سراج الدین حقانی برای نخستین بار در انظار عمومی حاضر شد

سراج‌الدین حقانی
سراج‌الدین حقانی Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در دو دهه گذشته، نیروهای آمریکایی بارها تلاش کرده بودند با حملات پهپادی در افغانستان و وزیرستان پاکستان، سراج‌الدین حقانی را به قتل برسانند.

آگهی

سراج‌الدین حقانی، رهبر شبکه حقانی و سرپرست وزارت امور داخله/ کشور طالبان برای نخستین بار در انظار عمومی ظاهر شد. او یکی از افراد تحت تعقیب اف‌بی‌‌آی، پلیس فدرال ایالات متحده آمریکا بود.

سراج‌الدین که پس از مرگ جلال‌الدین حقانی در سال ۲۰۱۸ ریاست شبکه شبه‌نظامیان حقانی را بر عهده دارد، روز شنبه در مراسم پایان دوره دانشگاه پلیس در کابل با صورت باز حضور یافت. وی خطاب به فارغ‌التحصیلان گفت: «برای رضایت و جلب اعتماد شما من در رسانه‌ها به همراه شما و به صورت عمومی حاضر می‌شوم.»

از زمان بازگشت طالبان به قدرت در میانه اوت سال ۲۰۲۱، تصاویر منتشر شده از سراج‌الدین حقانی یا از پشت بود و یا صورت وی در عکس‌ها تار منتشر می‌شد.

به این ترتیب هبت‌الله آخندزاده، رهبر طالبان آخرین چهره این گروه است که هنوز در انظار عمومی حاضر نشده و عکس و فیلمی از وی، از زمان به قدرت رسیدن دوباره طالبان در افغانستان وجود ندارد. برخی از تحلیلگران می‌گویند ممکن است دیگر زنده نباشد.

شبکه حقانی متهم است یکی از فعال‌ترین گروهان‌های عملیات انتحاری و بمب‌گذاری طالبان در جریان جنگ داخلی دو دهه اخیر در افغانستان را هدایت می‌کرده است. پلیس فدرال آمریکا برای سراج‌الدین حقانی جایزه‌ای تا ۱۰ میلیون دلار تعیین کرده است. تصویر سراج‌الدین حقانی روی آگهی تعقیب، پوشیده در شال است.

حضور سراج‌الدین حقانی در مراسم عمومی در کابل، به‌عنوان نشانه‌ای از اعتماد به نفس بالای حاکمان امارات اسلامی افغانستان توصیف می‌شود. شمار قابل توجهی از دیپلمات‌های خارجی از جمله سفیر پاکستان در این مراسم حضور داشتند. این در حالی است که هنوز هیچ کشوری طالبان را به رسمیت نشناخته است.

شبکه حقانی در سال‌های دهه ۱۹۷۰ و از سوی جلال‌الدین حقانی تاسیس شد. این سازمان در سال‌های جنگ داخلی علیه جمهوری خلق و ارتش شوروی، از سوی سازمان سیا و پنتاگون حمایت می‌شد.

سراج‌الدین حقانی متهم اصلی حمله به هتل سرنا در کابل در سال ۲۰۰۸ است که ۶ کشته بر جا گذاشت. وی همچنین به تلاش برای قتل حامد کرزی، رئیس جمهوری پیشین افغانستان متهم است. اف‌بی‌‌آی سراج‌الدین حقانی را یک تروریست بین‌المللی می‌داند و می‌گوید وی ارتباط تنگاتنگی با القاعده دارد.

در دو دهه گذشته، نیروهای آمریکایی بارها تلاش کرده بودند با حملات پهپادی در افغانستان و وزیرستان پاکستان، سراج‌الدین حقانی را به قتل برسانند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

گروه طالبان افغانستان مرگ بنیان‌گذار شبکه حقانی را اعلام کرد

نیروهای امنیتی افغانستان: چند مخفیگاه شبکه حقانی را در ولایت خوست کشف کردیم

آمریکا: شبکه حقانی عامل کشتار شنبه خونین در کابل است