تهدید‌های دروغین بمب‌گذاری در اوکراین؛ کی‌یف انگشت اتهام را به سوی روسیه نشانه رفت

عکس تزئینی است
عکس تزئینی است Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

از مدارس و موسسات آموزشی در کی‌یف، ایستگاه‌های مترو، مراکز خرید، فرودگاه‌ها و حتی نهاد ریاست جمهوری به عنوان مکان‌هایی یاد شده که هدف اصلی هشدارهای دروغین بمب‌گذاری قرار گرفته‌اند.

آگهی

مقامات دولت اوکراین روز جمعه روسیه را به دخالت در طراحی و سازماندهی تهدید‌های دروغین بمب‌گذاری در کشورشان متهم کردند.

بر اساس ادعای مقامات اوکراینی، روسیه در بحبوحه بیم و تردید‌های موجود در غرب نسبت به احتمال تهاجم نظامی به اوکراین، پشت صدها تهدید دروغین بمب گذاری است که به گفته کی‌یف با هدف ایجاد رعب و وحشت در کشور سازماندهی شده است.

سرویس امنیتی اوکراین موسوم به «اس بی یو» در بیانیه‌ای با طرح این ادعا یادآور شد: «هدف سرویس‌های ویژه کشور متجاوز کامل روشن است؛ آنها می‌خواهند با کاشتن بذر ترس و اضطراب در جامعه، کشور را تحت فشار قرار دهند.»

به گزارش این منبع امنیتی، از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون بیش از ۳۰۰ مورد تهدبد به بمب‌گذاری که همگی‌ آنها دروغین بوده در اوکراین گزارش شده است.

سرویس امنیتی اوکراین همچنین یادآور شده است که سال گذشته میلادی نیز بیش از هزار و یکصد مورد تهدید دروغین بمب‌گذاری در این کشور ثبت شده بود.

اس‌.بی.یو در ادامه این نوع عملیات را بخشی از راهبرد «جنگ هیبریدی مدرن» توصیف کرده که به اعتقاد مقامات امنیتی اوکراین مدت‌ها‌ست علیه این کشور به کار گرفته می‌شود.

از سوی دیگر، پلیس ملی اوکراین نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که اغلب تهدید‌های دروغین بمب‌گذاری از طریق ایمیل انجام می‌شود.

مبدا این ایمیل‌ها آنگونه که سرویس‌های امنیتی اوکراین مدعی شده‌اند از مناطق تحت کنترل جدایی‌طلبان تحت حمایت روسیه در شرق اوکراین و یا از داخل خاک روسیه بوده است.

در این بیانیه همچنین از مدارس و موسسات آموزشی در کی‌یف، ایستگاه‌های مترو، مراکز خرید، فرودگاه‌ها و حتی نهاد ریاست جمهوری به عنوان مکان‌هایی یاد شده که هدف اصلی هشدارهای دروغین بمب‌گذاری قرار گرفته‌اند.

خبرگزاری فرانسه نیز در گزارشی به این موضوع پرداخته و یادآور شده که در همین راستا، برخی از شهرهای اوکراین تصمیم گرفته‌اند که از بیم عملی شدن تهدید‌ها، در مدارس به آموزش از راه دور روی بیاورند.

این حوادث در حالی روی می‌دهد که تنش میان روسیه و اوکراین پس از به بن بست رسیدن گفتگو‌ها در شورای روسیه- ناتو و بالاگرفتن اختلافات میان مسکو و واشنگتن به اوج خود رسیده است.

روسیه از سوی غرب به تقویت قوای نظامی در مرزهای غربی به منظور زمینه‌چینی یک حمله احتمالی نظامی به اوکراین متهم شده است.

مسکو اما بارها این اتهام را رد کرده و به سران کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو نسبت به هرگونه گسترش این پیمان نظامی به سمت شرق هشدار داده‌‌اند.

دمیترو کوله‌با، وزیر امور خارجه اوکراین هفته گذشته به صراحت روسیه را به در پیش‌گرفتن روند ترویج بی‌ثباتی از درون در کشورش متهم کرده بود.

وی در همین راستا روز پنحشنبه با دعوت از هموطنانش به آرامش و تن ندادن به این تهدید‌ها تصریح کرد: «روسیه نه تنها ما را با سلاح‌های خود تهدید می‌کند بلکه در کنار این تهدید‌ها تلاش دارد تا از طریق ترس و هراس‌افکنی، بنیان‌های جامعه را متزلزل و اقتصاد کشور را تضعیف کند.»

در گزارش خبرگزاری فرانسه همچنین آمده است که روسیه نیز طی سال‌های اخیر هدف تهدید‌های دروغین بمب‌گذاری واقع شده بود.

روسیه برای طرح امنیتی پیشنهادی خود بر سر بحران اوکراین و شرق اروپا همچنان منتظر پاسخ ایالات متحده و شرکای اروپایی این کشور است.

مسکو به رغم همه‌ بیم‌ها و گمانه‌زنی‌ها بارها اعلام کرده که قصد انجام عملیات نظامی در خاک اوکراین را ندارد و آماده گفتگو حل مسالمت‌آمیز بحران جاری از طریق گفتگو است.

آگهی

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آلمان متعهد به «تضمین امنیت اوکراین» در برابر تهدیدهای روسیه شد

گروهی از نیروهای روس هوادار اوکراین به مناطق مرزی در روسیه حمله کردند

توقف پیشروی روس‌ها در محدوده آودیئیفکا؛ اوکراین: کشتی ۶۵ میلیون دلاری روسیه را هدف گرفتیم