاح هسته‌ای در ایران؛ دیپلمات‌های غربی نگرانند