شمار قربانیان حمله انتحاری در مسجد شیعیانِ پاکستان به ۶۳ نفر افزایش یافت

حمله انتحاری به مسجد شیعیان در پیشاورِ پاکستان
حمله انتحاری به مسجد شیعیان در پیشاورِ پاکستان Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«شاخه خراسان» گروه داعش که مقر آن در شرق افغانستان است مسئولیت عملیات انتحاری روز جمعه در پیشاور را برعهده گرفت.

آگهی

آخرین آمار رسمی گزارش شده از تلفات حمله انتحاری روز جمعه به مسجد شیعیان در پاکستان از کشته شدن دست کم ۶۳ نفر حکایت دارد.

در این حادثه که پیش از برپایی نماز جمعه در یکی از مساجد شیعیان شهر پیشاور روی داد همچنین بیش از دویست نفر زخمی شده‌اند.

مقامات محلی روز شنبه وعده دادند که طراحان این حمله مرگبار را که بنا به شواهد موجود توسط یکی از گروه‌های وابسته به داعش انجام شده است، تحت پیگرد قرار داده و دستگیر کنند.

گروه تروریستی موسوم به خلافت اسلامی، داعش ساعاتی قبل با انتشار بیانیه‌ای مسئولیت انجام این حمله را برعهده گرفت.

گفته می‌شود «شاخه خراسان» گروه داعش که مقر آن در شرق افغانستان گزارش شده، مجری عملیات انتحاری روز جمعه در پیشاور بوده است.

در بیانیه داعش آمده است که عامل حمله انتحاری اهل افغانستان، کشور همسایه پاکستان بود و پیش از ورود به مسجد شیعیان در پیشاور به روی دو مامور پلیس پاکستان تیراندازی کرد.

پلیس پیشاور روز جمعه، ساعاتی پس از این حادثه به خبرنگاران گفته بود که در جریان تیراندازی عاملان حمله انتحاری به روی دو مامور پلیس مقابل مسجد، یکی از آنها کشته و دیگری به شدت زخمی شد.

AP Photo
شناسایی و تحویل پیکر قربانیان حمله انتحاری یشاور به خانواده‌هایشانAP Photo

این حمله از سوی شبه‌نظامیان طالبان که حکومت را در افغانستان در دست دارند و از زمان به قدرت رسیدن همچنان با داعش درگیرند، محکوم شده است.

در گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز به این موضوع اشاره شده که داعش از زمان به قدرت رسیدن مجدد طالبان بر افغانستان در ماه اوت گذشته بزرگترین تهدید امنیتی برای حاکمان کابل محسوب می‌شود.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی با انتشار توییتی به این حادثه اینگونه واکنش نشان داد: «ما بمب گذاری در مسجد پیشاور پاکستان را محکوم می کنیم. هیچ توجیهی برای حمله به غیرنظامیان و نمازگزاران وجود ندارد.»

معاون وزیر فرهنگ و اطلاعات دولت طالبان از اظهار نظر درخصوص ادعای داعش مبنی بر اینکه عامل حمله انتحاری اهل افغانستان بوده است، خودداری کرد.

عاصم خان، سخنگوی یکی از بیمارستان‌های پیشاور که مجروحان حادثه اغلب به آنجا منتقل شده‌‌اند به خبرنگاران گفته است که حال دست کم چهار نفر از ۳۸ مجروح بستری در این مرکز درمانی وخیم است و احتمال افزایش بیشتر شمار قربانیان وجود دارد.

شهروندان داغ‌دیده پاکستانی اواخر شامگاه جمعه و نیز در ساعات ابتدایی بامداد روز شنبه پیکر عزیزان خود را در میان تدابیر شدید امنیتی به خاک سپردند.

در گزارش آسوشیتدپرس آمده است که ماموران پلیس و نیز نیروهای امنیتی جامعه شیعی پاکستان به همراه سگ‌های مواد یاب بر امنیت مراسم خاکسپاری نظارت می‌کردند.

به رغم ادعای مقامات امنیتی پاکستان مبنی بر اینکه داعش در کشورشان حضور قابل توجهی دارد، اما این گروه تروریستی در بیانیه خود ضمن برعهده گرفتن مسئولیت حمله به مسجد شیعیان پیشاور، وعده داده است که حملات بیشتری را در پاکستان و افغانستان انجام خواهد داد.

در بیانیه داعش که در وب‌سایت پایگاه خبری اعماق منتشر شد، آمده است: «جنگجویان خلافت اسلامی به‌رغم تدابیر امنیتی شدیدی که شبه‌نظامیان طالبان و پلیس پاکستان برای تأمین امنیت معابد و مراکز شیعیان اتخاذ کرده‌اند، پیوسته شیعیان ساکن در پاکستان و افغانستان را هدف قرار می‌دهند».

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جزئیات یک عملیات؛ رهبر داعش چگونه کشته شد؟

زندگی زیر سایه ترس در جلال‌آباد؛ آیا طالبان حریف داعش شده است؟

سخنگوی طالبان به یورونیوز: همراهی نکردن جامعه جهانی با ما به بهای قدرت‌گیری داعش تمام می‌شود