دولت فرانسه مهیای اعطای «خودمختاری» به جزیره کُرس است

عکس آرشیوی از سفر امانوئل ماکرون به آژاکسیو
عکس آرشیوی از سفر امانوئل ماکرون به آژاکسیو Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

این در واقع نخستین بار است که نماینده‌ای از جانب دولت فرانسه از موضوعی همسو با مطالبه دیرینه ملی گرایان کُرس سخن می‌گوید.

آگهی

پاریس می‌گوید که آماده است برای بهبود شرایط و تن دادن به مطالبان شهروندان ساکن در «کُرس» امتیازهایی تا حد خود مختاری به این جزیره تحت حاکمیت فرانسه اعطا کند.

«ژرالد دارمنن»، وزیر کشور فرانسه در گفتگو با یک نشریه محلی در جزیره کُرس برای نخستین بار از آمادگی پاریس برای دادن این امتیاز خبر داده است.

رسانه‌های فرانسه از آمادگی دولت این کشور برای اعطای امتیاز خودمختاری که خبر آن پیش از سفر روز چهارشنبه آقای دارمنن به کُرس رسانه‌ای شده، به عنوان پیش‌شرطی برای پایان خشونت‌های دو هفته اخیر در این جزیره یاد کرده‌اند.

ژرالد دارمنن در گفتگو با نشریه «صبحِ کُرس» Corse Matin که بخش‌هایی از آن روز سه‌شنبه، یک روز پیش از سفر وزیر کشور به این جزیره در وب‌سایت نشریه یاد شده منتشر شد، به صراحت می‌گوید: «دولت فرانسه آماده است تا نوعی خودمختاری را برای کُرس در نظر بگیرد.»

این اظهارات در حالی از سوی یک وزیر کابینه فرانسه بیان شده که جزیره کُرس طی دو هفته دستخوش موجی از خشونت‌ها قرار گرفته بود.

این در واقع نخستین بار است که نماینده‌ای از جانب دولت فرانسه از موضعی همسو با مطالبه دیرینه ملی گرایان کُرس سخن می‌گوید.

آقای دارمنن که رئیس جمهوری فرانسه به تازگی رسیدگی به پرونده کُرس را به وی سپرده است سپس در بخش دیگری از گفتگوی خود این نکته را یادآور می‌شود که: «پاریس آماده است تا حد خودمختاری پیش برود. پس از آن، سوال این است که بدانیم این خودمختاری چیست. ما باید درباره آن بحث کنیم.»

وزیر کشور فرانسه در حالی از آمادگی الیزه برای ورود به یک مباحثه بی‌سابقه حول محور یک موضوع مرتبط با قانون اساسی خبر می‌دهد که از پایان خشونت‌های اخیر در کُرس به عنوان یک پیش‌شرط برای دادن هرگونه امتیاز یاد می‌کند.

خشونت‌هایی که طی دو هفته اخیر کُرس را در برگرفته از زمان انتشار خبر سوقصد به جان ایوان کولونا، فعال استقلال طلب این جزیره در زندان «آرل» شدت گرفته و تاکنون ده‌ها مجروح در میان نیروهای امنیتی به جا گذاشته است.

دارمنن: حقیقت ماجرای سوقصد به ایوان کولونا مشخص خواهد شد

ایوان کولونا که به جرم ترور کلود ارینیاک، بخشدار آژاکسیو در سال ۱۹۹۸ به حبس ابد محکوم شده بود در زندان از سوی یکی اسلام‌‌گرایان افراطی موسوم به نیروهای جهادی هدف سوقصد قرار گرفت و دچار مرگ مغزی شد.

ژرالد دارمنن در خصوص سوقصد به جان این فعال استقلال‌طلب در زندان می‌گوید: دولت مسئولیت حفاظت از افراد و از جمله زندانیان را برعهده دارد و قول می‌دهد که به زودی حقیقت آنچه بر سر ایوان کولونا آمده است، مشخص شود.

جزیره کُرس با ۳۴۰ هزار جمعیت از سال ۱۹۹۱ به این سو نسبت به سایر مناطق تحت حاکمیت فرانسه از خودمختاری بیشتری به ویژه در زمینه آموزش، محیط زیست و حمل و نقل برخوردار بوده است.

این در حالی است که ائتلاف ناسیونالیستی که سال ۲۰۱۵ در جزیره به قدرت رسید به دنبال کسب خودمختاری بیشتر بوده است.

با این حال، پاریس تاکنون بسیاری از خواسته‌های استقلال‌طلبان از جمله شناسایی زبان کُرسی در کنار فرانسوی به عنوان یک زبان رسمی و عفو «زندانیان سیاسی» را رد کرده است.

کُرس، چهارمین جزیره بزرگ دریای مدیترانه پس از سیسیل، ساردینیا و قبرس است که با حدود ۲۰۰ منطقه ساحلی یک جاذبه توریستی به شمار می‌رود.

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تلاش آتش نشانان فرانسوی برای مهار حریق جنگلی در جزیره کرس

فرانسه؛ سخنرانی ملی گرایانه ماکرون در جمع مقامات جدایی طلب جزیره کُرس

پوشیدن بورکینی در سواحل سیسکو در جزیره کرس ممنوع شد