نخستین موضع علی خامنه‌ای درباره حمله روسیه به اوکراین

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران
علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران در نخستین موضع درباره حمله روسیه به اوکراین گفت: «اوکراین قربانی سیاست آمریکا است.»

آگهی

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران در نخستین موضع درباره حمله روسیه به اوکراین گفت: «اوکراین قربانی سیاست آمریکا است.»

وی در سخنرانی تلویزیونی به مناسبت مبعث پیامبر اسلام اضافه کرد: «ما با جنگ در هر کجای دنیا مخالفیم. با کشته شدن مردم و خراب شدن زیر ساخت های مردم مخالفیم.»

وی با اشاره به اینکه ایران خواستار توقف جنگ در اوکراین است با این حال افزود: «ریشه بحران اوکراین سیاست آمریکا است. آمریکا، اوکراین را به این نقطه کشاند.»

رهبر جمهوری اسلامی به مردم اوکراین نیز انتقاد کرد و گفت: « اگر مردم در اوکراین وارد میدان می‌شدند، وضع دولت و مردم اوکراین اینگونه نمی‌شد.»

وی با انتقاد از آمریکا گفت: «آمریکا نمونه کامل جاهلیت مدرن و یک رژیم مافیایی است.»

حمله روسیه به اوکراین در حالی وارد ششمین روز خود شده است که تصاویر ماهواره‌ای در روز دوشنبه ۲۸ فوریه (۹ اسفند) پیشروی یک کاروان نظامی روسیه در شمال کی‌یف، پایتخت اوکراین را نشان می‌دهد که حدود ۶۴ کیلومتر امتداد دارد که بسیار بیشتر از گزارش‌های اولیه است.

مقامات ایران در اغلب موضع گیری‌ها از هفته گذشته تاکنون انگشت اتهام را سوی ناتو و آمریکا در حمله روسیه به اوکراین نشانه رفته‌اند. در نخستین روز شروع جنگ ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه تلفنی گفت‌وگو کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

محمدی ری‌شهری، وزیر اطلاعات ایران در دوره اعدام‌های ۶۷ درگذشت

هشدار خبرنگاران فرانسوی به پلیس اوکراین: دوربین‌هایتان پسورد ندارد و در دسترس همه است

از جنگی به جنگ دیگر؛ روایت پناهجوی افغان در اوکراین از گریز به لهستان