شورای امنیت، مسئولیت یوناما در افغانستان را تمدید کرد

شورای امنیت سازمان ملل متحد
شورای امنیت سازمان ملل متحد Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اعضای شورای امنیت سازمان ملل تصمیم گرفتند برای نخستین بار از زمان به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان، ماموریت سیاسی این سازمان در افغانستان را تمدید نمایند.

آگهی

شورای امنیت سازمان ملل روز پنجشنبه ماموریت سیاسی این نهاد (یوناما) را در افغانستان تمدید کرد. هرچند در این قطعنامه نامی از طالبان برده نشده اما به هیات و نماینده ویژه سازمان ملل در افغانستان اجازه می‌دهد تا کار خود را با مشورت نزدیک و همکاری با همه بازیگران و ذینفعان سیاسی مرتبط با افغانستان از جمله در صورت لزوم با مقام‌های مربوطه پی بگیرد.

برخی از ناظران سیاسی این قطعنامه که بر اساس آن ماموریت یوناما را تا ۱۷ مارس ۲۰۲۳ تمدید کرده، نوعی به رسمیت شناختن طالبان از سوی سازمان ملل تفسیر کرده‌اند.

این نخستین بار است که از زمان به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان سازمان ملل ماموریت یوناما را تمدید می‌کند. در این رای‌گیری ۱۴ کشور رای مثبت دادند و تنها روسیه تصمیم گرفت از رای ممتنع استفاده کند. واسیلی نبنزیا نماینده روسیه در سازمان ملل از شورای امنیت به دلیل عدم مشورت با کشور میزبان در خصوص حضور سازمان ملل در این کشور انتقاد کرد و ابراز امیدواری نمود که سازمان ملل بتواند به اهداف خود دست یابد و امنیت را برای افغانستان تضمین نماید. با این حال دیپلمات روسی تاکید کرد که این کشور نمی‌خواهد در صورتی که یوناما نتواند به اهداف خود دست یابد، مسئولیتی در این ناکامی داشته باشد.

شورای امنیت همچنین در قطعنامه خود نسبت به وضعیت وخیم اقتصادی و انسانی در افغانستان ابراز نگرانی کرد و اضافه کرد که اقتصاد این کشور از زمان روی کار آمدن طالبان در رکود به سر برده است. بر اساس تصمیم شورای امنیت سازمان ملل ماموران این نهاد وظیفه هماهنگی و همکاری برای دریافت و ارائه کمک‌های ضروری به مردم افغانستان را نیز برعهده خواهند داشت.

تاکنون هیچ کشوری به صورت رسمی حکومت طالبان در افغانستان را به رسمیت نشناخته و با وجود گفتگوهایی که از سوی برخی دولت‌های غربی با مقام‌های این گروه تندرو در افغانستان صورت گرفته، هنوز نگرانی‌هایی در خصوص وضعیت اقتصادی، سیاسی، مدنی و اجتماعی افغانستان تحت حکومت این گروه وجود دارد. از زمان به قدرت رسیدن طالبان، این گروه با وجود وعده‌هایی که در خصوص وضعیت زنان، مسائل اجتماعی و حقوق بشر داده بودند، همچنان بحران‌های جدی در این خصوص در افغانستان مشاهده می‌شود.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

محدودیت‌های جدید طالبان؛ اتباع افغانستان برای سفر خارجی چه مدارکی باید نشان بدهند؟

طرح تازه بانک جهانی؛ کمک ۱ میلیارد دلاری به افغانستان دور از دست طالبان

کرزی: برداشت ۳.۵ میلیارد دلار از پول‌های افغانستان توسط آمریکا ظالمانه است