باران سیل‌آسا و رانش زمین در برزیل ۱۸ کشته برجای گذاشت

ویرانی‌های سیل در ریودوژانیرو
ویرانی‌های سیل در ریودوژانیرو Copyright AFP
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در کمتر از ۶ ساعت، در برخی از نقاط شهر تا ۲۶۰ میلی متر باران باریده که از میزان بارندگی که برای کل ماه فوریه انتظار می‌رفته، بیشتر بوده است.

آگهی

در پی بارش‌های سیل‌آسا در روز سه شنبه ۲۵ فوریه (۲۶ بهمن) که باعث رانش زمین و جاری شدن سیل در شهر توریستی پتروپلیس در نزدیکی ریودوژانیرو برزیل شد، دست کم ۱۸ نفر جان خود را از دست دادند.

تیم امداد و نجات آتش‌نشانی که با بیش از ۱۸۰ نیروی امدادی در محل حادثه واقع در ۶۸ کیلومتری شمال شهر ریو مستقر شده، با انتشار بیانیه‌ای ۱۸ مورد مرگ ناشی از رانش زمین و سیل در این حادثه را تأیید کرده است.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

وزارت توسعه منطقه‌ای پیش از این تعداد کشته شدگان این منطقه کوهستانی در ایالت ریو در جنوب شرقی برزیل را ۶ نفر اعلام کرده بود.

آتش‌نشانان آماری از مجروحان یا مفقودان احتمالی این فاجعه طبیعی منتشر نکرده‌اند، اما با این حال گفتند: «تیم‌های تخصصی جستجو و امداد برای تقویت عملیات نجات با پشتیبانی قایق‌ها و خودروهای شاسی بلند به منطقه اعزام شده‌اند.»

در تصاویری که از این رویداد در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها همرسان می‌شود، خودروهایی که جریان شدید آب آنها را با خود می‌برد و خانه‌هایی که بر اثر رانش زمین در دامنه‌های تپه‌ها ویران شده‌اند، به چشم می‌خورد. در این ویدیوها همچنین دیده می‌شود که به دلیل سرازیر شدن آب در خیابان‌های تاریخی پتروپلیس بسیاری از مغازه‌ها دچار آب‌گرفتکی شده و کالاهای آنها کاملاً زیر آب رفته‌اند.

«وضعیت فاجعه»

به گفته متسول، آژانس هواشناسی برزیل در کمتر از ۶ ساعت، در برخی از نقاط شهر تا ۲۶۰ میلی متر باران باریده که از میزان بارندگی که برای کل ماه فوریه انتظار می‌رفته، بیشتر بوده است.

شهرداری پتروپلیس برای مقابله با این وضع اضطراری در شهر، «وضعیت فاجعه» اعلام کرد. کلودیو کاسترو، فرماندار ایالت نیز برای نظارت بر کار امداد و نجات به این شهر سفر کرده است.

ژائیر بولسونارو، رئیس جمهوری برزیل که برای دیدار رسمی در مسکو، پایتخت روسیه به سر می‌برد، در توییتر نوشت که در جریان «فاجعه» قرار دارد و از وزرای خود خواست کمک فوری به حادثه‌دیدگان را در دستور کار قرار دهند. وی همچنین نوشته است: «خداوند به خانواده‌های قربانیان صبر عنایت فرماید.»

شهرداری پتروپلیس هشدار داد که با وجود پایان بارندگی‌ها، بار دیگر بارش‌هایی «از ملایم تا متوسط» برای چند ساعت آینده پیش‌بینی شده است.

پتروپلیس، اقامتگاه تابستانی درباریان امپراتوری سابق برزیل، یک مقصد گردشگری است که به دلیل قرار داشتن در ارتفاع زیاد و برخورداری از آب و هوای معتدل و خنک، همه ساله تعداد زیادی از بازدیدکنندگان علاقه‌مند به تاریخ و طبیعت‌گردی را از سواحل ریو به سوی خود جذب می‌کند.

در ژانویه ۲۰۱۱، در منطقه کوهستانی ریو به دلیل باران‌های شدید که باعث سیل و رانش زمین در منطقه وسیعی از جمله پتروپلیس و شهرهای نوا فریبورگو، ایتایپاوا و ترزوپولیس در مجاورت آن شد، بیش از ۹۰۰ نفر جان خود را از دست دادند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تصاویری از جاری شدن سیل در شمال ایتالیا که با رانش زمین همراه بود

بی‌سابقه‌ترین خشکسالی در صد سال اخیر در برزیل قیمت قهوه را بالا می‌برد

ضرب طبل‌ها و رقص تن‌ها در کارناوال ۲۰۲۴ ریودوژانیروی برزیل