افزایش قیمت و کمبود کودهای شیمیایی یکی از پیامدهای نگران کننده جنگ اوکراین بر اروپا

اعتراض کشاورزان و دامداران اسپانیایی نسبت به افزایش قیمت سوخت و پیامدهای آن
اعتراض کشاورزان و دامداران اسپانیایی نسبت به افزایش قیمت سوخت و پیامدهای آن Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

روسیه یکی از اصلی ترین صادرکنندگان کودهای شیمیایی است. حالا جنگ در اوکراین و تحریمهای گسترده علیه روسیه باعث شده تا کشاورزان اروپایی با بحران گسترده افزایش تصاعدی قیمت کود و کمبود بی سابقه آن مواجه شوند.

آگهی

جنگ اوکراین به جز افزایش قیمت سوخت در قاره اروپا، باعث افزایش سرسام آور قیمت برخی از محصولات مورد نظر کشاورزان و دامداران شده است.

یکی از آنها بالا رفتن تصاعدی قیمت کودهای شیمیایی و بنابراین کمبود این محصول هستند. افزایش قیمت باعث شده تا برخی از کشاورزان از کاشت محصولات فصلی صرفنظر کنند.

لوران گورمان، کشاورز و دامدار بلژیکی است. او به یورونیوز می گوید: « قیمت کود به طرز بی سابقه ای در همین چند هفته اخیر افزایش یافته است. در حالی که برای هر یک تن محصول کشاورزی در سال گذشته ۱۵۰ تا ۲۰۰ یورو، بابت کود پرداخت می کردیم امروز مجبوریم بیش از ۸۰۰ یورو برای این یک تن بپردازیم. به جز این، در این زمینه شاهد کمبود شدید در زمینه توزیع کود شیمیایی هستیم.»

این کشاورز بلژیکی که ده ها هکتار زمین تولید غلات و ذرت و چغندر و هم چنین ۲۵۰ راس گاو و ۶۰۰ بز دارد می گوید «قیمت تمامی کالاهای مورد نیاز یک کشاورز به نحوی افزایش یافته اند که بعید است به این زودی ها کشاورزان اروپایی بتوانند جبران مافات کنند.»

معضل دیگر هم نبود کالاهای اساسی و مورد نیاز این کشاورزان است.

بی دلیل نیست که در جای جای اروپا در روزهای گذشته شاهد اعتراض و اعتصاب های گسترده کشاورزان و دامداران بوده ایم. از جمله در اسپانیا و یونان. کشاورزان یونانی بیش از یک هفته است که در مقابل وزارت کشاورزی این کشور تجمع می کنند.

روسیه، بزگترین صادرکننده کودهای نیتروژنی

یکی از مهم ترین دلایل کمبود و افزایش قیمت ها این است که روسیه یکی از بزرگترین تولیدکنندگان کود شیمیایی در جهان است. این کشور در سال گذشته بیشترین آمار صادرات کودهای نیتروژنی را داشته و دومین کشور جهان در زمین تامین و توزیع کودهای پتاسیم و فسفری بوده است.

لوران گورمان، کشاورز بلژیکی در همین راستا به یورونیوز می گوید:‌ «کمبود و افزایش قیمت ها نخست تأثیر مالی مستقیم بر دخل و خرج کشاورزان خواهد داشت و هزینه های تولیدی را بسیار بالا می برد.»‌

به گفته این کشاورز معضل دیگر این است که دسترسی کمتر به کودهای شیمیایی باعث می شود تا در آینده «محصولات کمتری تولید شوند و اروپا با بحران جدی در این زمینه روبرو گردد.»

اتحادیه اروپا در نظر دارد تمام توان خود را بکار گیرد تا جنگ اوکراین کمترین تاثیر را روی اقتصاد قاره، خصوصا تولید مایحتاج اولیه شهروندان اروپایی داشته باشد. اما تحلیلگران می گویند پیامدهای جنگ در اوکراین بسیاری شدیدتر از پیش بینی ها هستند و امکان دارد اروپا را در تابستان پیش رو با بحران های گسترده اقتصادی روبرو کنند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پیامد حمله روسیه به اوکراین؛ سیاست نظامی آلمان پس از دهه‌ها تغییر کرد

پوتین: روسیه به ناتو حمله نخواهد کرد؛ اما جنگنده‌های اف۱۶ را هرکجا که باشند سرنگون می‌کند

رویترز: روسیه برای دریافت پول نفت‌های فروخته شده‌اش دچار مشکل شده است