هلند محاکمه یک مظنون به ارتکاب جنایات جنگی در افغانستان را آغاز کرد

حاکمیت‌های مختلف در افغانستان از زندان مخوف پلچرخی استفاده کرده‌اند
حاکمیت‌های مختلف در افغانستان از زندان مخوف پلچرخی استفاده کرده‌اند Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

محاکمه یک شهروند افغانستان که متهم به «ارتکاب جنایت جنگی» در دهه ۱۹۸۰ در کشورش است از روز چهارشنبه ۱۶ فوریه در دادگاهی در شهر لاهه هلند آغاز شد.

آگهی

محاکمه یک شهروند افغانستان که متهم به «ارتکاب جنایت جنگی» در دهه ۱۹۸۰ در کشورش است از روز چهارشنبه ۱۶ فوریه در دادگاهی در شهر لاهه هلند آغاز شد.

این فرد که دادگاه او را با نام اختصاری «عبدل آر» و ۷۶ ساله معرفی کرده، متهم است که از سال ۱۹۸۳ تا ۱۹۹۰ رئیس زندان معروف «پلچرخی» در افغانستان بوده است.

از زندان پلچرخی که در شرق کابل واقع شده است به عنوان محل بازداشت، شکنجه و اعدام مخالفان حکومت کمونیستی افغانستان که تحت حمایت شوروی بود، نام برده می‌شود. البته «عبدل آر» گفته است که او این سمت را نداشته و در حال حاضر آنقدر بیمار است که نام خود را هم حتی به خاطر ندارد.

او در سال ۲۰۰۱ به هلند مهاجرت و سپس در سال ۲۰۱۰ تابعیت هلندی گرفت. «عبدل آر» در سال ۲۰۱۹ و پس از تحقیقاتی که از سال ۲۰۱۲ در مورد او آغاز شده بود، بازداشت شد.

دادستان دادگاه هلند به خبرگزاری فرانسه گفت: «این محاکمه مردی است که به اعتقاد ما مرتکب جنایات جنگی در کابل شده است. ما به او مشکوک هستیم که در این زندان به عنوان فرمانده کار کرده است، زندانی که زندانیان به طور خودسرانه در آنجا نگهداری شده و با آن‌ها به شکل غیرانسانی رفتار شده است.»

رسیدگی به پرونده قضایی «عبدل آر» در هلند براساس اصل «صلاحیت کیفری جهانی» امکان‌پذیر شده است، اصلی که به کشورها اجازه می‌دهد تا افراد را برای مشارکت در جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت حتی اگر در کشور دیگری مرتکب شده باشند، محاکمه کنند.

در هر حال «عبدل آر» پیش از آنکه از پاسخگویی به سؤالات دادگاه خودداری کند، گفت که هویتش اشتباه گرفته شده است.

اما دادستان هلند با اشاره به گفتگوی مقام‌های هلندی با ۲۵ شاهد در کشورهای مختلف، گفت: «ما متقاعد شده‌ایم که فرد اصلی را به دادگاه کشانده‌ایم که با نام جعلی در هلند زندگی می‌کرده است.»

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

حاکمیت‌های مختلف در افغانستان در سال‌های گذشته از زندان مخوف پلچرخی استفاده کرده‌اند، زندانی که به دلیل چگونگی نگهداری زندانیان همواره مورد توجه فعالان حقوق بشر بوده است.

اینک محاکمه «عبدل آر» در لاهه هلند در راستای بازخواست افرادی که متهم به ارتکاب جنایت جنگی در کشورهایشان هستند، ارزیابی می‌شود.

پیش‌بینی می‌شود که دادگاه او دو هفته ادامه داشته باشد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سرهنگ پیشین سوری به جرم جنایت علیه بشریت در آلمان به حبس ابد محکوم شد

آغاز تحقیقات دادستانی فرانسه علیه زارا و یونیکلو به اتهام همکاری در جنایت علیه بشریت در چین

دادگاهی در هلند اهداکننده سریالی اسپرم را از اهدای مجدد برحذر داشت