پس از گفتگوهای مستقیم با واشنگتن، ونزوئلا دو زندانی آمریکایی را آزاد کرد

نیکولاس مادورو، رئيس جمهوری ونزوئلا
نیکولاس مادورو، رئيس جمهوری ونزوئلا Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

پس از انجام گفتگوهای مستقیم میان واشنگتن و کاراکاس، دولت ونزوئلا سرانجام و پس از ۵ سال دو شهروند آمریکایی را که در صنایع نفتی فعال هستند و از سال ۲۰۱۷ در ونزوئلا زندانی شده‌ بودند، آزاد کرد.

آگهی

کاخ سفید می‌گوید دولت ونزوئلا دو آمریکایی زندانی در این کشور از جمله یک مدیر نفتی را که بیش از چهار سال در ونزوئلا زندانی بودند، آزاد کرده است.

این اتفاق همزمان با تحول در روابط دو دولت آمریکا و ونزوئلا همزمان با جنگ روسیه و اوکراین رخ می‌دهد.

خوان گونزالس، مشاور ارشد کاخ سفید در امور آمریکای لاتین به همراه جیمز استوری، سفیر ایالات متحده و راجر کارستنز، نماینده ویژه رئیس جمهوری در امور مربوط به گروگان‌ها، آخر هفته گذشته سفری به ونزوئلا داشتند و با مقام‌های کاراکاس در این خصوص گفتگو کرده بودند. پیشتر نیکولاس مادورو از مذاکرات مستقیم با آمریکا و تنش‌زدایی میان روابط دو کشور استقبال کرده بود.

پس از آزادی این دو آمریکایی، جو بایدن رئيس جمهوری آمریکا در بیانیه‌ای گفت: «این مردان، پدرانی هستند که زمان گرانبهای خود را برای همراهی با فرزندان و همه کسانی که دوستشان دارند از دست داده‌اند و خانواده‌های آنها از هر روز غیبتشان رنج کشیده‌اند.»

انتشار این خبر پس از آن صورت گرفت که نیکلاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا در زمانی که حمله روسیه به اوکراین نگرانی‌ها در خصوص احتمال افزایش قیمت بنزین را در ایالات متحده شدت داده بود، نسبت به بهبود روابط با واشنگتن ابراز تمایل کرد.

مقامات ایالات متحده جزئیات دیگری از نتایج  این گفتگوها منتشر نکردند اما تاکید کردند که پس از ماه‌ها تلاش توانستند این شهروندان آمریکایی را از ونزوئلا آزاد کنند.

راجر کارستنز، نماینده ویژه رئیس جمهور در امور مربوط به گروگان‌ها پیشتر و در ماه دسامبر نیز سفری به ونزوئلا داشت اما پس از آن زندانیان آمریکایی آزاد نشدند. اما سفر روز شنبه چندین مقام ارشد آمریکایی به ونزوئلا در نهایت به پایان این بحران منجر شد. دولت بایدن این سفر را نخستین سفر یک مقام کاخ سفید به ونزوئلا از زمان رهبری هوگو چاوز در اواخر دهه ۹۰ میلادی و همچنین فرصتی نادر برای گفتگو درباره مسائل سیاسی با دولت مادورو توصیف کردند. یک مقام ارشد دولت آمریکا که نخواست نامش فاش شود در گفتگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس این گفتگوها را «بسیار سازنده، دیپلماتیک و در عین حال کاملا صریح» توصیف کرد.

پیش‌تر رئیس جمهوری ونزوئلا انجام جلسه با هیئت آمریکایی را تایید کرده بود. آقای مادورو با اشاره به اینکه این دیدار در فضایی محترمانه و صمیمانه و در جوی دیپلماتیک برگزار شده تاکید کرده بود که این نشست حدود ۲ ساعت به طول انجامیده است.

افراد بازداشت شده که در صنایع نفتی فعال هستند در سال ۲۰۱۷ در ونزوئلا بازداشت شدند. آنها در جریان جلسه‌ای کاری در کاراکاس توسط ماموران امنیتی نقاب‌دار دستگیر شدند. این افراد پیشتر برای شرکت در جلسه‌ای در مقر شرکت نفتی سیتگو، در ونزوئلا «اغوا» شده بودند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ونزوئلا از مذاکرات مستقیم با آمریکا استقبال کرد

پیام نوروزی جو بایدن: آمریکا در کنار زنان شجاع ایرانی خواهد ایستاد

«توافق تامین اورانیوم میان تهران و کودتاگران نیجر»؛ نیامی همکاری نظامی را با آمریکا لغو کرد