در ترکمنستان برای جانشینی بردی‌محمد‌اف انتخابات زودهنگام برگزار می‌شود

قربانقلی بردی‌محمد‌اف، رئیس جمهوری ترکمنستان
قربانقلی بردی‌محمد‌اف، رئیس جمهوری ترکمنستان Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اظهارات اخیر رئیس جمهوری ترکمنستان، قربانقلی بردی محمداف مبنی بر این که نسل جدید باید کشور را هدایت کند، نشان می‌دهد که او پسرش سردار را برای جانشینی خود آماده کرده است.

آگهی

ترکمنستان پس از اعلام آمادگی رهبر اقتدارگرای این کشور برای واگذاری قدرت به جوانان، انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری برگزار خواهد کرد.

اظهارات اخیر رئیس جمهوری ترکمنستان، قربانقلی بردی محمداف مبنی بر این که نسل جدید باید کشور را هدایت کند، نشان می‌دهد که او پسرش سردار را برای جانشینی خود آماده کرده است.

جایگاه سردار بردی‌محمداف با تصدی برخی مناصب برجسته دولتی از جمله دیپلمات، نماینده پارلمان و فرماندار استان رفته رفته ارتقا یافته و اکنون او معاون رئیس کابینه است.

به فیسبوک یورونیوز فارسی بپیوندید

پارلمان ترکمنستان روز شنبه اعلام کرد که انتخابات ریاست جمهوری قرار است در ۱۲ مارس برگزار شود.

از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و استقلال ترکمنستان هیچ انتخابات رقابتی و آزادی به معنای واقعی در این کشور برگزار نشده است.

در انتخابات گذشته در سال ۲۰۱۷ هشت نامزد با قربانقلی بردی‌محمداف در رقابت انتخاباتی شرکت کردند، اما در نهایت همه آنها از دولت وی اعلام حمایت کردند و به این ترتیب بردی‌محمداف بیش از ۹۷ درصد آرا را به دست آورد.

حکومت تمامیت‌خواه همراه با کیش شخصیت

بردی‌محمداف ۶۴ ساله که دندانپزشک است، در سال ۲۰۰۶ پس از مرگ صفرمراد نیازوف عجیب و غریب به قدرت رسید. رئیس جمهوری پیشین ترکمنستان به انجام اقدامات و صدور دستورات نامتعارف و تمامیت‌خواهانه مانند ممنوعیت دسترسی همگانی به اینترنت، نصب مجسمه طلایی چرخان از خودش در پایتخت، عشق آباد و نیز تغییر نام ماه‌های سال به نام خودش و مادرش معروف بود.

ترکمنستان به مدت چند دهه بیشترین سرانه زندانیان سیاسی را در بین کشورهای شوروی سابق داشت.

اگرچه بردی‌محمداف تعدادی از تصمیمات سلف خود را لغو کرد، اما کیش شخصیتی فراگیر مشابه نیازوف را بنا نهاد و نام مستعار آرقداغ به معنای «محافظ» در ترکمنی را برای خود برگزید.

بردی‌محمداف نیز به داشتن تمایلات تمامیت خواهانه مشابه متهم است و بسیاری از سازمان‌های حقوق بشر ترکمنستان را یکی از بسته‌ترین جوامع در جهان می‌دانند.

سازمان مردم‌نهاد آمریکایی «خانه آزادی» از زمان استقلال ترکمنستان در سال ۱۹۹۱ همواره این کشور را در رده‌های انتهایی رتبه‌بندی آزادی خود در جهان قرار داده است. در آخرین گزارش سال ۲۰۲۱ این سازمان، ترکمنستان امتیاز ناچیز ۲ از ۱۰۰ را به دست آورده و به این ترتیب عنوان کشور «غیرآزاد» را به خود اختصاص داده است.

گزارشگران بدون مرز برای شاخص آزادی مطبوعات در سال ۲۰۲۰، ترکمنستان را از میان ۱۸۰ کشور مورد بررسی، تنها بالاتر از کره شمالی، در رتبه ۱۷۹ قرار داد.

AP Photo
قربانقلی بردی‌محمد‌اف، رئیس جمهوری ترکمنستانAP Photo

تحت حاکمیت قربانقلی بردی‌محمد‌اف، ورود افراد خارجی به ترکمنستان دشوار است و این کشور تاکنون هیچ موردی از ابتلا به کووید۱۹ در طول حدود دو سال همه‌گیری این بیماری، گزارش نکرده است.

این کشور برای نجات و تنوع بخشیدن به اقتصاد خود که به شدت به ذخایر عظیم گاز طبیعی وابسته بوده و با تورم افسارگسیخته دچار مشکل شده، تلاش می کند. با این حال، سرمایه‌گذاران خارجی دولت بردی‌محمداف را به فساد فراگیر، کاغذبازی‌های فلج‌کننده و تبعیض متهم می‌کنند.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

بردی‌محمداف به رغم اختلاف‌نظرها بر سر صادرات گاز به روسیه، روابط دوستانه خود را با مسکو و رئیس جمهور ولادیمیر پوتین حفظ کرده و در سال ۲۰۱۷ یک توله سگ از نژاد چوپان آلابایی یا چوپان آسیای مرکزی به او هدیه داد.

بردی‌محمداف همچنین به خاطر شیرین‌کاری‌های متعدد خود در برابر رسانه‌ها مشهور است؛ از جمله شلیک تپانچه به سمت هدفی به اندازه انسان در حین دوچرخه‌سواری، اجرای آهنگ‌های عاشقانه چند زبانه که ظاهراً خودش نوشته بود و با دی جی در پخش زنده تلویزیون اجرا می‌کرد و بالا بردن یک میله وزنه‌برداری از جنس طلا در برابر تشویق اعضای کابینه‌اش.

آگهی

بردی‌محمداف که عاشق اسب‌های نژاد بومی ترکمن به نام آخال تکه است، در سال ۲۰۱۵ مجسمه طلایی خودش سوار بر اسب را در عشق آباد نصب کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

استفاده از اسم «ویروس کرونا» در ترکمنستان ممنوع شد

ویدئویی از رئیس جمهوری ترکمنستان، این بار در هیات یک کماندو

عقب‌نشینی سواحل ترکمنستان؛ آیا زنگ خطر برای کشورهای حاشیه دریای خزر به صدا درآمده است؟