طالبان از تمدید ماموریت یوناما در افغانستان استقبال کرد

تمدید یکساله ماموریت یوناما در افغانستان
تمدید یکساله ماموریت یوناما در افغانستان Copyright AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

قطعنامه مصوب روز پنجشنبه در شورای امنیت به رغم باز گذاشتن دست هیئت مامور سازمان ملل برای همکاری با مقام‌های محلی، به منزله به رسمیت شناختن دولت طالبان نیست.

آگهی

دولت طالبان روز جمعه با استقبال از تمدید یک ساله هیئت مامور سازمان ملل متحد در افغانستان موسوم به «یوناما» وعده داد که با این نهاد بین‌المللی همکاری کند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد روز گذشته با ۱۴ رای موافق از جمله رای مثبت چین و تنها یک رای ممتنع از جانب روسیه به قطعنامه‌ای رای داد که در آن شرح مامورت جدید هیئت سیاسی سازمان ملل در افغانستان برای یک سال آینده به تفصیل بیان شده است.

در متن این قطعنامه نامی از «طالبان» به میان نیامده و تنها بر رسمیت یافتن حضور بین‌المللی یوناما در افغانستان تاکید شده است.

این هیئت با این حال مجاز خواهد بود برای پیشبرد ماموریت خود با کلیه بازیگران و طرف‌های ذینفع سیاسی در افغانستان از جمله مقام‌های حاکم در این کشور رایزنی و همکاری کند.

خبرگزاری فرانسه در گزارشی که به نحوه واکنش طالبان به تمدید ماموریت یوناما اختصاص داده یادآور شده که قطعنامه مصوب روز پنجشنبه در شورای امنیت به رغم باز گذاشتن دست هیئت مامور سازمان ملل برای همکاری با مقام‌های محلی اما به منزله به رسمیت شناختن دولت طالبان نیست.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی دولت طالبان ضمن تاکید بر آمادگی کابل برای همکاری با هیئت مامور سازمان ملل متحد به خبرگزاری فرانسه گفت: «ما از تمدید ماموریت یوناما استقبال می‌کنیم و می خواهیم که این گروه برای حل مشکلات بشردوستانه و دیگر معظلات افغانستان به طور مؤثر تلاش کند.»

طالبان اواسط ماه اوت گذشته پس از تصرف کابل قدرت را در افغانستان به شکل کامل در دست گرفت اما دولت تحت هدایت شبه نظامیان اسلامگرا هنوز توسط جامعه بین المللی به رسمیت شناخته نشده است.

از سوی دیگر سازمان ملل متحد تاکنون از تایید صلاحیت نماینده معرفی شده از سوی دولت طالبان خودداری کرده و تصمیم در این خصوص را به زمانی دیگر موکول کرده است.

سفیر نروژ در سازمان ملل متحد که کشورش پیش‌نویس قطعنامه مربوط به تمدید ماموریت یوناما را تهیه کرده بود به خبرگزاری فرانسه گفت: «ماموریت جدید یوناما نه تنها برای پاسخ فوری به بحران انسانی و اقتصادی جاری در افغانستان مهم است بلکه مقدمات دستیابی به اهداف کلی ما در زمینه صلح و ثبات در این کشور را نیز فراهم می‌کند.»

ماموریت یوناما بر اساس قطعنامه مصوب شورای امنیت به مدت یک سال تا ۱۷ مارس سال ۲۰۲۳ تمدید شده است.

ماموریت جدید هیئت سیاسی سازمان ملل متحد قرار است با فراهم کردن بخشی از کمک‌های بشردوستانه برای ارائه به مردم افغانستان و در شرایط بحرانی حاکم بر این کشور از لحاظ اقتصادی و اجتماعی آغاز شود.

در متن قطعنامه شورای امنیت آمده است که یوناما پیرو قوانین بین‌المللی، از جمله اصول و حقوق بشردوستانه بین‌المللی، ارائه کمک‌های انسانی و منابع مالی برای حمایت از فعالیت‌های بشردوستانه را هماهنگ و تسهیل می‌کند.

تلاش برای فراهم کردن زمینه گفتگو میان بازیگران و ذینفعان سیاسیِ مرتبط با افغانستان ضمن تاکید بر ترویج حکومتی فراگیر که بدور از هرگونه تبعیض جنسیتی، مذهبی و قومی از همه جناح‌های سیاسی نمایندگی کند از جمله ماموریت‌های سیاسی یوناما برای دوره جدید یک ساله تعیین شده است.

این قطعنامه همچنین در حالی بر «مشارکت کامل، برابر و معنادار زنان» در عرصه سیاسی افغانستان تاکید دارد که طالبان تاکنون اجازه ورود آنها را به ساختار دولت را نداده است.

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

طرح تازه بانک جهانی؛ کمک ۱ میلیارد دلاری به افغانستان دور از دست طالبان

درخواست کمک مالی بی سابقه سازمان ملل از کشورهای عضو؛ افغانستان در آستانه فاجعه انسانی است

دست‌کم «هشت کشته» در پی حملات هوایی پاکستان به دو ولایت افغانستان؛ طالبان به نوار مرزی حمله کرد