بورل در خط مرزی شرق اوکراین: تجاوز روسیه عواقب عظیمی خواهد داشت

سفر جوزپ بورل به اوکراین
سفر جوزپ بورل به اوکراین Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

آقای بورل در جریان سفر روزه خود ابتدا در خط مرزی شرق اوکراین حاضر شد، جایی که جدایی‌طلبان مورد حمایت روسیه با نیروهای دولتی اوکراین در جنگی تقریبا هشت ساله هستند؛ جنگی که تا کنون بیش از ۱۳ هزار و ۲۰۰ کشته بر جای گذاشته است.

آگهی

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همزمان با تشدید تنش‌ها میان مسکو و کی‌یف در چارچوب سفری سه روزه و با هدف نمایش حمایت همه جانبه بروکسل از کی‌یف، سه‌شنبه شب وارد اوکراین شد.

آقای بورل در جریان این سفر ابتدا در خط مرزی شرق اوکراین حاضر شد، جایی که جدایی‌طلبان مورد حمایت روسیه با نیروهای دولتی اوکراین در جنگی تقریبا هشت ساله هستند؛ جنگی که تا کنون بیش از ۱۳ هزار و ۲۰۰ کشته بر جای گذاشته است. این نخستین باری است که دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا از زمان تشدید تنش‌ها در شرق اوکراین به منطقه سفر می‌کند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با انتشار پیامی توئیتری در مورد هدف از سفرش به شرق اوکراین نوشت: «با افزایش تدارکات نظامی روسیه، من اینجا هستم تا حمایت اتحادیه اروپا از حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین را نشان دهم.»

او همچنین در جریان بازدید از مناطق مرزی استانیتسا لوهانسکا تصریح کرد که هر گونه تجاوز نظامی بیشتر عواقب عظیمی در پی خواهد داشت. او همچنین از روسیه خواست تا ضمن تنش‌زدایی، توافق مینسک را به طور کامل اجرا کند.

دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا تاکید کرد که وضعیت فعلی تهدیدی برای ثبات و امنیت اوکراین و کل منطقه است. آقای بورل در ادامه سخنان خود، گفت که اگر روسیه واقعا بخواهد در مورد ساختار امنیتی اروپا بحث کند، اتحادیه اروپا نمی‌تواند یک تماشاگر بی‌طرف باشد.

او همچنین خواستار حضور همه بازیگران مرتبط با مساله اوکراین و طرف‌های درگیر آن در یک گفتگوی همه‌جانبه شد و از ادامه همکاری اتحادیه اروپا با ایالات متحده و ناتو برای حل دیپلماتیک بحران اوکراین خبر داد.

این دیدار در بحبوحه نگرانی‌های غرب مبنی بر این که استقرار حدود ۱۰۰ هزار نیروی روسیه در نزدیکی مرزهای اوکراین می‌تواند مقدمه‌ای برای تهاجم احتمالی به خاک این کشور باشد، انجام می‌شود؛ نگرانی‌ که مسکو آن را بی‌مورد می‌داند.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

با این حال، پس از این که مسکو خواستار تضمین‌های امنیتی گسترده از ایالات متحده و متحدانش شد، ناتو اعلام کرد که نشست مجازی وزرای خارجه ۳۰ کشور عضو و نمایندگان روسیه را هفته آینده برگزار خواهد کرد.

خواسته‌های اصلی روسیه شامل تضمین عدم پیوستن اوکراین و دیگر کشورهای شوروی سابق به ناتو و عقب‌نشینی از استقرار نظامی این ائتلاف در اروپای مرکزی و شرقی است.

البته غرب تاکنون اولتیماتوم‌های مسکو در مورد ناتو را رد کرده و مسکو را تهدید کرده است که در صورت تهاجم تازه به خاک اوکراین، تحریم‌های شدیدتری اعمال می‌کند و واکنش متناسب نشان خواهد داد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آمریکا به اوکراین وعده داد در صورت حمله روسیه «واکنش شدید» نشان دهد

زلنسکی و اردوغان در استانبول با یکدیگر دیدار کردند

جنگ اوکراین؛ بریتانیا ۱۰ هزار پهپاد به کی‌یف می‌دهد؛ زلنسکی به ترکیه سفر می‌کند